Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkamera?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-09-01 23:13

Hej, hej!

Jag såg häromdagen en liten, helskön digitalkamera i Slitz som jag genast föll för..
Den heter "Logitech Pocket Digital Camera" och verkar täcka mina behov.. 1.3 m-pix räcker för mig och den kostar ynka 1400 spänn!
Men det är nu mitt problem kommer in: Jag vet inte om den fungerar med min gamla iMac, det finns inga uppgifter på tillverkarens hemsida som säger att den skulle fungera med mac. Om den nu, mot all förmodan, skulle göra det, vad behöver jag för programvara? Är den i såfall gratis?
Jag vore tacksam för svar.

/Johan

Apples iPhoto är ett riktigt bra program för att ordna bilder i olika album, skapa bildspel, enklare redigering osv. Och det bästa med iPhoto är att det är helt gratis.

Systemkraven för iPhoto:

  • Mac OS X version 10.1.2 eller senare

  • Kompatibel kamera, skrivare eller annan enhet

  • 400 MHz G3-processor rekommenderas

  • 256 MB RAM-minne rekommenderas

Logitech-kameran verkar dock inte vara kompatibel. Men om Logitech tillhandahåller drivrutiner för Macen, så kan du i alla fall importera bilderna till iPhoto.
/M

edit: stavfel

[ 01 September 2002, 23:24: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Medlem
  • 2002-09-01 23:29

Tack, men tyvärr är min dator nog "lite" FÖR gammal för programmet.. Jag sitter med en iMac 233:a, 64 ram.. Tack ändå!

Ok, men det finns andra, mindre krävande program som fyller samma funktion. Gör en sökning på versiontracker.com

/M

  • Medlem
  • 2002-09-01 23:48

Någon som har något tips om någon annan digitalkamera, som jag kan tänkas köpa? Tanken med kameran är att den ska passa in i min prylsamling och att jag ska kunna ta hyfsade bilder på fester med den.

*Mina kriterier är följande*
Form/färg: Liten, tunn, lätt, silverfärgad.
Upplösning: minst (antagligen högst också) 1,3 megapixel.
Pris: mellan 1 och 2 papp.

/Tack

Che-ez Spy Z
+Liten
+Lätt
+Silver
+Billig
+Mac-kompatibel
-Taskig upplösning

Fuji FinePix A201
+Liten
+Lätt
+Silver
+Bättre upplösnining
-Dyrare

[ 02 September 2002, 00:03: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Medlem
  • 2002-09-02 00:17

Den där "Che-ez! Spy Z" var helt ok, ända tills jag såg de bilder som hade tagits med den, de var lite väl horribla, tycker jag..
Dan andra verkade förvisso helt ok, förutom en sak: den är nog för klumpig, den skulle nog inte passa in i samlingen prylar..
Finns någon Che-ez, eller liknande, med lite bättre upplösning tro?

Du hittar alla digitalkameror på den svenska marknaden hos Cyberphoto i Umeå.

Kanske kan Olympus Camedia C-120 var något?

/M

  • Medlem
  • 2002-09-02 00:34

Hmm.. Jag har spanat runt lite på CyberPhoto, men det är tyvärr inget som faller mig i smaken direkt. Jag är nog dessvärre fortfarande lite för tagen efter Logitechen, jag läste om, för att kunna gå vidare och spana in andra leksaker..
Innehåller CyberPhoto verkligen alla Mac-kompatibla kameror på svenska marknaden? Den innehåller iaf. inte alla digitalkameror som säljs i Sverige...
Nåväl, tack ska du ha för hjälpen. Jag blir nog så illa tvungen att lägga mig utan en någon ny leksak ikväll..

[ 02 September 2002, 00:44: Meddelandet ändrat av: Deft ]

  • Medlem
  • 2002-09-02 01:27

Den där Logitecen är tydligen inte så bra. 1.3 megapixel låter ju bra, men tydligen så är det inte äkta upplösning. Egentligen är tekniken den samma som i enkla webbkameror, 640x480 som interpoleras upp till 1.3 m-pix.

Dessutom verkar bilder i lite svårare ljusförhållanden bli riktigt kassa. Kolla på bildexempel här

Synd för den var verkligen snygg och smidig.

Sverker "Apu" Olofsson

  • Medlem
  • 2002-09-02 21:03

Bilderna var ju skitkassa! Tack för att du informerade mig!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deft:
Bilderna var ju skitkassa!

Usch ja. Speciellt inomhusbilderna blev riktigt dåliga. Sanningen är att det kombinationen billig, liten och bra bildvalitet inte riktigt finns på marknaden ännu.

/M

  • Medlem
  • 2002-09-02 22:35

En bra sida där man får en ganska bra uppfattning på hur bra en kamera är:

http://www.photosig.com

// Jose som för inte så länge sedan inhandlade en L´espion Digital kamera Ö_ö väldigt rolig leksak :>

såhär fina bilder kan man ta med den!

  • Medlem
  • 2002-09-04 19:40

Heh! Den bilden..? Jag blir nog så illa tvungen att gå upp ett par prisklasser för att få en liten och snygg kamera som kan ta fina kort.. Tack iaf.

Som jämförelse kommer här ett gäng bilder från en snäppet bättre digitalkamera.

bild 2

bild 3

bild 4

bild 5

[ 04 September 2002, 21:23: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

  • Medlem
  • 2002-09-04 23:14

Schyssta bilder... vad är det för kamera som de är tagna med?

Bästa siten för att få information om och jämföra kameror och se exempel på bilder borde vara denna:

http://www.dpreview.com/

Själv är jag mycket nöjd med min Canon Powershot G2. Tyvärr har jag inte lagt upp så mycket bilder jag tagit med den ännu.

