Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern hårddisk USB2 FAT32 (iomega)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
min dator har delvis kraschat. När jag startar den visas ett blinkande frågetecken. Har fått igång den igen men vågar nu inte stänga av.
SAMTIDIGT pajade min externa hårddisk....

En söndag, vad finns öppet. jag for till SIBA och köpte en iomega USB 2.0 FAT32-hårddisk 500 MB.
Men när jag försöker köra copycloner så får visas inte den nya hårddisken i carbon copycloner (CCC).
Jag får istället försöka dra över enstaka enheter till den nya externa hårddisken. Det funkar med en del filer/mappar, men med andra får jag problem.

1. Varför får jag inte upp den nya hårddisken i CCC?
2. Bör jag formatera om hårddisken till mac OS extended (journalförd), eller slutar hårddisken att fungera med USB2 i sådana fall?
3. Varför kan inte vissa mappar/filer kopieras över?
4. Kommer den här härddisken att fungera med Time Machine (hoppas köpa en ny macbook pro i nästa vecka)?
5. När innebär "4 GB-gränsen" på FAT32 ett problem för mig?
Betraktas iphoto-bilder eller mitt itunes-bibliotek som "en fil" (dessa överstiger nämligen 4 GB).
6. Varför låter min nya USB-hårddisk mycket mer än min gamla firewire?

med vänl hälsn Jonas

Senast redigerat 2008-03-16 17:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 17:00

jag har också liknande problem. Kan iofs kopiera från externa HDD:n men kan inte klistra in lr ändra i mappen. Har en LaCie HDD 250 gb..metalliskt chassi...

Ursprungligen av Hayuken:

jag har också liknande problem. Kan iofs kopiera från externa HDD:n men kan inte klistra in lr ändra i mappen. Har en LaCie HDD 250 gb..metalliskt chassi...

Formatera disken i HFS+ istället, mest troligt är disken formaterad i NTFS, OS X klarar bara av och läsa det formatet.

Ursprungligen av Mikael E:

Formatera disken i HFS+ istället, mest troligt är disken formaterad i NTFS, OS X klarar bara av och läsa det formatet.

Men jag har läst på internet att om jag formaterar till annat format än FAT32 (ex. HFS+) (och hur gör jag det via disc utilities/skivverktyg i Mac OS X?), så funkar inte USB2??
Då kommer jag ju inte längre åt den externa hårddisken?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Men jag har läst på internet att om jag formaterar till annat format än FAT32 (ex. HFS+) (och hur gör jag det via disc utilities/skivverktyg i Mac OS X?), så funkar inte USB2??
Då kommer jag ju inte längre åt den externa hårddisken?

Man ska inte tro på allt som står på Internet. USB2 fungerar alldeles utmärkt på en hårddisk formaterad i HFS+.

1. Är HFS+ samma sak som Mac OS extended (journalförd)?
2. Formaterar jag om min nya externa hårddisk genom att köra skivverktyg och välja "radera"?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

1. Är HFS+ samma sak som Mac OS extended (journalförd)?

Ja!

Ursprungligen av jonasludvigsson:

2. Formaterar jag om min nya externa hårddisk genom att köra skivverktyg och välja "radera"?

Ja!

Tänk dock på och säkerhetskopiera den data som finns på disken innan du formaterar den.

Tack!
nu verkar allt funka!
mvh Jonas

1
Bevaka tråden