Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man köpa för typ av minne? Och var?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-16 23:14

Hej!

Köpte en ny Macbook pro (penryn) i fredags och skulle vilja uppgradera till 4 Gb. Har två frågor;

1) Var är minne billigt på nätet? Har kollat Misco, verkar bra. Men vad ska man tänka på, är vissa minnen av dålig kvalitet? De tar 590 spänn ex moms för 2 x 2Gb vilket verkar billigt.

2) Jag vet att minnet är 667MHz DDR2 (PC2-5300) men när jag kikar på Misco står det exempelvis "icke ecc", "Ej buffrad", "Spänning 1.8V". Vad ska jag tänka på här?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=528074&SL_SectionId=23532&SearchString=ddr2

Det där är fel minnen, du behöver ett 200-pin minne och inte ett 240-pin, kort sagt så är ett 240-pin minne till stationära datorer och 200-pin är till bärbara.

Detta minne blev det länkat till i en tråd för dem som köpt nya Macbook Pro och enligt användare verkar det fungera bra.
http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx?

Vilket kostar 361 kr/sticka om man är registrerad som student och 395 kr/sticka om man inte är student (pris inkl. moms).

  • Medlem
  • 2008-03-17 00:41

Tack så mycket för ditt svar! Då får det bli två såna!

Jag vet inte, det är kanske många som kör dom där minnena men jag hade problem med mina sådana på min MBP. Läste på detta forum och då var det någon som sa att det inte skall vara KVR som tydligen står för Kingston Value Ram, utan man skulle ha de Kingston minnen som hette KTA. Jag kör iaf själv på dessa i min senaste MBP Penryn, http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1138383 .

Ursprungligen av velgro77:

Jag vet inte, det är kanske många som kör dom där minnena men jag hade problem med mina sådana på min MBP. Läste på detta forum och då var det någon som sa att det inte skall vara KVR som tydligen står för Kingston Value Ram, utan man skulle ha de Kingston minnen som hette KTA. Jag kör iaf själv på dessa i min senaste MBP Penryn, http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1138383 .

Kan ju självklart bara varit en dålig sändning av minnena vilket förekommer titt som tätt, brukar inte vara några problem att få minnen utbytta om de ej fungerar med datorn. Är ju trots allt kingstons billigare modell av minnen (Kingston Value Ram = KVR) vilket kanske leder till en inte lika bra kvalitéts kontroll som de dyrare minnena. Läst runt lite på olika forum och verkar då inte vara några problem med KVR minnen som jag ser det. Visst har vissa haft lite problem med vissa sändningar men verkar vara tillverkningsfel på dem.

Enligt de omdömen på dustins sida så verkar ingen ha haft problem varken i iMac eller Macbook Pro. Men som sagt, "User experience may vary".

Exempel omdömmen:
"Sitter just nu i den Macbook Pro jag skriver ifrån, perfekt!"
"Har nu installerat 4 gb av dessa minnen i min macbook pro och det fungerar utmärkt och mycket bra pris."
"Köpte två för att maxa ut min Alu-iMac 24". Funkar kanon"

Samt finns en post i http://www.99.se/macnyheter/237452-macbook-pro-lanserad-2008-02-26-a-11.html där dayweed länkar till dessa minnen, hör med honom hur de fungerar.

Ursprungligen av Gawy:

Kan ju självklart bara varit en dålig sändning av minnena vilket förekommer titt som tätt, brukar inte vara några problem att få minnen utbytta om de ej fungerar med datorn. Är ju trots allt kingstons billigare modell av minnen (Kingston Value Ram = KVR) vilket kanske leder till en inte lika bra kvalitéts kontroll som de dyrare minnena. Läst runt lite på olika forum och verkar då inte vara några problem med KVR minnen som jag ser det. Visst har vissa haft lite problem med vissa sändningar men verkar vara tillverkningsfel på dem.

Enligt de omdömen på dustins sida så verkar ingen ha haft problem varken i iMac eller Macbook Pro. Men som sagt, "User experience may vary".

Exempel omdömmen:
"Sitter just nu i den Macbook Pro jag skriver ifrån, perfekt!"
"Har nu installerat 4 gb av dessa minnen i min macbook pro och det fungerar utmärkt och mycket bra pris."
"Köpte två för att maxa ut min Alu-iMac 24". Funkar kanon"

Samt finns en post i http://www.99.se/macnyheter/237452-macbook-pro-lanserad-2008-02-26-a-11.html där dayweed länkar till dessa minnen, hör med honom hur de fungerar.

Ja precis, delade bara med min av mina erfarenheter och precis som du skrev så kan man byta ut dom om de inte fungerar. Min MBP av första reven ballade ur helt med KVR minnen, fick de utbytta 2 ggr innan jag gav upp. Men det finns folk som det funkat för också. Läste som sagt här på 99mac i någon tråd att KTA var att föredra, ingen direkt prisskillnad heller.

  • Medlem
  • 2008-03-17 12:30

Ajdå, jag beställde de andra, value ram, direkt igår kväll och de har redan skickats. Hoppas på det bästa. Någon som har mer info om detta?