/Ola

  • Medlem
  • 2002-09-05 10:35

hehe

jag omformulerar mig och skriver istället "såhär roliga bilder kan man ta"

L´espion kameran är totalt värdelös i fel ljus, dvs är det inte dagsljus ute så är det väldigt svårt att ens få den att ta en bild då den inte har blixt. Däremot så kan man även ha den som webcam, annars hade jag inte köpt den.

/Jose som snart kommer köpa en betydligt bättre digitalkamera Ö_ö

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Bästa siten för att få information om och jämföra kameror och se exempel på bilder borde vara denna:

http://www.dpreview.com/

Själv är jag mycket nöjd med min Canon Powershot G2. Tyvärr har jag inte lagt upp så mycket bilder jag tagit med den ännu.

/Ola

Tack för tipset! Alltid intressant med jämförelser mellan produkter. Själv har jag använt mig av Cyberphoto när jag jämfört tidigare.

//Sebastian

[ 05 September 2002, 13:21: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

  • Medlem
  • 2002-09-05 15:58

Tack för alla tips.. Jag köper nog en "Canon Digital Ixus V".. Är det nån som har någon erfarenhet angående den nämnda kameran, som kan tänkas vilja dela med sig lite av den? Vad är ett rimmligt pris för denna kamera? Personen jag ska köpa den av vet inte vad han vill ha, men han nämnde 2 papp.. Jag tycker det verkar ganska överkommligt. Jag vet dock ej om han har laddare till kameran, kan man köpa en sån separat och för hur mycket?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-05 16:20

Två papp är jättebilligt... Får du inte med en laddare så går det bra att köpa en för 720 pix med moms. http://www.cyberphoto.se/canon/digital/dixusv.php

  • Medlem
  • 2002-09-05 20:52

720 spänn, för en jävla laddare! Fan va dyrt! Hoppas han jag ska köpa den av kan fixa en laddare, annars pressar jag nog ner priset med 720:-.. heh..

Vill du inte ha den för det priset tar gärna jag den!

Nä, allvarligt: om den inte är synligt misshandlad eller är kass så känns det som ett bra pris.

  • Medlem
  • 2002-09-05 22:18

Ja, det verkar så. Den ligger väl på sådär en 5 lakan?

[ 05 September 2002, 22:27: Meddelandet ändrat av: Deft ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-05 22:21

I princip ingenting. Lite annorlunda design, och det här:

"Det som i huvudsak skiljer är:

* Ställbar ISO ("filmkänslighet")
* Spotmätning
* orientation sensor (känner av om kameran är våg eller lodrät)
* Förbättrade menyknappar
* Förbättrad direkt utskrift
* Omdesignade kåpor (väldigt lika)
* Nytt undervattenshus (3m) som tillbehör"

  • Medlem
  • 2002-09-05 22:31

Jaha.. Jag tror det var den "vanliga" Ixus V jag blev erbjuden ayy köpa, men det kan lika gärna ha varit V2... Hur som helst verkar det ju vara en bra kamera. Man att pröjsa 720 spänn för en laddare känns surt.. Hoppas jag får tag i en billigare..

  • Oregistrerad
  • 2002-09-05 23:57

Jag har en Canon IXUS V, och är mycket nöjd, den är liten har bra upplösning för en kompaktkamera. Så länge man är relativt nära det man ska fota, så blir det bra bilder. Men att ta bilder på vildadjur det kan man bara glöma. Här är ett par bilder jag har tagit. Inga proffs bilder direkt, men det ger ändå en viss fingervisning om vad man kan förvänta sig av kameran.

  • Medlem
  • 2002-09-09 16:03

NU har jag köpt mig en Ixus V för 1700:-, men jag har varken laddare eller usbkabel.. Det behövs nämnligen en speciell usbkabel till kameran jag köpt, och den går inte att köpa i "vanliga" affärer.. Laddare och kabel går på ca 1000 spänn, så om nån har dessa till ett bättre pris, gärna i Göteborg, så köper jag gärna dem.

  • Avstängd
  • 2002-09-09 17:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deft:
NU har jag köpt mig en Ixus V för 1700:-, men jag har varken laddare eller usbkabel.. Det behövs nämnligen en speciell usbkabel till kameran jag köpt, och den går inte att köpa i "vanliga" affärer.. Laddare och kabel går på ca 1000 spänn, så om nån har dessa till ett bättre pris, gärna i Göteborg, så köper jag gärna dem.

Var hittar man en Ixus V för 1700:-? Dessutom så levereras både laddare och USB-kabel med kameran, så de borde finnas med i kartongen du köpte den i. Klaga annars i butiken.....

  • Medlem
  • 2002-09-09 18:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deft:
NU har jag köpt mig en Ixus V för 1700:-, men jag har varken laddare eller usbkabel.. Det behövs nämnligen en speciell usbkabel till kameran jag köpt, och den går inte att köpa i "vanliga" affärer.. Laddare och kabel går på ca 1000 spänn, så om nån har dessa till ett bättre pris, gärna i Göteborg, så köper jag gärna dem.

Var hittar man en Ixus V för 1700:-? Dessutom så levereras både laddare och USB-kabel med kameran, så de borde finnas med i kartongen du köpte den i. Klaga annars i butiken.....

Jag köpte inte min i butik.. Jag köpte den av en polare. Tyvärr tvättade hans morsa byxorna, i vilka laddaren låg. USBkabeln vette fan va han har gjort av den.. men jag hittade en laddare för 583:- + frakt på Cerico.com.
Har du en laddare till ett bättre pris köper jag den gärna av dig..

Bevaka tråden