Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapat ny användare, vill ha lite hjälp med att återställa

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-16 13:48

Hej,

Jag har aldrig ägt en mac men nu har jag lånat en macbook. Problemet jag hade var att jag ville installera ett program, men för att göra det så krävdes administratörslösenord, så jag kikade runt lite här på forumet och hittade följande text:

Ett litet trick som gör att du kan skapa en ny administratörsanvändare.

OBS jag har gjort detta några gånger och då har det funkat, jag kan dock inte garantera att det funkar för dig (men det bör göra det)

1. Starta i Single-User mode genom att trycka ner Command-S vid uppstart.

2. När du nu startat in i SUM så skall du skriva dessa rader, dock med enter efter varje (tryck alltså enter efter varje rad)

Kod:

mount -uaw
rm /var/db/.AppleSetupDone
reboot

Du måste skriva exakt som jag har skrivit
Detta får ditt system att tro att det är nyinstallerat och du blir ombedd att skapa en ny användare och liknande.

OBS jag har gjort detta några gånger och då har det funkat, jag kan dock inte garantera att det funkar för dig (men det bör göra det)

Jag gjorde som det beskrivits och då gick det att installera, men jag skulle gärna vilja återställa datorn så som den var innan, går det på något sätt?

Om jag går in under konton så ser jag dom två gamla kontona där (admin och en begränsad användare. När man startade datorn tidigare kom man automatiskt in på en begränsad).

Ursäkta om det blev lite rörigt men som windowsanvändare är jag lite förvirrad

Tack på förhand!

Är det automtinloggningen du vill ha tillbaka?

Under användare i Systeminställningarna kan du klicka på "Inloggning". Där kan du välja den användare som automatiskt ska loggas in när man startar.

Om du kan logga in på det ursprungliga admin-kontot kan du sedan bara ta bort de konton du själv skapat. Om du inte har lösenordet får nog din kompis som du lånade datorn av fixa det själv.

Ganska avancerade grejer för att vara ny på macen

  • Medlem
  • 2008-03-16 14:53

Johan S: Precis, jag vill alltså att datorn automatiskt ska logga in den "begränsade användaren" som var standard förut, för att nu loggar den in på den nya användaren jag skapat.

Ska testa att göra som du sa!

Redglittercoffin: Okej, dock kan jag inte det lösenordet, finns det något annat sätt att ta bort kontot jag skapade?

Tack för era svar

Ursprungligen av prsk:

Redglittercoffin: Okej, dock kan jag inte det lösenordet, finns det något annat sätt att ta bort kontot jag skapade?

Ingen aning faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-17 00:55

Har ej testat fullt ut men tänker att detta kanske kan funka:

1) Från ditt egenskapade admin-konto ändrar du i kontoinställningar det begränsade kontot till ett med admin-rättigheter.

2) Logga ur och sedan in på det tidigare "begränsade" kontot. Radera kontot du skapat själv.

3) Ändra tillbaks kontot du just nu är inloggad på till ett begränsat konto. Du får meddelandet att ändringarna gäller efter att du loggat ut...

Att tänka på:
a) Inställningar för automatisk inloggning vid uppstart behöver kanske göras först från ditt egenskapade konto. När du väl har "återbegränsat" kan du nog inte göra sådana ändringar utan det ursprungliga admin-kontots lösenord.

b) Kolla också först från ditt egenskapade konto inställningarna för det begränsade kontot, dvs om det är specificerat vissa program som får användas osv. Allt i syfte att du sedan kan återskapa just den inställningen.

c) Att du skriver "Begränsad" får mig att tro att du sitter med OSX 10.4, om jag minns rätt. På 10.5 heter det "Hanterad". När jag på 10.5 testar att aktivera Föräldrakontroll (göra kontot "hanterat") på samma konto som jag är inloggad på så gäller den ändringen märkligt nog direkt, utan att jag måste logga ut först (fastän varningsmeddelandet säger att det krävs) Det betyder att jag inte kan göra de fininställningar som jag talar om ovan, utan det blir ett default hanterat konto.

1
Bevaka tråden