  • Medlem
  • 2008-03-17 15:55

Ok, tack för svar! Så länge det inte innebär någon prestandskillnad så kör jag på value ram som ändå har skickats från dustin home idag.

Ursprungligen av rodin:

Ok, tack för svar! Så länge det inte innebär någon prestandskillnad så kör jag på value ram som ändå har skickats från dustin home idag.

Okej, fått fram lite mer info om skillnaden mellan KTA och KVR.
Kingston garanterar inte att KVR minnen skall fungera i Mac's men verkar som att de flesta får dem att fungera utan problem (finns vissa som fått lite småproblem att få det att vara stabilt).

KTA minnen är Kingstons "Mac minnen" och det verkar som att dem garanterar att dessa skall fungera i Mac's.

Citat:

The only RAM that Kingston guarantees in Macs is the KTA- series.

Men är väl bara pröva om dom där minnena fungerar stabilt i MBP'n, fungerar det inte ska det nog inte vara nå problem att skicka tillbaks dom (ring och fråga dustin), om du är riktigt osäker så skicka tillbaka dom direkt du får dom. Jag ska då ta och beställa ett par sådana där minnen till nya MBP'n :p.

  • Medlem
  • 2008-03-17 16:19

Men kan jag tolka det som att Value Ram är lika bra som de andra OM de väl fungerar? Dvs att de är lika snabba osv? För då behöver jag bara tänka på att byta om det inte fungerar och inte behöva gräma mig över om de är sämre rent generellt än de lite dyrare.. Det är ju som sagt knappt någon skillnad prismässigt så jag vill inte ha sämre prestanda eller liknande.

Edit: Jag fick nog svaret på min fråga ovan samtidigt som jag skrev denna post..

Ursprungligen av rodin:

Men kan jag tolka det som att Value Ram är lika bra som de andra OM de väl fungerar? Dvs att de är lika snabba osv? För då behöver jag bara tänka på att byta om det inte fungerar och inte behöva gräma mig över om de är sämre rent generellt än de lite dyrare.. Det är ju som sagt knappt någon skillnad prismässigt så jag vill inte ha sämre prestanda eller liknande.

Edit: Jag fick nog svaret på min fråga ovan samtidigt som jag skrev denna post..

Hittar tyvärr inga siffror för att visa vilket av minnena som har bättre prestanda (kan vara samma prestanda). Försök med "the almighty google" eller sökverktyget i forumet

Ja eller så skickar du tillbaka dom och tar KTA som garanterat ska fungera till Mac, det skiljer ju inget i pris direkt. 844kr för 4Gb KTA i länken jag satte in ovan, dvs 54 kr mer än för KVR minnena du länkat till ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 23:58

Hm, hur hittade du dem? Finns inte i inWarehouse meny under minnen, bara deras KVR för 490:- /2GB. Nu har jag köpt KVR på annat håll, men vill ju hellre ha de du länkar till...

Ursprungligen av Cartman:

Hm, hur hittade du dem? Finns inte i inWarehouse meny under minnen, bara deras KVR för 490:- /2GB. Nu har jag köpt KVR på annat håll, men vill ju hellre ha de du länkar till...

Du får på minnen på deras hemsida och väljer deras minneskonfigurator, välj sedan Kingstons sådan. Där kommer du få fylla i tillverkare av dator, modell och sedan får du förslag. Då kommer du bl.a. få upp ett 4Gb kit som du kan klicka köp på. Hoppas du hittar det, annars använd bara länken jag klistrade in ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 12:20
Ursprungligen av velgro77:

Du får på minnen på deras hemsida och väljer deras minneskonfigurator, välj sedan Kingstons sådan. Där kommer du få fylla i tillverkare av dator, modell och sedan får du förslag. Då kommer du bl.a. få upp ett 4Gb kit som du kan klicka köp på. Hoppas du hittar det, annars använd bara länken jag klistrade in ovan.

Smart, men konstigt av dem att bara ha KVR under kategorin minnen, men de kanske vill belöna den som använder deras konfigurator med ett bra kit...

Ursprungligen av Cartman:

Smart, men konstigt av dem att bara ha KVR under kategorin minnen, men de kanske vill belöna den som använder deras konfigurator med ett bra kit...

Ja jag kollade där när du nämnde detta och det är märkligt helt klart!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-18 09:38
Ursprungligen av Json_81:

Sägs att dem har "over avarage" prestanda och är mycket bättre än "vanliga" minnen.:p

  • Medlem
  • 2008-03-19 00:58

Jag satte in de KVR jag köpt på Dustin Home och allt funkar fint!

  • Medlem
  • 2008-03-20 11:46

Dock fick jag vid ett tillfälle igår tvångsavsluta alla program jag hade igång.. Inget gick att avsluta på vanligt sätt.. efter omstart var allt bra igen.. kan detta ha att göra med minnet..?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-25 20:01

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048SODDR2PNY667

Vad är PNY för tillverkare? inte hört talas om dom tidigare, är dom värda att köpas tro?

x-per.

Dem verkar seriösa. http://www2.pny.com/homepage.aspx

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048SODDR2PNY667 borde funka va???
(det är en liten djungel det här med minnen)

1
Bevaka tråden