Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivbordsikoner försvinner från skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-15 17:41

Jag har upplevt ett ganska märkligt problem ett par gånger den senaste månaden..
Mina ikoner på skrivbordet försvinner? Filerna ligger kvar om jag går in i finder och kollar på Skrivbord, men det syns inga på själva skrivbordet..?

Hur kommer detta sig? Det brukar reda sig efter en omstart osv.

Detta kunde ju hända i windows också, men då räckte det med att starta om explorer.exe.

Finns det någon liknande process som man kan starta om i OSX för att få tillbaka ikonerna? Jag är inte direkt en omstarts-människa, så en lösning utan reboot vore att föredra

Tack på förhand!

/Daniel

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-15 18:15

Vet inte varför det blir så men, prova att starta bara starta om Finder nästa gång. Genom att hålla ner Kommando+alternativ+esc välj Finder i rutan och klicka på "Starta om"

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-15 19:25
Ursprungligen av Marco:

Vet inte varför det blir så men, prova att starta bara starta om Finder nästa gång. Genom att hålla ner Kommando+alternativ+esc välj Finder i rutan och klicka på "Starta om"

Ah, tackar tackar. Funkade perfekt

Frågan är ju bara vad du har för "skit i systemet" som gör att du måste starta om Finder med jämna mellanrum...

Installerat ngt knepigt program?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-16 06:16
Ursprungligen av Goflorp:

Frågan är ju bara vad du har för "skit i systemet" som gör att du måste starta om Finder med jämna mellanrum...

Installerat ngt knepigt program?

Yeah, men å andra sidan är jag van vid att behöva starta om fönsterhanteraren, då jag har använt windows i hela mitt liv fram tills oktober

  • Medlem
  • 2008-03-16 02:51

Mina ikoner brukar försvinna med jämna mellanrum, men texten är kvar. Jag börjar misstänka att jag har några svårlösliga rättighetsproblem ...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-02-28 01:36

Jag kör bland annat en IMAC med 10.4.11 och samma problem (att ikonerna på skrivbordet försvinner en stund och sen kommer tillbaka).
Problemet uppstod första gången efter en uppdatering av bl.a quicktime för ett tag sedan.
Nu händer det också i min äldsta minimac (samma system).

Jag så klart slängt vissa filer i systemet, startat om etc etc.

Vad är det frågan om egentligen?
Jag börjar tro att den där uppdateringen var nåt fel på??

Har ni några konstiga Helpers igång.
Kolla i "Konton" under startobjekt.
Prova ta bort nån grej, provkör . Byt till en annan, provkör...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-03-07 17:44

Här är lösningen:
• Installera stuffit 2009 och starta om så försvinner krocken mellan stuffit och qiucktime 7.6

Ursprungligen av BMJ:

Här är lösningen:
• Installera stuffit 2009 och starta om så försvinner krocken mellan stuffit och qiucktime 7.6

Eller radera "Stuffit AVR" (som är problemfilen) och hela stuffit från ditt system ....

1
Bevaka tråden