Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routerjävel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-07 16:43

Detta kan tänkas att det är en korkad fråga, men jag frågar ändå.

Så här är det. Jag har en dator som står hemma och leker server, med mailserver, webbserver, dnsserver osv, på mitt bonet/bostream-adslkonto. Fram till i fredags agerade den här datorn även router, men då jag förstått att detta inte är den ideala lösningen har jag köpt mig en "riktig" router, dvs en Netgear 314-router med wavelan och grejer. Den har jag nu lyckats konfigurera så att alla portar mellan 1 och 1000 går direkt till min server, som står på 192.168.1.1, och det fungerar utmärkt utifrån att surfa till mina domäner (t ex www.jussi.nu). Däremot går det INTE att surfa så internt, utan då hamnar jag direkt i routerns administrationsinterface. Finns det nåt sätt att göra så att om man kommer till det externa ip-numret inifrån så pekar den direkt till servern på 192.168.1.1 istället för routern, precis som det fungerar utifrån? Eller bör jag göra på något annat sätt? Detta fungerar liksom inte. Krisar det sig får jag gå tillbaka till mjukvaruroutern, men det vill jag ju inte!

Tacksam för svar (foto är ett plus)!

jussi

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-07 17:12

Kan du inte surfa dit med intern IP-adress??

Annars kan du väl ändra i din DNS?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-07 17:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jussi:
Detta kan tänkas att det är en korkad fråga, men jag frågar ändå.

Så här är det. Jag har en dator som står hemma och leker server, med mailserver, webbserver, dnsserver osv, på mitt bonet/bostream-adslkonto. Fram till i fredags agerade den här datorn även router, men då jag förstått att detta inte är den ideala lösningen har jag köpt mig en "riktig" router, dvs en Netgear 314-router med wavelan och grejer. Den har jag nu lyckats konfigurera så att alla portar mellan 1 och 1000 går direkt till min server, som står på 192.168.1.1, och det fungerar utmärkt utifrån att surfa till mina domäner (t ex www.jussi.nu). Däremot går det INTE att surfa så internt, utan då hamnar jag direkt i routerns administrationsinterface. Finns det nåt sätt att göra så att om man kommer till det externa ip-numret inifrån så pekar den direkt till servern på 192.168.1.1 istället för routern, precis som det fungerar utifrån? Eller bör jag göra på något annat sätt? Detta fungerar liksom inte. Krisar det sig får jag gå tillbaka till mjukvaruroutern, men det vill jag ju inte!

Tacksam för svar (foto är ett plus)!

jussi

Det där lider jag tyvärr också av ... Om jag nu fattat ditt problem rätt.

Kör du din server som DNS för din domän? I så fall måste du skapa en egen uppsättning zonfiler för ditt interna nätverk och konfigurera din DNS server så att den, om requesten kommer från det interna nätverket använder sig av de nya zon-filerna(förslagsvis placerade i en egen mapp). I de zon filerna dirigerar du www.jussi.nu till 192.168.1.1 istället för 217.215.37.182, och om du vill så kan du ju ändra reverse-lookupen för 192.168.1.1 till www.jussi.nu. Om du har för mycket energi, eller är lite av en pedant, så kan du ju lägga till en ny domän .jussi och lägga till routern.jussi pekande på 217.215.37.182 i den. Samt en reverse lookup.
Allt detta endast i de zonfiler som är kopplade till ditt interna ip-span.

Kanske lite rörigt, men jag hoppas det hjälper!
Fråga om du undrar över nåt.

/arvid

Edit tappade lite ord...

[ 07 Oktober 2002, 17:16: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Medlem
  • 2002-10-07 17:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Det där lider jag tyvärr också av ... Om jag nu fattat ditt problem rätt.

Kör du din server som DNS för din domän? I så fall måste du skapa en egen uppsättning zonfiler för ditt interna nätverk och konfigurera din DNS server så att den, om requesten kommer från det interna nätverket använder sig av de nya zon-filerna(förslagsvis placerade i en egen mapp). I de zon filerna dirigerar du www.jussi.nu till 192.168.1.1 istället för 217.215.37.182, och om du vill så kan du ju ändra reverse-lookupen för 192.168.1.1 till www.jussi.nu. Om du har för mycket energi, eller är lite av en pedant, så kan du ju lägga till en ny domän .jussi och lägga till routern.jussi pekande på 217.215.37.182 i den. Samt en reverse lookup.
Allt detta endast i de zonfiler som är kopplade till ditt interna ip-span.

Kanske lite rörigt, men jag hoppas det hjälper!
Fråga om du undrar över nåt.

/arvid

Kalas, det där låter riktigt smart. Ska läsa på lite mer om dns och bind och sen försöka slänga ihop nåt sånt... Är det i /etc/named.conf jag då lägger till nåt nytt och sen skapar en ny fil i /var/named/zones? eller måste jag göra kopior av alla zones-filer för internt bruk?

tack

jussi.

  • Medlem
  • 2002-10-07 17:39

öhhh, ignorera det. vad jag egentligen vill veta är HUR jag ställer in det där med de interna domänerna i named.conf... dvs hur säger jag åt bind att när förfrågningarna kommer från 192.168 så ska den gå in i /var/named/zones-internt istället för /var/named/zones ?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-12 22:30

Om du inte redan fixat det hela finns det en bra FAQ här.
och här

Jag ska luska i det lite själv och återkommer här igen när jag gjort det...

/arvid

Haha, Jussi!

Mac-världen är liten. Det var jag som ringde för några år sedan när en viss Makode hade lagt upp en hemsida på din domän, jussi.nu. Skolan jag jobbade för gillade inte innehållet på den, som var en rätt elak beskrivning av deras verksamhet....No hard feelings hoppas jag!

Som sagt liten värld....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-28 18:29

Har kikat lite på det där med att låta dns-servern kolla vem som frågar och ge olika svar till olika burkar. Detta kräver dock att du har BIND version 9.
Det hela går ut på att man delar upp sina zonfils samlingar i "views" och skulle tex kunna se ut såhär:(tror jag - har inte testat har bara läst än så länge...)

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">view intranet {
match-clients { 127.0.0.1/32; 10.0.0.0/24; };
zone "jussi.nu" in {
type master;
file "intranet/db.jussi.nu";
};
view default {
match-clients { any; };
zone "jussi.nu" in {
type master;
file "internet/db.jussi.nu";
};</pre>

Hoppas det hjälper någon.

/arvid

[ 28 Oktober 2002, 18:31: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Medlem
  • 2002-10-28 18:32

Du är tamejfan en hjälte, ska testa det där när saker lugnar ner sig lite.

Min förstfödde son får fan nästan heta Arvid... I alla fall i andranamn.

Tack!

jussi

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-28 20:33

Vassego!

/arvid

1
Bevaka tråden