Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro vs iMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-17 20:56

Jag har kommit fram till att jag inte behöver bättre prestanda än iMac. Men nu är det så att jag vill inte ha iMac av olika anledningar utan jag vill ha Mac Pro. Skulle bli glad ifall någon tog sig tid och svarade på dom här frågorna:

1.Om jag väljer Mac Pro men med bara EN processor, får jag bättre prestanda jämfört med iMac:ens processor eller är dom likvärdiga

2. Om jag nu väljer En processor som har fyra kärnor. Blir datorn snabbare med 8 GB internminne jämfört med att ha TVÅ processorer och 8 GB internminne. Tror inte att jag kommer att använda mig av program som behöver TVÅ processorer.

3. Är det dumt att snåla in och välja En processor om man tänker på framtiden att den skulle hålla längre för olika program och operativsystem?

4. Vilket grafikkort är bäst i dom olika maskinerna och då tänker jag på det enkla i Mac Pro, är det samma kort som i iMac?

Mvh
Anders

Får jag fråga vad du ska använda datorn till?
Om du väljer en mac pro med onödigt mycket prestanda för dig kan det rusa upp rätt bra i pris och slutändan kanske billigare med 2 iMacs

själv var jag lite skeptisk mot datorn inbyggd i skärmen pga service osv. Men nu älskar jag denna datorn. Helt fantastisk!

här är en länk för att enkelt se skillnaderna: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seBusiness?type=bizsePRO&qprm=65756&family=MacPro

1. Mac pron har precis blivit uppgraderad och fått den nya processorn så, Mac pron leder nog här, men jag är ej säker om det blir någon märkbar prestanda.
2. Om du inte kommer använda så känns det kanske snabbare i laddningar osv men du kommer ju inte känna någon skillnad alls om du inte utnyttjar datorn till max. Tex, min iMac spelar tex f.e.a.r med max grafik utan att ens få igång fläktarna överhuvudtaget.
3. Jag tycker det är en smaksak. Beror ju helt med vad du arbetar på.
4. Mac Pro'n har bättre med sin 2600 XT. iMacen har endast 2600.
lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-18 10:01

Hej Ipod_lover!

Det är inte vad jag ska göra utan mera att jag inte gillar iMac skärmen, visst är datorn snygg och verkar klart trevlig. Var återigen och kollade på den igår, med en kompis som ska köpa en sådan.

Men det är klart att kommer det en iMac med matt skärm så kanske det blir en sådan istället. Men det tar ju emot att man ska behöva slänga hela iMac:en den dagen som själva datorn är gammal.

Är medveten om att det får jag göra med Mac Pro:n en vacker dag, men om jag får tag på en skärm som jag gillar så kan jag ju behålla den. Idag sitter jag med en 17 tum dell som jag gillar men här är problemet (snacka om i-lands problem ) att jag vill ha en större skärm.

Mvh
Anders

Jag tycker inte att Dina preferenser är ett dugg märkliga - jag fattar inte vad vitsen är med glossy finish på skärmar. Det skapar, för mig i alla fall, och der räcker, oönskade reflexer. Vill Du inte ha iMac, så är valet redan gjort som jag ser det.

Jag känner inte till några MP med enkelpropp, de har minst två. Jag tror att Du skulle klara dig ganska bra på en 1st gen MP med 2x2GHz.

Tittar man på Geekbench så har iMac, med en CPU 2core 2GHz, 2736 och MP 4core 3910, så vistt är det skillnad till MPs fördel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-18 11:13

1 . En Mac Pro med 1st processor är 4st Cores. En iMac har 2st Cores. Självklart är Mac Pron snabbare.

2. Eftersom en dator kör flera program samtidigt kommer du alltid dra nytta av fler processorer. Men Quad Core kommer nog räcka och blir bra mycket billigare än en Dual Quad Core.

3. Hur ofta byter du dator? Om du tänkt uppgradera inom 3-4 år så kanske det är bättre bang for the buck att köra med 1st processor och lägga pengarna på att köpa en ny dator om 4 år. Men tänkte du sitta med datorn 5-7 år så är det nog lika bra att köpa en rejäl maskin på en gång. Du får mer pengar tillbaka om du skulle sälja den begagnat också om du har bättre prestanda.

4. Mac Prons grafikkort är snabbare. iMacen har ett Mobile-grafikkort, ett kort som sitter i laptops och det är därför långsammare för att spara på ström och värme.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-18 17:17

Tack för svaren.

Min tanke är att köpa en dator som varar länge, så det känns nog som att det skulle vara bästa att köpa en MP med två processorer trotts allt.

1
Bevaka tråden