Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP uppe i 101 Grader :O ! nytt rekord eller? :S

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-16 01:01

Alltså satt förut och surfade lite, så tyckte jag att va fasiken vad händer? satt med en filt och ett par jeans på mig som datorn stod på och det brändes emot benet, genom dessa tyger, kände på undersidan med datorn med handen, och brände mig :O.... kollade med verktyg hur varm datorn var egentligen, 101 grader stod det , och den var glödhet

är det något som inte stämmer eller?

Mm udda. Absolut nytt rekord. Och fläkten gick inte eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-16 01:06

nej fläkten lät ingenting :S.. det skall den väl göra? heltskumt.. kollade också aktivitetshanteraren där stod det att Safari tog 125% av processorn ... det är ju omöjligt? .. detta är mycket skumt :S

Ja om datorn är så varm måste ju fläkten gå igång. Fläkten styrs av SMC, så du kanske kan pröva att nollställa den och se om fläkten går igång i fortsättningen.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-16 01:27

tack för tipset skall testa detta.. 101 grader känns änna farligt..

Fläkten kanske har pajat? I vilket fall låter det som att du bör fixa det och inte använda datorn när den blir så varm. Uppemot en 80-85 grader kan väl tålas, men sen börjar det bli lite riskabelt, tror jag. Är väl naturligtvis enklast att testa mjukvarumässigt först, om fläkten går igång. Safari på 125% (två kärnor?) låter som en loop..

Uhm, om datorn stod på en filt är det inte så konstigt, antagligen sögs filten åt av fläktarna och datorn fick ingen kylning. I och för sig så är 101°c sjukt varmt, men ändå..

Ursprungligen av MacRazy:

Uhm, om datorn stod på en filt är det inte så konstigt, antagligen sögs filten åt av fläktarna och datorn fick ingen kylning. I och för sig så är 101°c sjukt varmt, men ändå..

Hmm... på min Macbook blåser fläkten utåt. Och det finns inga luftintag undertill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-16 15:06

alltså för att förtydliga lite

jag satt i en soffa hade jeans på mig och en filt som jag var inlindad i, datorn står på knäna fortfarande, så det är luftigt... och som marcus sa ovan, hur skall filten kunna sugas in om fläkten blåser utåt ?

jag testade att fixa SMC , det har tyvärr inte hjälpt så mycket, om jag sätter igång någon flashfilm på nätet som har hög upplösning (som alltid kräver enormt mycket av datorn) så går fläktarna igång och det är bra

den sidan som gör datorn såhär varm är aftonbladet.se, det är skumt och fläktarna går ej upp, de snurrar på sina 2000 rpm, och mjölkar skiten ur processorn, det känns lite konstigt det här, kanske är fler som har samma problem?

man blir rädd av detta ivf, kommer inte låta datorn stå på över natten när jag sover längre eller när jag lämnar lägenheten

Jag har installerat smcFanControl på min MBP för att hålla koll på hur mycket fläktarna snurrar samt att kunna pressa upp dem vid hårdare arbete. Finns även ett värde i att säga åt den att vara tystare när det blir dags för mig att sova (my computer never sleeps)...

http://homepage.mac.com/holtmann/eidac/software/page5/page5.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 00:04

F. Y . I

-.... temperaturer över 90 grader kan vara direkt skadliga för elektroniken.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-12 01:49

jag har en fråga, på smcfancontrol så kan man ställa in hastigheterna på vardera fläkt visst? ok, när jag kör höger fälkt går endast denna upp i varv, men när jag endast ställer in vänster fläkt till ett högre varvtal ja då hänger höger fläkt med den med, trots att denna ligger på 2000 rpm. ere nåt fel??

70 grader är taket för långlivad CPU (Intel). Allt över detta är inte bra i längre tidsaspekter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 05:33

UPDATE!! MBP uppe i 103 grader! Bildbevis!.... detta är helt sjukt.

åter igen märkte man att något var fel datorn stod på bordet och fläktarna var i full gång denna gången, vad skall man göra detta skrämmer mig...

brände mig när jag skulle lyfta upp den, helt röd om handen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 05:37

sådär där e bilden med

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-23 08:20
Ursprungligen av Esa:

vad skall man göra detta skrämmer mig...

Nu kom jag på nåt helt galet. Prova att kontakta en serviceverkstad eller Apple direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 08:40

Esa du har så mycket bevis på att det är något galet med datorn - prata med Apple eller Lan-Master, be om att få en ny dator, säg att du är rädd för att lägenheten ska brinna upp.
/Tangen

Du skulle tagit en bild på din hand o sen ringt Apple, sagt att du bränt dig på din dator och vill ha en ny! Får du inte en ny så ringer du tidningen om din brännskada

Ursprungligen av Johan S:

Du skulle tagit en bild på din hand o sen ringt Apple, sagt att du bränt dig på din dator och vill ha en ny! Får du inte en ny så ringer du tidningen om din brännskada

Gör det nästa gång

(men det räcker väl med en tråd? kanske nån kan sammanfoga dem?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 11:43

skall ringa dem nu, säger sedan vad de säger

Slog ihop de två trådarna.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-04-23 08:17

jag har själv haft liknande problem med min mbp
oftast händer detta när jag har safari igång på datorn och inte har startat om den på ett tag

kolla top i terminalen och ser då att safari drar långt över 100% cpu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 12:18

ringde nu de skall byta ut något som heter logic board som kostar 9000, sen sa han en kul grej

"du vet att om du hade ringt in om detta 56 dagar senare hade du åkt på 9000 spänn för detta...

jamen annars gäller väl konsumentköplslagen?

de där vet jag inte så mycket om, men om de skulle visa sig att den inte gäller kan du åka på enorma kostnader

jo , men de gör de väl inte om de är fabrikationsfel eller?

nej, men de är inte alltid det, annars har vi apple (nånting) plan för 4300 som gör att du har 3 års garanti o service

nej tack...

hepp"

liksom ärligt, de är ju sjukt :S... men ändå, de ordnar sig nu

Trevligt att du får det fixat.

Hemförsäkringen borde täcka ifall man inte har garanti?! (åtminstone i Finland täcker den vanliga "hem/sak försäkringen" rätt mycket)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 12:28

ja jag har hemförsäkring och allrisk... saken är den att datan e pucklad i ena hörnet, om ni läst tidigare i mina trådar, de skall jag ta med dem senare så man kan få ett nytt chassi, men de e ovanför cd enheten o den funkar ännu, hoppas de inte kan säga nu " nepp de är en buckla där, vi kan inte ta in den, sorry

har nästan samma problem, fast mina fläktar går igång, är det någon känd bugg som gör att safari tokvarvar hela tiden? hade inte detta problem tidigare, utan det kom med safari 3.0 eller 3.1. är det fler som har samma problem eller är det bara jag?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-24 08:02

Fahrenheit?
125% av processorn är möjligt eftersom du har en dubbelkärnig processor. Varje kärna räknas som en processor, alltså totalt 200% användbar processorkraft.

1
Bevaka tråden