Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fm-sändare till iPod

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

har i USA sett att de säljer FM-sändare som man pluggar i iPoden så du kan använda den i bilen ( har bara cd där ) , verkar ju väldigt smidigt och sändaren går väl bara några meter .

Vet att på MDS säljer de en kenwood cd-växlare som fungerar likadant.

Vet någon om det finns att köpa i Sverige ? Är det ens lagligt här ?

Kolla in :

"Everythingipod.com" - Kolla under /For your car/Fm transmitters !

/ Daniel

[ 01 September 2002, 21:52: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Är det ens lagligt här ?

Det borde det vara. Man får ju sända radio under en viss effekt. Om iPod sändaren bara sänder någon meter kan ju sändningseffekten inte vara speciellt stor. Alltså borde det vara lagligt.

/M

Ja så är de nog, billiga rackare de där, kostar bara 24 dolares för den batteridrivna på everythingipod, ska jag köpa hem ett lass för försäljning ?? kanske handla en först för att kolla kvaliteten..! Om de inte finns i Svea Rike såklart .

/ Daniel

Rätt tuff pryl faktist. Hur coolt är det inte att kunna "ratta in" iPoden på hemmastereon, eller på festen. Sändaren går ju även att använda till andra prylar med 3,5 mm utgång.

Frågan är bara hur pass bra ljudkvaliten blir?! Det skulle vara bra om någon kunde testa den...

/M

edit: stavfel

[ 01 September 2002, 22:34: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-09-01 22:57

Jag har ocksp funderat på en sådan men frågan är just kvalitén. FM-mono med taskigt omfång frälser en ju inte...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jag har ocksp funderat på en sådan men frågan är just kvalitén. FM-mono med taskigt omfång frälser en ju inte...

Nä, med dålig monokvalitet skulle det inte vara någon mening med prylen.

Finns det ingen datortidningsredaktör/skribent/testare här på forumet, som skulle kunna köpa in och skriva ett test om den?

/M

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-09-01 23:13
Citat:

quote:Nä, med dålig monokvalitet skulle det inte vara någon mening med prylen.

Finns det ingen datortidningsredaktör/skribent/testare här på forumet, som skulle kunna köpa in och skriva ett test om den?

men för f** det är ju inte direkt som att det kommer ruinera någon av er att köpa en för 24 dollar och testa.

Från www.soundfeeder.com
The SF121 wireless SoundFeeder is a multi-purpose stereo transmitter suitable for use with many types of portable audio equipment.

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-09-01 23:14

Det är dessutom steroplug på dosan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
men för f** det är ju inte direkt som att det kommer ruinera någon av er att köpa en för 24 dollar och testa.

Nej, det har du iofs helt rätt i...

/M

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-09-01 23:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
men för f** det är ju inte direkt som att det kommer ruinera någon av er att köpa en för 24 dollar och testa.

Nej, det har du iofs helt rätt i...

/M

Jag skulle gärna köpa och testa, men jag har ingen iPod. Ännu....

En polare till mig hade en liknande pryl som hans farsa hade köpt i singapore, när jag gick på högstadiet, jag koplade in den i min mixer hemma och kopplade antennen till balkongräcket, det blev bra mycket längre räckvidd än vad som var meningen Verklig lokalradio.

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-09-01 23:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Är det ens lagligt här ?

Jag tror inte att det är lagligt, det är ju förbjudet att ha telefoner som sänder på FM band.
men jag kan ha fel.
/mattias

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-09-01 23:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
har i USA sett att de säljer FM-sändare som man pluggar i iPoden så du kan använda den i bilen ( har bara cd där )

Om du bara har cd i bilen, hur skall du då få in Fm signalen? Ah jag bara skojade! Var bara tvungen... Det är aldeles för sent på kvällen.....

Citat:

quote: Saxat från Sm2kal

Amatörradiocertifikat är ett "eterns körkort", ett kompetensbevis som erhålls efter examination. Kunskaper krävs i El-lära, samt kännedom om Reglemente och Trafikmetoder. När Du klarat provet får Du ett amatörradiocertifikat. Med certifikatet i "handen" ansöker Du om tillstånd att inneha och bruka en radiosändare avsedd för amatörradiobanden. Nu får Du också en anropssignal (amatörradiosignal). Det finns idag två tillståndsklasser, Klass 2 och Klass 1. För den som vill prova på finns dessutom möjlighet att få en tillfällig utbildningslicens, UN eller UC som gäller under tre år. Klass 2 kräver kunskaper i El-lära samt kännedom om reglementen och trafikmetoder och Klass 1 krävs dessutom kunskap- och färdigheter i morsetelegrafering, 25-takt. Denna licens utfärdas av PTS (Post & Telestyrelsen).

Det verkar aningen krångligt om FM-sändaren omfattas av ovanstående reglemente.
/M

Köp en ny stereo till bilen. En med en ingång så du kan koppla in iPoden. Eller har du en modern bil där radion upptar hela instrumentpanelen och inte går att montera bort?

Ja - har en precis sån där "modern" bil - montera bort hela mittkonsolen är inte att tänka på serru

Hmm - det här med lagligt eller inte, min svåger jobbar på MDS ibland, de säljer en FM - sändande CD-växlare där ( Kenwood KDC-467FM ). www.mds.se

Jag tror det kan ha med uteffekten att göra.

/ Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-02 08:58

Ha ha! Påminner mig om den gamla radiopirattiden! Oj vad stygga saker man gjorde då...

http://www.antus.org/pirat.htm

  • Oregistrerad
  • 2002-09-02 10:34

Det ska visst finnas en lite snyggare och smartare variant som tar sin ström från iPod:en. Har glömt vad den heter.
Nån som vet?

Det är inte lagligt att sända på FM bandets "skvalradio" del. Dvs det vi får in på våra bilradio apparater. Spelar ingen roll hur låg effekt det är.

Det finns några "fria" frekvensband. 444mhz, 446mhz också någon jaktradio runt 170mhz eller så har jag för mig.

Som ni ser så ligger inte någon av dessa i närheten av 88-108 mhz... så man inte skall in och knasa sig av "misstag"...

/M

Hmm..men i ärlighetens namn - bilradio i USA ligger på samma FM band som oss 88-108Mhz, så jag tror inte att dessa små sändare kan skapa sånt virrvarr i etern för då skulle de säkert vara förbjudna i staterna också.

Som sagt, så länge du inte börjar sända på P3´s frekvens utanför grannens fönster tror jag inte att någon kommer klå upp dig ! Reclaim the Ether (!)

/ Daniel

1
Bevaka tråden