Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var gömmer sig insertknappen???

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Men var gömmer sig insertknappen då??? Den tyckte jag var oviktig när jag hade pc - trodde inte att jag använde den så ofta...

  • Medlem
  • 2008-03-13 23:02

Vad är "insertknappen" för nåt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-13 23:07
Ursprungligen av Baron:

Vad är "insertknappen" för nåt?

Den växlar mellan att putta fram texten (som i OS X normalt) och skrivöver.

  • Medlem
  • 2008-03-13 23:15
Ursprungligen av Mija:

Den växlar mellan att putta fram texten (som i OS X normalt) och skrivöver.

Hmm, jag förstår inte vad knappen gör.

* fånigt stolt över att inte ha en aning om hur en pc fungerar... *

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-13 23:21
Ursprungligen av Baron:

Hmm, jag förstår inte vad knappen gör.

* fånigt stolt över att inte ha en aning om hur en pc fungerar... *

Vi tar ordet Baron.

Om vi ställer markören mellan r och o och skriver plopp så blir det Barploppon i normalläge. När man växlar skrivläge med insertknappen så hade samma manöver blivit Barplopp.

Vad det är bra för? Ja du.

på PC finns det insert och delete mellan boksavstangenterna och sifferblocket till höger

Var finns den? Delete = äpplet+back väl?
Men insert!!!???

  • Medlem
  • 2008-03-13 23:27

Aha... När vill man ersätta på det sättet? Och borde inte knappen heta "Replace" om det är det den gör? Eller är macens beteende att Insert är aktivt?

edit: jag läser mitt inlägg en gång till och ser att det verkar mer förvirrat än jag faktiskt är. Jag får skylla på jetlag...

  • Medlem
  • 2008-03-14 00:19

Jag skulle vilja se den mallen. Kan du inte bara markera texten som ska bort och skriva in den nya? Jag förstår inte hur det kan spela nån roll.

Det funkade inte... Ska försöka förklara kort...

Dokumentet är uppbyggt med tabbar, och när jag bara deletar och skriver in nytt så blir allt fel i tabbarna och texten blir ojämn i marginalerna... Hänger du med...? Svårt att förklara...

  • Medlem
  • 2008-03-14 00:30

Verkar vansinnigt.

Gör så här:

Markera allt utom sista tecknet. Lägg till din text. Stega fram och ta bort sista tecknet. Om det inte funkar undrar jag om det funkar med insert heller.

Jag har heller aldrig hajat vad den knappen gör förrän nu, men journalister världen över har klarat sig bra sedan Macen introducerades -84 utan den.

Vad ersätter insert egentligen? Bara slutet av ordet, resten av texten eller något annat?

Nej just det... Jag provade ditt tips, men tabbeländet flyttade sig ändå och formen på dokumentet ändrade sig.... Äsch, jag får väl svälja stoltheten och höra av mig till utbildningsledaren och berätta att jag har problem. Men när hon hör att jag har en mac så vet jag redan vad hon kommer att säga...

Och ärligt talat så har jag använt knappen ibland på PC, och den är inte så dum alls när man väl har börjat använda den! Det blir en vana till slut.. Som ni kanske märker...

Tack för alla försök till hjälp! Det var första gången jag använde mig av 99, men inte sista! Känns skönt att inte sitta ensam i natten med okunskap, utan att det finns medmacanvändare som kan mer än mig!

  • Medlem
  • 2008-03-14 00:42

Jag tror inte att den där knappen magiskt behåller tabbarna. Du får nog lägga in dem själv efter att du skrivit in din text. Jag kan ha fel, men Word (antar jag) är inte särskilt bra på att behålla layouter.

Det stämmer nog... Men jag hoppades att det skulle fungera.... Positivt tänkande var dock inte lönt i detta fallet... Tack ändå...

cmd+v har ju samma funktion om du vill klistra in. Men ärligt talat, insertknappen på en PC (som alltå fungerar som så att när aktiverad ersätter den befintliga bokstaven med den du skriver), kan vara väldigt användbar. Programmet vi använder på mitt jobb (hotell) skulle jag inte palla med utan insertknappen.

