Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på uppgradering av Powerbook G4?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom min Powerbook säkert ändå måste in till Macforum i GBG, så undrar jag om det hade varit någon bra idé att uppgradera/modifiera lite när den ändå är inne, och vilka pengar det kan handla om?

Det är en 17" Pb G4 från 2003

1Gb DDR SDRAM
1Ghz processor PowerPC G4 (3.3)
55Gb Hårddisk
Busshastighet 167 Mhz
Geforce 4 MX 64 Mb

Grejen är att den här datorn är värd en hel del, pga program som följde med när jag köpte den! Plus att jag älskar denO:-)

Det jag funderar på mest är grafikkort, vad kan man få in i en sån gammal harv? Och vad kostar det ungefär?
Processorn skulle väl ev. kunna bli lite bättre, men det kostar väl en bra slant jämfört med vad man får?

Ramminnet och hårddisken är nog inte mycket att lägga energi på, ramminnet är väl dessutom riktigt bra för en såpass gammal dator?

Mvh Rickard

Både processor och grafikkort sitter där de sitter, och går inte att byta.

Aha...

Då återstår alltså att uppgradera ramminnet, vad kan det ligga på ungefär?

Fast det kan jag väl lika gärna göra själv, det sitter väl under luckan framför batteriet?

Går det inte ens att byta processor/grafikkort till samma del om det skulle haverera?

Ursprungligen av Helmetrock:

Aha...

Då återstår alltså att uppgradera ramminnet, vad kan det ligga på ungefär?

Fast det kan jag väl lika gärna göra själv, det sitter väl under luckan framför batteriet?

Går det inte ens att byta processor/grafikkort till samma del om det skulle haverera?

Möjligen kan det vara idé att byta till en större hårddisk....

  • Medlem
  • 2008-03-15 15:38
Ursprungligen av Helmetrock:

Aha...

Då återstår alltså att uppgradera ramminnet, vad kan det ligga på ungefär?

Fast det kan jag väl lika gärna göra själv, det sitter väl under luckan framför batteriet?

Ny, snabbare hårddisk (7 200 rpm) och 2 GB RAM skulle ge den lite mer liv.

Ursprungligen av Helmetrock:

Går det inte ens att byta processor/grafikkort till samma del om det skulle haverera?

Nej, man byter hela logikkortet, vilket vore vansinnigt på den datorn utan garanti.

Ursprungligen av Helmetrock:

Då återstår alltså att uppgradera ramminnet, vad kan det ligga på ungefär?
Fast det kan jag väl lika gärna göra själv, det sitter väl under luckan framför batteriet?

2 GB minne kostar 1540 kronor på Dustinhome.
http://www.dustinhome.se/pd_5010088021.aspx

Här finns en bra guide på hur du byter. Enkelt.
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G4-Al-17-Inch/RAM/55/2/

Edit: Redglittercoffins minne var billigare.

Större HDD behöver jag inte alls, kör med en extern om det är sora grejer det handlar om! Men är det någorlunda prisvärt så kan jag ju byta för hastighetens skull!
Hur stor skillnad skulle det göra med en 7200 rpm? Vad kan jag ha nu? runt 4-5000 rpm?
Vet någon vad en snabbare hårddisk kostar? Vilka storlekar som finns?

Ja minnet lär jag nog byta själv om det är så enkelt!

  • Medlem
  • 2008-03-15 18:40
Ursprungligen av Helmetrock:

Större HDD behöver jag inte alls, kör med en extern om det är sora grejer det handlar om! Men är det någorlunda prisvärt så kan jag ju byta för hastighetens skull!
Hur stor skillnad skulle det göra med en 7200 rpm? Vad kan jag ha nu? runt 4-5000 rpm?
Vet någon vad en snabbare hårddisk kostar? Vilka storlekar som finns?

Ja minnet lär jag nog byta själv om det är så enkelt!

Hårddiskens hastighet gör en del, särskilt om man har lite minne. Om du stoppar i en ny hårddisk plus nytt minne kommer du märka att det är snabbare. Byter du bara en av de två kanske skillnaden inte blir lika påtaglig. Dessutom ska man tänka på att en systemdisk inte funkar optimalt om den inte har minst 10% ledigt utrymme. 60GB är inte så mycket att spela med.

Sen få man göra en avvägning om du tycker det är värt det. Om du tycker datorn är jobbigt seg nu, kommer du tycka det sen också. Om det mesta flyter på OK, så kan det här göra att den känns bra.

Tja jag har 40% fritt nu på HDD nu:cool:

Tycker den är helt ok nu!

Men jag tänkte på en annan grej, det är så att det är något fel på datorn, troligen hårdvarufel enligt Macforum, så om en massa grejer inte går att byta och datorn skulle bli skrot, skulle jag inte lika gärna kunna köpa en vassare Powerbook beggad och flytta över HDD till?

Grejen är att jag har hela Adobe Photoshopserien, Final cut pro och Office X på den som jag inte har skivan till, det är därför jag är lite rädd om datorn!

För att förtydliga; processor och grafikkort sitter allså fastlödda på moderkortet. Visst är det möjligt att plocka loss dem om man är skicklig, men det är ett extremt ingrepp. Ingenting någon gör.

Köp minne själv och sätt i själv (det är rätt enkelt): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312024 Komplett brukar vara mycket biligare än MacForum (plus att det är märkesprylar). Du kan sätta i 2x1024.

En 7200-varvs hårddisk kommer att snabba upp saker. Om du inte är väldigt van vid att skruva med laptops är det klokt att låta verkstaden fixa det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-15 21:38

Om du behöver programmen får du väl köpa dom. Eller ska du sitta med den datorn för resten av livet bara för att du föredrar dina piratkopierade program.

1: De är INTE piratkopierade, de var installerade på datorn när jag köpte den beggad, han som sålde den ville liksom ha kvar dem till sin nya...

2: Jag frågade på Macforum vad kostade, och någonstans runt 30 000 för allt, alltså inget jag som privatperson har möjlighet eller orsak att köpa, men nu när jag har dem är de rätt kul att ha, ok?

Självklart ska jag inte sitta med den här datorn resten av livet, men mer än ett år var väl tanken....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-15 21:59

Kalla det vad du vill. Du har inte licensen för att få använda programmen bara för att dom fanns på datorn när du köpte den.

  • Medlem
  • 2008-03-15 23:18

Om vi låtsas att du har licenser, så kan man föra över allt med "Flyttassistent", som startas automatiskt när man kör datorn första gången.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-20 20:51

Hej.

Lånar tråden lite om det är ok.
Jag har en 12" PB, 1,25 gb minne, 1,33 ghz med 80 gb hårddisk som börjar bli full.
Finns det större hårddiskar till den och vilken rekommenderar ni?

/Fredric

1
Bevaka tråden