Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika sätt att förvara en Mac Mini - Snyggt!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att skaffa en Mac Mini när (om) nästa uppgradering kommer. Skulle den slopas av herr Jobs köper jag en begagnad. Med tanke på att det är en vacker skapelse tänkte jag försöka hänga upp den på väggen, likt detta:

Fast inte så nära Tvn

Har Googlat lite lösningar, men undrar om ni har några förslag på hur man kan hänga upp den så "seamlessly" som möjligt! Alla alternativen jag hittat har inneburit hållare på sidorna eller liknande, som synts mer eller mindre. Skulle vilja att det såg ut som att den växte ut ur väggen.
Jag uppskattar även andra tips, givetvis!

Tänkte nog anamma Jonas Lundins PowerBook-knep till skärmen också
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/217168-varf-r-g-ra-tavla-powerbook.html

Kan bli riktigt tjusigt tror jag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-09 08:10

Det kräver nog rätt mycket arbete för ditt önskemål. Kanske måste man modifiera undersidan av Minin, så att den går att hänga upp på skruvar. Är bottenplattan i metall eller plast på Minin?

Enligt bilden så verkar det vara en fästanordning i typ plexi som sedan hängs upp på skruvar. Och som då håller Minin på plats. Visst det syns.

Andra alternativ är t ex:

  • att gömma Minin bakom TV:n. Men då krävs det en rejäl fästanordning för TV:n som håller upp tyngden.

  • gömma den i en möbel som placeras under TV:n.

  • fräsa in Minin i väggen.

  • bygga ut en vägg som har inåtvända hyllor, för t ex TV:n och Minin.

Ja, det var några idéer...

Ja, det där med att modda bottenplattan är min favorit
Men samtidigt kan man ju gömma den också. Enklast och troligtvis snyggast också.

Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-17 00:05

Den här fästanordningen kräver ingen modifiering av själva datorn och säljs från någon hemsida i USA.. jag har dock glömt adressen tror jag.

De säljer också liknande anordningar för Airports och Apple TV, prova att söka lite runt det. Tror att man kunde få med lysdioder runt en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 00:18
Ursprungligen av boris91:

Den här fästanordningen kräver ingen modifiering av själva datorn och säljs från någon hemsida i USA.. jag har dock glömt adressen tror jag.

Tur att jag kommer ihåg den då…

Kolla in:

minishelf

…eller:

minimount

…från H-Squared.

Dessa saluförs i Sverige av bl.a.:

PWI

Network Innovation

(Ovanstående länkar fanns dessutom i denna tråd här på 99.se )

Lycka till,

- Torkel

Tack för tipsen,
Men jag är inte intresserad av någon hållare
Vill att den sitter kloss mot väggen - alltså måste man fästa den bakifrån. Antar att bästa lösningen är att modda bakplattan!

  • Medlem
  • 2008-03-24 03:52

Om väggen har målad yta, använd häftmassa! Det låter som ett skämt, men tillräckligt mycket häftmassa klarar av jobbet. Den orolige väljer självhäftande kardborreband. Hur som helst skulle jag låta bli bottenplattan; moderkort och andra delar sitter grunt där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-03-24 09:46

Jag har satt upp min på väggen med hjälp av en tavellist i ek, en sån här:

http://www.mobelcarlsson.com/grafik/Nyheter/flipp2.JPG

Finns på de flesta möbelaffärer för nån hundring.

En högklassig mattejp fixar det där. Mattejp är som namnet antyder en dubbelhäftande tejp med extremt hög vidhäftning. Sätter man den på hela bottenytan så bör den lätt kuna bära vikten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 09:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En högklassig mattejp fixar det där. Mattejp är som namnet antyder en dubbelhäftande tejp med extremt hög vidhäftning. Sätter man den på hela bottenytan så bör den lätt kuna bära vikten.

Sätt den på rätt ställe bara. Du vill gärna inte ändra dig efter några dagar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 08:56

Som RR säger, kolla med personalen på vilken järnaffär som helst så har dom en tape som passar dina behov.

Montagetape eller matttape.

Senast redigerat 2008-03-31 08:55

Skulle vilja varna för att dubbelhäftande tejp och värme inte är någon rolig kombination, sätt alltså inte dubbelhäftande tejp direkt på bottenplattan utan tejpa först med en vanlig tejp som går att få bort även efter värmeutveckling, det finns bra folietejper som används till scenljus bl.a..(Blackwrap) Dels så kan klistret släppa när det blir varmt och eller "bränna" fast. (Och tycker personligen att kardborre är en bra mobil återanvändbar lösning)

Alltså tejpa bottenplattan med "vanlig" tejp använd sedan dubbelhäftande.
/ Jimmy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 21:17

Borde det inte kunna bli problem med att använda fjärrkontrollen när datorn sitter på detta sätt? IR sensorn sitter ju då på undersidan.

en liten bit spegel löser detta enkelt (Eller glasbit med folie) :-D/J

1
Bevaka tråden