Men vilket program använder du, lindafiol? Använder du MS Word så ska det finnas någon knapp i nedre delen utav fönstret som heter "OVR" (åtminstone i engelsk version). OVR som i Overwrite. Ska fungera.

Prova att googla lite också.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-22 05:59

Jag skulle iofs tro att om du inte ersätter texten som står där med EXAKT lika många tecken spelar det ingen roll om du använder insert eller inte..

Det klassiska är att man sitter och skriver sin uppsats och kommer på en bra mening som man vill lägga till tidigare i texten. Man sätter markören mitt i texten och börjar skriva bara för att inse att man plötsligt har raderat en massa text med den nya meningen.

Jag gråter mig inte till sömns för att det inte finns någon insert-knapp på macen.

Insert eller overwrite..

Lägg till eller skriv över..
Ämnet har inte mycket med hårdvara att göra, inte med iBook, MacBook eller nåt annat. Som detta forum säges avse.
Men om inte moddar flyttar inläggen svarar man i alla fall här.
Om man snackar textinskrivning eller textredigering snackar vi väl om hur respektive programvara fungerar?
Så, om man jobbar i tunga Word - som talas om i denna tråd - finns det ju både skriv över och "lägg till" , det är bara att välja läge i Word.

I inställningarna för Word finns några dito som har med avhandlat problem att göra. Man kan välja "insättningsläge", "överskrivningsläge", "inmatning ersätter markering" och några andra - beroende på vilken version av Word man har - men det går - så klart. Fast inställningarna har en tendens att flyttas mellan de olika versionerna.
Sök och finn.

Och snackar vi inte om Word brukar det finnas motsvarande funktion i andra texteditorer - men inga dedicerade tangenter på Macens tangentbord.
Onödigt att ha sådana reserverade tangenter, eller hur?
Speciellt på bärbara som detta forum sägs avhandla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 16:09

Vilken tur att jag hade läst detta inlägg för några dagar sedan! Blev just kontaktad av min far som slet sitt hår i förtvivlan då han fått ett word-dokument att redigera, med tidspress, och Word på hans bärbara pc börjat bete sig på ett helt omöjligt sätt:

- Den raderar ju bara när jag skriver!!!
- Ser du en tangent som det står Ins på?
...

Sällan har ett "supportärende" gått snabbare och med större innerlig tacksamhetssuck. Han hade redan börjat gå vilse i inställningarna i Word. Tidigare nån gång upplevt att word betett sig på detta sätt sporadiskt, men aldrig tänkt på Ins-tangenten som på hans laptop sitter lättåtkomlig ungefär mellan mellanslag och shift. Efter ett tag säger han.
- Varför i allsin dar finns en sådan tangent? Kan jag inte ta bort den?

(och kanske är han ett steg närmare att switcha tillbaks sedan han mot min inrådan för många år sedan ersatte sin PowerBook Duo 230 mot en Toshiba...)

Men det slog mig varför knappen finns. Den kunde naturligtvis vara tidsbesparande innan Windows dagar, då man inte hade någon mus och inte kunde dra och markera text i i sitt DOS-baserade ordbehandlingsprogram. Och en lättåtkomlig placering då man hela tiden behövde växla mellan lägena. Men nu - en helt onödig relik. Bäst är att han klämmer in ett tuggumi under tangenten!

Var finns insertknappen på MacBook?

Var finns insertknappen på MacBookens tangentbord? Jag behöver den verkligen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-13 23:17

Alla program är väl som regel i "insert mode"?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-13 23:22
Ursprungligen av lindafiol:

Var finns insertknappen på MacBookens tangentbord? Jag behöver den verkligen...

Vad är det behöver den till?

Jag ska ersätta en text i en färdig mall med annan text, och pga av mallens upplägg behöver jag insertfunktionen och inget annat verkar fungera..

Är det ingen som vet hur jag hittar den?

Men är det någon som vet HUR MAN GÖR???

Jag håller på med min D-uppsats och universitetet kräver att man ska använda en färdig mall till en grej, och det funkar inte att göra på något annat sätt än att inserta, för annars sabbar jag hela mall-upplägget och jag får bara tillbaka skiten för att göra om...

1
Bevaka tråden