Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro dör under uppstart

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-16 17:18

Nu är jag nervös!

Försökte kopiera mitt iPhoto bibliotek på min Macbook Pro för att lägga in på nya iMac:en. Det gick inte, utan kopieringen frös hela tiden med felkod -36.
Varje gång det hände så var jag tvungen att stänga av datorn "hårt" med powerknappen.

Gjorde så ett antal gånger och nu när jag försöker starta upp den så kommer den grå bakgrunden med Apple loggan upp + den där animerade grejen som snurrar runt, sen stänger den bara ned sig. Precis som när man trycker på powerknappen.

HJÄLP!

Vad har hänt? Här det något fel på hårdvaran? Kan man boota på installationsskivan och försöka reparera OS X?
Livrädd för att bli av med alla bilder på familjen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 20:25

Starta från skivan, den har verktyg för att undersöka hårdvaran och även möjlighet att hjälpa dig laga eventuella fel.

  • Medlem
  • 2008-03-16 20:28

Jag skulle testa att zappa PRAM. Starta med cmd-alt-p-r, och låt startplongen gå tre gånger.

Sedan skulle jag köra diskwarrior. Det är lite dyrt, men räddar i princip vilken hårddisk som helst som inte är fysiskt totalhavererad.

Hej!
ibland blinkar ett frågetecken på skärmen (i en mapp) när jag startar datorn, och den kommer inte vidare. Jag har låt datorn till rätt startskiva i systeminställningar och låst denna inställning..
Bör jag tömma PRAM också? Kan det göra saker och ting bättre?
Har också hört att man kan köra system management controller på en laptop (ctrl command), kan det hjälpa?
mvh Jonas

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-17 17:51

Har labbat lite mer för att få igång den.

Provade att köra skivverktyg från installationsskivan. Gjorde en kontroll av hårddisken och den klagade på "trasiga syskonlänkar" eller dylikt. Hm...lät inte bra det där.

Så jag provade att lägga på en Time Machine backup från februari (YES, den funkade och alla bilder fanns där!) via installationsskivan. Det gick bra, inga konstigheter. Men när jag bootar upp datorn sen så får jag bara upp en folder med ett frågetecken i.

Bootar upp på installationsskivan igen och kör skivverktyg. Kontrollerar hårddisken, inga fel på den. När jag skall avsluta installationsskivan så måste jag välja disk som datorn skall boota på, och då dyker inte hårddisken upp. Endast installations dvd'n och boota via nätverket är möjligt att välja.
Provar att köra Alt-Command-P-R kommandot vid uppstart (3 ombootar) men den vill ändå inte hitta disken.
Provar att hålla inne Alt knappen vid uppstart för att få välja disk, men inget händer. Får endast upp muspekaren.

Är det något generalknas på disken? Den är inte mer än någon månad gammal...

  • Medlem
  • 2008-03-17 18:28

Det enda jag kan säga är att jag har lagat rejält trasiga diskar med Diskwarrior ...

Disken verkar ju funka eftersom du får upp den från dvd-boot. Däremot verkar den ha förlorat sin möjlighet att boota själv. Om du har backup skulle jag formatera och installera om, funkar inte det får du gå och lämna in den.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-17 19:06

Det är väl bara att formattera och installera om systemet och lägga tebax back-upen från Time Machine, den funktionen finns ju under installationen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-17 23:04

Precis det jag gjort, formaterat och lagt på backupen från Time Machine. Det är då jag får frågetecknet när jag försöker boota. Installationsskivan hittar som sagt disken, men jag måste sedan, efter att verifierat disken under skivverktyg och avsluta, välja disk som jag vill boota på. Då finns den inte tillgänglig...

Jaja, får gå och tjacka mig en ny disk imorgon. Kostar ju inga pengar idag för 200gb.

  • Medlem
  • 2008-03-18 11:03

Jag tror att det kanske är bättre att installera och kopiera över användaren med flyttassistenten, men det kanske var så du gjorde?

Förmodligen kommer samma sak hända med nästa disk också.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-18 13:37

Hur menar du, att det är något fel på installationen/backupen?
Bättre att göra en ren installation och kopiera över min användare?

  • Medlem
  • 2008-03-18 14:49
Ursprungligen av hks:

Hur menar du, att det är något fel på installationen/backupen?
Bättre att göra en ren installation och kopiera över min användare?

Ja, ifall backupen gör disken obootbar... Jag har inte Time machine, så jag vet inte. Om du använder Flyttassistenten går det väldigt enkelt att installera en gammal användare i ett nytt system.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-19 21:37

Gjorde en nyinstallation och valde under installationen att flytta över användarinformation, program osv. Nu funkar den grejt igen!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-18 13:39

...och svaret på din fråga är: Nej, jag valde att återskapa hela disken/installationen med Time Machine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-19 14:26

Jaha, jag har problemet med foldern och frågetecknet som blinkar i den, men jag har ingen Timemachine back-up. Vad gör man då då? Och vad betyder det när det blinkar en folder med frågetecken i?

1
Bevaka tråden