Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link / NetGear ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står inför ett inköp av en liten "bredbands" router.. alt inkl WLAN.
Inkopplingen är inte cabel/dsl utan från en annan ethernet switch (ska väl fungera lika bra?)

Krav:
4 port 10/100Mbps Switch
DHCP/NAT
(Möjligen lite fler finesser som firewall o lite smått o gott, om det ändå ingår)

NETGEAR RP614GE 4-PORT CABLE/DSL ROUTER+SWITCH (475+moms)

El en D-Link 604/804 passar enl specarna.

Vilket märke och vilken modell ska man satsa på o varför?
Finns ju allt från 475:- till knappt 2000:- (ex moms)

[ 08 Oktober 2002, 10:18: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Jag har en D-link jag kan sälja....
Aldrig använd, var ett felköp.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-08 10:51

Bägge modellerna du har med är alldeles utmärkta. Det finns några alternativ till som jag skulle överväga, själv har jag mest använt Netgear och är nöjd men D-Link har säkerligen samma typ av utrustning för motsv. pengar. Vad jag förstår är dom lika bra.

Nåväl

NETGEAR FR114WGE FIREWALL ROUTER 4-P WLESS OPTION
1055 ex moms på Dustin
Har en riktig brandvägg med Stateful Inspection (inte bara NAT) som bla kan logga och larma.
4-p switch och möjlighet att bygga ut med w-less genom en PCMCIA kortplats för 802.11. Kortet för utbyggnad kostar 595 ex moms på Dustin.
Bra alternativ om man inte riktigt vet att man behöver trådlöst från början men behovet kan uppstå senare.

NETGEAR FM114PGE WLESS FIREWALL +4P-SWITCH +PRINT
1995 ex moms på Dustin
Hela kittet 4-p switch, Stateful Inspection brandvägg, Trådlöst stöd och även inbyggd printerserverfunktion.

Samma apparat fast med bara NAT heter MR 314 och kostar då 1295 ex.moms. Sån har jag själv och funkar kanon. Idag skulle jag nog lägga de extra hundralapparna på att få en med riktig brandvägg, det är aldrig fel.

[ 08 Oktober 2002, 10:52: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 10:53

Beror ju på vad du skall ha den till...

Men NETGEAR RP614GE är en trevlig bekantskap!

Det finns massor av erfarenheter kring detta här på 99mac, kolla in
den här tråden eller den här tråden eller den här tråden eller den här tråden eller den här tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-08 11:05

Jo, det finns mycket. Problemet är bara att modellutbudet och priserna hela tiden ändras vilket gör att urvalet i lite gamla diskussioner är åtminstone delvis passé. Det är ju ett litet problem att vissa trådar skulle bli väldigt långa om det bara fanns en och innehålla inaktuell information på de första sidorna.

Detta är nog ett problem som det kan vara läge att fundra över i Feedback-forumet. Detta problem kommer att dyka upp överallt nu när 99mac har hållt på ett tag. Kanske man ska "arkivera" vissa trådar?

Helt passé är det dock inte, båda modellerna Jürgen B frågade om finns i äldre diskussioner, så där kanske han kan hitta matnyttiga kommentarer tänkte jag. Det är ju inte alla som orkar skriva samma svar på samma frågor om och om igen.

Hmm, nu kom jag att tänka på Tolbot, Lakritstrollet i Nile City: ooom och ooom igeeen
(ok, jag sov för lite inatt, jag vet...

1
Bevaka tråden