Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook > Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook 2,16ghz 3gb RAM och funderar starkt på att uppgradera till en Macbook Pro 2,33ghz och undrar lite om just detta. Är det värt det? Jag pysslar med musik och har märkt att jag inte behöver den "lilla" Macbooken då datorn mestadels står på plats. Skärmen e väl liten. Men jag vill ändå ha en laptop. Så en större Pro är på sin plats, även pga att man kan mata i mer RAM.

Kommer det bli stora skillnader prestandamässigt?

Har aldrig suttit vid en Pro så jag har ingen koll alls.

Nån som gjort detsamma, eller har erfarenhet av liknande?

Sitter i "prexis" samma båt som du, förutom att jag pysslar med annat än musik. Har bytt från PowerBook till MacBook 2,16 2gb RAM och saknar det mjuka tangentbordet, den tydliga (större) skärmen men framförallt grafikkortet.
I min framtid byter jag till MacBook Pro, höjer prestandan, vidgar skärmstorleken och får en mer (för mig) lättanvänd laptop. Nackdelar: Något tyngre, ganska mycket dyrare men fördelarna överväger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-17 16:48
Ursprungligen av discohund:

Har en Macbook 2,16ghz 3gb RAM och funderar starkt på att uppgradera till en Macbook Pro 2,33ghz och undrar lite om just detta. Är det värt det? Jag pysslar med musik och har märkt att jag inte behöver den "lilla" Macbooken då datorn mestadels står på plats. Skärmen e väl liten. Men jag vill ändå ha en laptop. Så en större Pro är på sin plats, även pga att man kan mata i mer RAM.

Kommer det bli stora skillnader prestandamässigt?

Har aldrig suttit vid en Pro så jag har ingen koll alls.

Nån som gjort detsamma, eller har erfarenhet av liknande?

Macbook Pro 2,33ghz klarar bara 3GB RAM även den har jag för mig (rätta mig gärna). Prestandaskillnaden (jag förutsätter att båda datorerna har Core 2 Duo och inte bara Core Duo) kommer nog inte vara så jättestor vid arbete med musik, det är trots allt i det grafiska arbetet som Pro har sin största fördel genom sitt grafikkort.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-18 00:05

Om du tycker att skärmen är för liten så kan du väl använda en extern skärm?

Ska du köpa den eventuella MacBook Pron begagnad, eller? Dagens MBPs har minst 2.4ghz C2D, inte 2.33.

Skärmen är inte bara större utan har högre upplösning, så du får plats med mycket mer.
Och en MBP klarar 4gb ram utan problem.

Ursprungligen av henkebarn:

Ska du köpa den eventuella MacBook Pron begagnad, eller? Dagens MBPs har minst 2.4ghz C2D, inte 2.33.

Skärmen är inte bara större utan har högre upplösning, så du får plats med mycket mer.
Och en MBP klarar 4gb ram utan problem.

Ja, begagnad. 2,33 versionen. Och den klarar tydligen inte 4gb. Eller klarar å klarar. 3gb max, sen om man slänger i 4gb så hjälps inte det. Blir inte bättre för det.

=(

Aha. Hur mycket betalar du för den? Vad är det för hårddisk i? 3gb är säkert ok, men 4gb är ju jäkligt nice Jag har det i min MacBook.

1
Bevaka tråden