Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia 5310 XpressMusik tråden!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 14:51

Här kan man diskutera telefonen. Problem, för och nackdelar, funktioner tillbehör programvara, hårdvara osv.

Undrar om den funkar bra att spela ljudböcker på? Vilken funktion har ni mest nytta av? Är ljudet i klass med andra musikspelare så som iPod, Sony Ericsson, Creative osv?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-02-09 15:11

En 5310 är en väldigt bra musikspelare, tester har visat att ljudbilden är väldigt bra och ren, dessutom så klarar den av att driva rätt stora hörlurar. 3,5mm uttag direkt på telefonen gör inte saken sämre!

Läs mer här (finns ett utförligt ljudtest):
http://www.gsmarena.com/nokia_5310_xpressmusic-review-203.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 16:27

Bra att höra. Har varit lite kluven då man ser både bra och dålig kritik om den. Köpte en i torsdags och får den på måndag, mycket p.g.a. de ytterst diskreta måtten. Annars hade det kanske blivet en från Nokias N-serie.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-02-09 18:28

Tror inte att du kommer bli besviken. Jag trodde inte man kunde få så pass bra ljud i en mobil för de pengarna. Kopplade in mina Philips SHP-895, som inte brukar vara lättdrivna, fungerade utmärk med rätt hög volym och bra ljudkvalité.

har haft min nokia 5310 ett tag nu, utvärderat den och tycker den är riktigt bra.

fördelar:
bra pris
helt okej design, fast en svart aluminium ram runt skärmen tycker jag varit snyggare.
liten
bra batteritid
bra musikspelare
3.5 kontakt!

nackdelar:
jag och många andra har en röd pixel på kamernan
man kan inte ha valt tema på mobilen som musikspelarens bakgrund
lite slö ibland
videospelaren spelar endast upp 176x144pixlar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 19:17

Kanon, funkar Nokia Pc Suite med Mac OS X?

tror tyvärr inte det, men jag har inte behövt användning av det ens på min PC iallafall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 07:56

Hur gör man då? Är det bara drag and drop?

om det är musik du syftar på så brukar jag koppla upp telefonen via bluetooth och sen går jag in på mobilen och lägger över filerna. går däremot snabbare med kabel, men jag orkar inte trycka på usb kabeln hela tiden när man tex bara vill ha en låt. vill jag även bara ha en låt så högerklickar jag på låten och skicka till - nokia 5310 så frågar mobilen om jag vill acceptera sen så börjar den hämta låten från datorn. har man dock stora filer att flytta så använder jag USB kabeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 09:08

Ok. Har inget Blåtand så kabeln får duga. Men vad är det Pc Suite gör som man inte kan göra utan den programvara?

Ursprungligen av foccus:

Ok. Har inget Blåtand så kabeln får duga. Men vad är det Pc Suite gör som man inte kan göra utan den programvara?

Blåtand fixar du för 180:-, köp en D-Link BT-sändare (stor som ett USB-minne). Plugga i, tuta och kör.

http://www.inet.se/datortillbehoer/usb-tillbehoer/d-link-bluetooth-usb-adapter-dbt-122/5400668/

jadu, inget speciellt. mest att den förenklar att installera program, föra över musik, uppdatera telefonen.

men har du kabel så är det ju annars bara dra över filerna/musiken ändå.

Måste bara tipsa, iSquint funkar perfekt att använda om man ska ha videos på sin 5310.
Kör kvalitet på normal och i avancerat, välj bredd: 176 höjd:144. sen konvertera en video. funkar utmärkt på min

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 16:09

En fråga. Min 5310 ringer upp folk ur min kontaktbok fast jag har knapplåset på. Detta sker varje dag och är jäkligt störigt. Jag var på phonehouse där den är köpt och reklamerade felet. De skull skicka den på service som skulle ta 2 månader. Jag tänkte
No Way och gick hem och testade att uppdatera programvaran, hjälpte ej. Någon som vet hur man kan fixa felet utan att behöva skicka på service i 2 månader?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-17 16:29

Vart bor du?
Finns serviceställen där inte behöver vänta mer än 1-2dagar..

EDIT:
Läste att det var Stockholm, besök http://www.mobilbyran.se/. De brukar vara färdiga på 24h. Om du vill betala för expresservice (ligger mellan 100-200kr) så är det klart på en timme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 16:37

Jag bor i Stockholm/Bromma.

Problemet är att andra ställen kostar pengar och jag tänker inte betala en spänn för att fixa skiten på en sprojlans telefon. Nä helst skulle jag vilja lämna igen skrället =(

du använder inte möjligtvis det medföljande headsetet när du har telefonen? Kan då gå igång av en knapptryckning på headsetet och ringa upp via röststyrning.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-17 18:44
Ursprungligen av foccus:

Jag bor i Stockholm/Bromma.

Problemet är att andra ställen kostar pengar och jag tänker inte betala en spänn för att fixa skiten på en sprojlans telefon. Nä helst skulle jag vilja lämna igen skrället =(

Du missade kanske att jag skrev att det kostar om man vill ha expresservice på en timme. Kan du vänta i 24 timmar kostar det inget..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 18:47
Ursprungligen av zulee:

Du missade kanske att jag skrev att det kostar om man vill ha expresservice på en timme. Kan du vänta i 24 timmar kostar det inget..

Aha, men gäller garantier och sånt. På phonehouse sa dem att de inte kunde kolla och åtgärda felet själva utan att det var Nokia som måste göra det.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-17 18:53
Ursprungligen av foccus:

Aha, men gäller garantier och sånt. På phonehouse sa dem att de inte kunde kolla och åtgärda felet själva utan att det var Nokia som måste göra det.

Ja, garantin gäller, går du till butiken så är de bara en mellanhand och skickar vidare till någon serviceverkstad. Här har du en lista på alla auktoriserade serviceverkstäder: http://storelocator.nokia.se/service.php

Som jag skrev innan så har jag upplevt att mobilbyrån är de bästa i Stockholm..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 18:10

Nepp använder mig inte av sådana moderniteter Slå nummer ----> Prata räcker för mig.

Några andra förslag?

tja, det är kanske inte så smart att sälja en felaktig telefon och kalla den felfri i en tråd medans letande efter problemlösning i annan tråd på samma forum -_-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 18:46

Det är inte samma telefon. Säljer den åt min brorsa (vi fick varsin i present) som tröttnat och bestämt sig för en mp3 med mer minne. Förstår din misstänksamhet men man frågar innan man smutskastar andra och anklagar dem för att vara bedragare. Nå åter till min fråga, vad kan felet vara?

Ursprungligen av foccus:

Det är inte samma telefon. Säljer den åt min brorsa (vi fick varsin i present) som tröttnat och bestämt sig för en mp3 med mer minne. Förstår din misstänksamhet men man frågar innan man smutskastar andra och anklagar dem för att vara bedragare. Nå åter till min fråga, vad kan felet vara?

Smutskastar inte dig, låter dock väldigt märkligt att du säljer just en nokia 5310 ungefär just samma tid som du frågade om problemet.

Men om din brorsa har en 5310 kan du ju alltid kanske ha hans sålänge kanske medans servicen pågår.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 22:23

Hänger inte så ofta på forumet så mycket sker när jag väl är här
Njae, under 2 månader så sjunker värdet på mobilen nog en hel del.

1
Bevaka tråden