Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datumformat i listvy (Finder)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som det är nu så visas ju datumet i Finderns listvy med formatet "Fullt" (se systeminställningar/internationellt). Datum visas ex.vis "fredag, 2008 mars 14, 08.34", vilket känns lite konstigt.

Kan man någonstans ändra (terminalen eller var som helst) så att datumet (i första hand) använder formatet "Kort", och således visas som "2008-03-14" istället?

Tacksam för svar!

Jag håller med. Det är ju skitkonstigt att datumformatet under klockan ser ut som det gör. Hur fixar man det? Eller ska man vänta på en uppdatering?

Jag brukar bara dra ihop datumkolumnen så den blir så liten att "fullt" datumformat inte får plats. Då visas datumet som "2008-03-17" istället.

Ursprungligen av Fredrik_s:

Jag brukar bara dra ihop datumkolumnen så den blir så liten att "fullt" datumformat inte får plats. Då visas datumet som "2008-03-17" istället.

Hmm, det slog mig aldrig att testa det, skall prova

Till er andra: Det som jag menade var inte själva klockan uppe i menylisten, jag menar alltså i finderns listvy (av de 4: symboler, lista, kolumner, coverflow). Jag kan givetvis se Apples synsätt om de "skalar om" datumformatet till att passa in i datumkolumnen, men det borde finnas något sätt att isåfall stänga av det och manuellt sätta vilket datumformat som skall användas.

Nu gjorde jag så i alla fall att jag gjorde om alla datumformat till ÅÅÅÅ-MM-DD, t.ex. 2008-03-18. Jag är oftast inte intresserad av vilken veckodag det är, än mindre helt utskrivet som t.ex. Tisdag, 2008 mars 18... Är det överhuvudtaget RÄTT format egentligen? Borde det inte vara Tisdag, 18 mars 2008 om allt skall vara rätt?

Ursprungligen av Bornhall:

Borde det inte vara Tisdag, 18 mars 2008 om allt skall vara rätt?

Jovisst, det är ju precis det det är och faktiskt det jag alltid har på mina datorer. Kolla mina bilder ovan så ser du beviset!

M.a.o. är det inställningsfråga i ditt system.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jovisst, det är ju precis det det är och faktiskt det jag alltid har på mina datorer. Kolla mina bilder ovan så ser du beviset!

M.a.o. är det inställningsfråga i ditt system.

Jo, men nu var det ju egentligen inte det som min ursprungliga fråga handlade om. Noterade bara att det ju är underligt att Apple inte fått in rätt långa datumformat, att ändra det är ju skitenkelt, det var liksom inte det som var poängen.

Ursprungligen av Bornhall:

Som det är nu så visas ju datumet i Finderns listvy med formatet "Fullt" (se systeminställningar/internationellt). Datum visas ex.vis "fredag, 2008 mars 14, 08.34", vilket känns lite konstigt.
Kan man någonstans ändra (terminalen eller var som helst) så att datumet (i första hand) använder formatet "Kort", och således visas som "2008-03-14" istället?

Förstår faktiskt inte hur ni lyckats/misslyckats med att få era system på detta sätt...?;)

De installationer jag gjort på mängder av maskiner har korrekt svenskt datumformat. Jag kan inte säga att jag gjort något speciellt för att "få till det".

Klockan i Finder visar datum rätt [se bild], likaså Finders listvy [se annan bild] och hur jag ställt in de hela är inte heller speciellt avancerat [se tredje bild].

Är det detta ni undrar över, eller missförstår jag er totalt?

Min listvy och systeminställningarna bifogade. Irriterande, men inte livsavgörande.

1
Bevaka tråden