Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus till mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har levt med en Mighty Mouse ett tag och gillar den inte. Gillar inte formen och gillar inte scrollhjulet, som verkar bli dyngigt väldigt lätt. Vad för blåtandsbaserade möss kan ni rekommendera till en ny bärbar mac? Inga "notebookmöss", tack. Vill ha en fullstor, trådlös mus som är skön och har två knappar samt scrollhjul. Det gör inget om den har fler knappar heller men när det blir 10-12 stycken som en del möss har nu, blir det löjligt. Tre-fyra för browser, några specialknappar, tre knappar fram, scrollhjul etc... för mycket för mig. Vad rekommenderar ni? Måste vara dongelfritt, tänker använda inbyggda blåtandschippet för att para ihop den med datorn.

Förresten, kan jag "assigna" en knapp på musen till dashboard...så att jag öppnar det med ett knapptryck? Går det i så fall med vilken mus som helst, eller är det beroende av musens mjukvara?

Skaffa vilken mus du vill och kör sedan USB Overdrive (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13443) för att tilldela funktioner till de olika knapparna. Kan vara olika funktioner till olika program.

Ursprungligen av johan_tanying:

Skaffa vilken mus du vill och kör sedan USB Overdrive (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13443) för att tilldela funktioner till de olika knapparna. Kan vara olika funktioner till olika program.

Ett alternativ till USB Overdrive är SteerMouse:

http://plentycom.jp/en/steermouse/index.html

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-16 01:07

Här har du en väldigt fin mus som passar en macbook:http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97789

Ursprungligen av fedi-93:

Här har du en väldigt fin mus som passar en macbook:http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97789

Köpte den nyligen och den fungerar utmärkt. Inte perfekt precision med bluetooth dock.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-16 08:58
Ursprungligen av carlzeta:

Köpte den nyligen och den fungerar utmärkt. Inte perfekt precision med bluetooth dock.

Eeeh? "Fungerar utmärkt,,,Inte perfekt precision med bluetooth".
Vad menas?
Går den att använda att t,ex jobba med markeringar och lasso i photoshop? //a

Tack. Står "for notebooks" - betyder det att den är sådär jobbigt liten?

  • Medlem
  • 2008-03-20 16:58

Lånar tråden lite...
precis skaffat en macbook, och är nöjd med nästan allt. Tycker dock att precisionen med en inkopplad usbmus blir dålig. Saknar en fuktion att ställa in enbart hastgheten på musen, inte accelerationen... känns som om det blir stor skillnad mot när jag hade musen inkopplad i en pc... finns det något att göra?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-04-01 21:10
Ursprungligen av xict:

Lånar tråden lite...
precis skaffat en macbook, och är nöjd med nästan allt. Tycker dock att precisionen med en inkopplad usbmus blir dålig. Saknar en fuktion att ställa in enbart hastgheten på musen, inte accelerationen... känns som om det blir stor skillnad mot när jag hade musen inkopplad i en pc... finns det något att göra?

Prova SteerMouse. Det har lite funktioner för att joxa med hur pekaren ska röra sig. Jag har också baxnat på musens acceleration i osx och föredrar Windows sätt att hantera det på. SteerMouse fixar jobbet mer eller mindre.

Jag är annars också inne på att köpa en blåtandsmus till min MacBook. Gärna en normalstor variant med back-/forwardknappar för surfande och en eller två extra för tex exposé.
Har det nya trådlösa apple-tangentbordet på ingång så man vill ju gärna att musen ska passa in. V470 verkar ju fräck men lite fler knappar skulle inte skada. Någon som har ett tips på en snygg sak?

  • Medlem
  • 2008-04-01 21:37
Ursprungligen av jolk123:

Prova SteerMouse. Det har lite funktioner för att joxa med hur pekaren ska röra sig. Jag har också baxnat på musens acceleration i osx och föredrar Windows sätt att hantera det på. SteerMouse fixar jobbet mer eller mindre.

Jag är annars också inne på att köpa en blåtandsmus till min MacBook. Gärna en normalstor variant med back-/forwardknappar för surfande och en eller två extra för tex exposé.
Har det nya trådlösa apple-tangentbordet på ingång så man vill ju gärna att musen ska passa in. V470 verkar ju fräck men lite fler knappar skulle inte skada. Någon som har ett tips på en snygg sak?

Microsoft Wireless Laser Mouse 8000. Matchar mbp & appletangentbordet, 5 knappar. Fungerar för mig.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-04-02 16:49
Ursprungligen av FrrH:

Microsoft Wireless Laser Mouse 8000. Matchar mbp & appletangentbordet, 5 knappar. Fungerar för mig.

Tackar! Kul med MS också, ska ta en närmare titt!
Letar runt lite själv och hittade RadTech BT600. Dock bara 5-knappars. Såg att den optiska varianten finns på Macoteket för dryga femhunkan. Någon som testat den? Tror inte att jag har använt en lasermus någon gång, är det stor skillnad mot en vanlig optisk?

  • Medlem
  • 2008-04-02 17:43

Jag har också tänkt köpa en trådlös mus att ha till MBP:n, har kikat en del på V470 men tror nästan den skulle kännas lite liten? Inga bakåt/framåtknappar för surf heller verkar det som?

Därför kan nog MS Wireless laser mouse 8000 vara nånting, men ett litet frågetecken återstår. Går det att helt skippa dongeln som följer med och köra med MBP:ns inbyggda BT direkt?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-04 16:19

Här är en till som undrar. Stog med en i handen när jag var på Mediamarkt igår men tvekade när jag såg att det följde med en bluetooth-adapter. Bättre att fråga här än personalen i butiken om ni fattar.

Det går bra att köra med Macens inbyggda Bluetooth. Donglen är för PC-datorer utan inbyggt Bluetooth.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-04 17:15

Tack för upplysningen.

Har en Apple Magic BT Mouse (som jag inte heller är riktigt nöjd med).
Vet ngn hur man rengör själva kulan?
Den fungerar IBLAND!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-18 12:06

Magic mouse har ingen kula. Mighty mouse, däremot, har en kula. Sök på forumet och du ska finna flera trådar i ämnet.

1
Bevaka tråden