Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5 server som ODM och 10.4 server som ODR?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att testa en del saker och en sak jag inte får att fungera är:
Min Open Directory Master är en 10.5 server.
Min filserver är en 10.4 server. Jag skulle vilja att 10.4 servern skulle bli en Open Directory Replica men det får jag inte att fungera.
Error while writing settings (Incompatible software versions)

Det verkar inte som om 10.5 och 10.4 kan vara ODM och ODR.

Är det någon annan som vet något mer om detta?

RTFM Mattias!
"Note: If your network has a mix of Mac OS X Server versions 10.4 and 10.5, one version
can’t be a replica of a master of the other version. An Open Directory master of v10.5
won’t replicate to Mac OS X Server v10.4, nor will an Open Directory master of
Mac OS X Server v10.4 replicate to Mac OS X Server v10.5."

Ser man på. Då får jag uppdatera filservern då.
Borde bli en lättare match den är bara AFP inger mer men inte ikväll...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 01:12

måste filservern vara en replika då?

Nää men man måste leka lite.

Det enda den ska göra är att vara med i Kerberos-realmen samt hämta sina användare från ODM-maskinen.

Akta dig för AFP-buggen bara

Vad är det för AFP-bugg?

Jag tror minsann filservern får fortsätta vara 10.4 ska bara få den att hämta användare och ktgt från 10.5 servern.

Då räcker det väl att knyta dem mot 10.5 servern?

Har skrivit om saken i tråden nedan:
http://www.99.se/mac-os-x-server/237012-n-gra-verraskningar-vid-uppd-till-leopard-server.html

Att koppla den till 10.5'an för konton skall väl inte va nåt problem, ja kör likadant fast tvärtom, 10.5 mailserver som hämtar kontouppgifter från en 10.4

Hur många användare kör du mot servern?
Jag har bara snabbt hunnit testa 10.5 AFP och inte märkt något alls.
Men å andra sidan står den tryggt i demo-miljön och som max haft tre användare uppkopplade mot sig.

Jag kom att tänka på en grej, läste en artikel på AFP548 en guide hur man sätter upp en 10.5 server.
Steg 1 är då DNS när de testar om den funkar använder de två kommandon:

host 10.0.1.10 <return> 
host odm.apple.edu <return> 
sudo changeip -checkhostname <return> 

Det sista var nytt för mig.
Jag har alltid kört host och dig för att testa.
Döm till min förvåning när det sista gav ett felmeddelande trots att host och dig funkade perfekt.

Resultaten ska bli:

10.1.0.10.in-addr.arpa domain name pointer odm.apple.edu 
--- 
odm.apple.edu has address 10.0.1.10 
--- 
Primary address!=! 10.0.1.10 
Current HostName!=! odm.apple.edu 
DNS HostName!! =! odm.apple.edu 
The names match. There is nothing to change. 

Vet inte om det kan bidra med något för det verkar minsann vara en bug i servern.

Senast redigerat 2008-03-15 21:28

AFP? Inte så många, 40-50 AFP kanske, dock är folk inte inne hela tiden. Är på väg mot mobila hemmamappar men jag blev rädd när 10.5 uppförde sig så som den gjorde

Jag körde den också i demo först och provade ansluta hit o dit, funkade bara prima då

Jo denna server ska ta hand om mobila hem konton och då vill jag inte uppleva detta.
Skumt att det inte fixades i 10.5.2. Undrar om de hinner till .3 eller om vi måste vänta till .4.

Sen var ju bonusen att SMB också är paj. Det gick ju inte ens att göra en fuling och använda SMB istället för AFP, för kör man 10.4 Klient så kan man inte ansluta alls till SMB på en 10.5 Server.

Jag har nu testat att lägga hemmamappar på en 10.5 server. Upplevelsen är blandad mellan gråt och frustration.
Jag vägrade längre tro att det är AFP som strular men jag ger upp nu. Allt fungerar på 10.5 server jag satt inkl kerberos trust mot en 10.4 server.
Det är bara AFP och SMB som strular. Inget annat.

Apple för i H*****E fixa nu! 10.5.3 är inte snabbt nog vi snackar en hotfix.
Denna bugg kommer göra att vi på företaget skjuter alt låter bli att köpa en xserve i år.

Nu har jag flyttat användarekontona till 10.4 servern och allt fungerar som det ska.
Fick lov att skapa "Downloads" mappen i Users template för att få full 10.5-kompatibilitet.

1
Bevaka tråden