Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem efter Linux installation

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle installera Open SUSE på min iMac men det gick inte allt för väl även om jag nu vet hur jag skall gå till väga. Efter att ha försökt installera Linux är det en enda röra på hårddisken. En BOOTCAMP, disk0s4 och en Linux Swap. Jag försökte återskapa allt från Bootcamp men det gick inte då man den inte känner igen Linux. Jag har försökt att fixa problemet från skivverktyg. Från DVD skivan också, men det ser likadant ut som i skivverktyg på datorn dvs att det finns ingen flik som heter "Partitionera" eller "erase". Efter att ha sökt på google så står det att man ska använda sig utav dessa två men jag ser dom inte??? Jag skriv nu i detta forum eftersom ingen svarar mig på Macworlds forum och hoppas på bättre respons här.

Tack på förhand!!O:-)

Du kanske får markera på rätt ställe?
Markera den fysiska disken, går det. Om du väljer formattera(erase) här så ryker ju hela datorn...

Mängden datavana står helt i proportion till mängden förstörda data ...

Om du vill prova på att köra LInux etc så går det ju att göra via t ex Parallells? Du använder då en diskimage att köra mot.

Har du tänkt på att den dåliga responsen kan ha att göra med att vi är
ett par hundra riktigt goa gubbar&gummor här som gärna behöver föstärkning. Säkert har du kunskaper inom specialområden och kan hjälpa andra. Varför inte börja med att skriva en presentation om dig själv i "Presentationer" och sedan rota runt lite inom de områden du tycker verkar kul.

Här inne är det inte ålder eller utseende som gäller, här blir man respekterad för sina kunskaper och hur bra man är på att hjälpa andra.

Och du är hjärtligt välkommen in i den gemenskapen

Just nu är det VÄLDIGT mycket folk, speciellt i iPhone-delen, som rusar in. Skriver sitt första inlägg och ber om hjälp. En del vill att man svarar på deras privata mailadress så de skall slippa gå hit och kolla...
Många svarar, men när man svarat på samma fråga 72ggr så kommer det vresiga "Sök för helvete!" fram utan att det ens var meningen från början att det skulle låta elakt...

Här välkomnar vi alla, själv har jag vänner för livet här inne. Kliver du in här och bjuder på dig själv och är aktiv kommer folk att kliva över lik för att lösa dina problem.

Så, välkommen in i värmen!

Jag ville inte klaga när jag skrev att responsen var liten på macworld Jag var bara förvånad då dom brukar vara extremt snabba

Jag markerar tex Bootcamp, men det finns ingen flik med Partitionera eller erase. Det var därför jag gjorde ett eget inlägg här. För dom andra som haft samma problem har just denna vägledning (Att partitionera om och erasa) Men jag finner ej dessa när jag trycker in DVD-skivan. Eller så länkar dom till program som kostar, eller alternativt ta bort allt och göra om allt från början för att sedan riskera att göra om samma procedur om man misslyckas. Det var nämligen inte länge sedan jag var tvungen att göra detta.

Det var inte meningen att posta detta om det redan fanns, jag googlade runt men fann ej något som hjälpte mig.

Jag har sätt under mina sökningar att folk lyckats installera Linux, så jag jag en försiktig och blygsam undran om någon kanske kan lägga upp en liten guide för oss som behöver hjälp med detta??

PS:
Vågar man adda någon på skype eller Ichat här? Vill inte tränga mig på med det vore ju kul
DS

Att bara adda någon tror jag är fel väg att gå, det kan nog folk bli sura över. Men att skaffa vänner här, som du helt naturligt addar i valfritt chat-program sedan är väl helt ok.

Jag är rädd att enda raka är att ge sig på och göra "nuke&pave" (atombomba och asfaltera), eller på ren svenska, sopa ALLA partitioner och installera om totalt från början.

Kommer du åt Macen så är det ju kanske den snabbaste lösningen, att backa upp allt och sedan radera hela burken. Det kanske är 10 ggr lättare än att försöka lösa problemet.

Du verkar ju vara en vettig kid, så skriv en presentation och lägg lite tid här. 99% av de som är här är bra människor, sådana man VILL HA som kompisar.

Tackar så hemskt mycket för hjälpen. Det är nog enklast att göra på det viset
O:-)

Har intel iMac

Känns som det är svårt att lyckats installera Linux på mac.

Vet man vad man gör är det inte det minsta svårt.

Nu har du ju precis lyckats återhämta maskinen från en bombad Bootcamp-installation.
Jag vet för jag hjälpte dig.
Är du säker på att du skall ge dig på att installera Linux i den då?

Ursprungligen av Goflorp:

Vet man vad man gör är det inte det minsta svårt.

Nu har du ju precis lyckats återhämta maskinen från en bombad Bootcamp-installation.
Jag vet för jag hjälpte dig.
Är du säker på att du skall ge dig på att installera Linux i den då?

Haha kanske inte, men jag är envis. Jag får väll köpa en PC och installera Linux på, eller som dom andra säger, skaffa vmware.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-16 21:57

installerade och trixade mkt med olika linux-distar på min PC...blev lite konstigt och läskigt ibland så jag vågade inte installera det "fullt ut" på macen, så nu har jag ubuntu virtuellt med vmware, kan rekommenderas!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-16 22:11

Det bästa är ju att testa i vmware först, ett annat tips är att använda lilo istället för grub. Varför vet jag inte men jag har mycket bättre erfarenheter av den bootloadern.

Apples partitionsverktyg är värdelöst. Använd hellre en livecd some t.ex. ubuntu och gparted-programmet för att redigera partitionerna. Med gparted kan du ta bort och ändra storlek på partitoner utan att förlora data. Du kan alltså ta bort partitioner och sedan lägga till det utrymmet i en annan partition.

1
Bevaka tråden