Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HUr konfigurera D-link 804?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-19 22:34

Hur ska man konfigurera routern så att den håler igång Telia ADSL hela tiden. SOm det är nu så kopplas den ner efter c:a 30 min. inaktivitet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 23:05

Jag har en Netgear, men det borde vara detsamma. Ställer du in den på dynamiskt (dynamisk DHCP-klient på WAN-porten) borde det funka. jag har iallafall inget särskilt val för att komma ihåg det. Jag tror det är så att telia kollar efter 20 minuter om det är nån som svarar på IP:n och då ska routern svara och förnya leasen. Den ska även kunna byta IP-nummer på WAN-porten utan problem. Möjligen finns det ett val via ditt gränssnitt att köra den dynamiskt. Isåfall ska du kryssa i "ja".
Sen ska det funka. Enda gången man behöver logga in igen är när operatören tvångskastar ut sina abonnenter för att göra någon förändring i nätet. Då måste du logga in igen för att få igång det, sen kommer routern ihåg IP och resten.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-25 02:31

Får det inte att funka
Ni som har denna router, hur har ni gjort. Börjar bli drygt att sitta och vänta på macic varje gång man startat darran. Att 1 av 5 IPadresser man får av telia inte fungerar gör juh det hela inte speciellt mycket bättre heller då man följdaktligen måste starta om ADSL-modemet också om man har riktigt tur.

"Fan det tog bara 20 min att får igång nätet idag, med modemet tog det ju 1 min, tur att man bytte upp sig!"

[ 25 Juli 2002, 02:32: Meddelandet ändrat av: -David- ]

  • Medlem
  • 2002-07-25 08:25

Jag körde "suetup wizard"-"cable" coh sedan allt som förinställt har jag för mig. Sedan kan man ju alltid gå in och ändra i efterhand.

Jag är tvungen att logga in hos Telia någon gång i kvartalet...

Jag har också en 804, och körde setup wizzard. Inga problem med nedkopplingar, förrutom när min sambo ibland av misstag sparkar ur sladden till ADSL-modemet.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-25 10:13

Hade en D-link 704 på jobbet förut, på den kunde man kryssa i en ruta som gjorde att den höll uppkopplingen igång.

Skaffade en 804 till mina föräldrar men där verkade som D-link skippat funktionen att hålla uppkopplingen igång. Den kopplar ner efter ett tag.

Är det så att Netgear MR314 som någon skrev tidigare håller uppkopplingen utan några inställningar. hittar ingen info i manualen och supporten svarar inte.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-25 23:39

De nerkopplingar jag snackar om händer aldrig när någon dator i hemmet är igång utan bara efter en tid när ingen dator har haft en aktiv internetuppkoppling (i.e. antingen avstängda eller i vila)

  • Oregistrerad
  • 2002-07-30 11:19

Jag ska förtydliga min fråga: går det att få D-link 804 att hålla uppkopplingen igång trots att inga anslutna datorer är igång?

Det går med 704:an men hittar inte motsvarande funktion på 804:an

1
Bevaka tråden