Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa vissa systeminställningar?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På mitt jobb har vi många användare på våra macdatorer, men som administratör skulle jag vilja låsa fler systeminställningar än de som är låsbara. Dockinställningar, Bildskärmsinställningar, Hjälpmedel bl a. Är det någon som har något tips? Att begränsa finder i kontohanteringen är inget alternativ...

Kan du inte ta bort programmen som sköter inställningen?

Hårddisk/System/Bibliotek/preferncePanes/

Här ligger bl a

ScreenSaver.prefPane
Internet.prefPane
SoftwareUpdate.prefPane
Displays.prefPane
Speech.prefPane
Spotlight.prefPane
Ink.prefPane
Dock.prefPane
Sound.prefPane
StartupDisk.prefPane
FibreChannel.prefPane
DigiHubDiscs.prefPane
UniversalAccessPref.prefPane
Appearance.prefPane
Localization.prefPane
DateAndTime.prefPane
EnergySaver.prefPane
Expose.prefPane
PrintAndFax.prefPane
Mac.prefPane
Accounts.prefPane
QuickTime.prefPane
TimeMachine.prefPane
Bluetooth.prefPane
SharingPref.prefPane
DesktopScreenEffectsPref.prefPane
Security.prefPane
ParentalControls.prefPane
Keyboard.prefPane
Network.prefPane

Prova med att byta namn eller flytta en eller flera av dem och se vad som händer...

i Övrigt vill jag hälsa dig välkommen hit till 99:se.

Skulle bli glad om du nu inte bara tar svaret och sticker för att aldrig komma tillbaka.
Vi är en rätt go gäng här som alltid behöver förstärkning.
Själv har jag vänner för livet här inne.

Allting här bygger på att man deltar efter lust, förmåga och ork. Att man hjälper den som kan mindre än man själv. Ofta är det väldigt lärorikt för en själv att lära ngn annan.

Jag (vi) vill hälsa dig välkommen och ser fram emot att du kanske börjar din bana som "99are" med en liten presentation i forumet "Presentationer".

  • Medlem
  • 2008-03-15 13:59

Du kanske kan behörighetsstyra de prefpanes Goflorp nämner i stället. Det är knickigt med behörigheter, men det kan vara en väg att gå.

Baron, du har rätt. Bättre idé.

Då borde ungarna mötas av "Du har inte rättigheter att köra programmet" eller får de lösenordsrutan i nyllet ?

  • Medlem
  • 2008-03-15 16:21

Jag tror inte att det händer någonting.

Varför är inte begränsad finder ett alternativ?

Tack för de välkomnande orden. Kul att få svar så snabbt. Har inte lyckats på andra forum. Jag ska testa det där med preferencePanes.

Att begränsa Finder funkar inte för då kan bl a Photoshop CS3 inte användas. Jag vill bara att "ungarna" inte ska hålla på och byta skrivbordsbild, skärmprofil, ändra docken osv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-17 10:31

Man skulle ju i princip kunna sätta "r-only" på plistfilerna för dom inställningarna.
Sen finns det väl några program som gör att datorn går tillbaka till orginalläge vid varje omstart. ganska nice

Ursprungligen av Creops:

Man skulle ju i princip kunna sätta "r-only" på plistfilerna för dom inställningarna.
Sen finns det väl några program som gör att datorn går tillbaka till orginalläge vid varje omstart. ganska nice

T ex com.apple.dock.plist står som Ägare: Admin Du kan Läsa och Skriva, övriga: Ingen åtkomst så det verkar inte hjälpa heller.

Men det där programmet du pratar om verkar ju intressant. Vad heter det? Jag skulle ju vilja ställa in datorn så som jag vill ha den och så ska den se ut efter omstart utan att radera tillagda filer eller ta bort programuppdateringar.

  • Medlem
  • 2008-03-17 11:02
Ursprungligen av Creops:

Man skulle ju i princip kunna sätta "r-only" på plistfilerna för dom inställningarna.

Ja, det måste ju förstås vara det enklaste.

Ursprungligen av Baron:

Ja, det måste ju förstås vara det enklaste.

Fungerar alltså inte... Jag är ju egentligen ett snille vad gäller mac så det gör mig lite frustrerad att jag inte lyckas lösa detta. Fler tips tack!!

Jag kan inte som administratör ändra behörighet på en prefPane och om jag flyttar den så kopieras den bara. Det verkar inte gå att förhindra detta... Eller?

Nu har jag löst det tror jag! Det gick att begränsa Finder under föräldrakontroll men tillåta användaren att bränna dvd och cd samt använda stödprogram, men inte ändra docken. Photoshop funkar också! Dessutom så ändrade jag ägaren av PreferencePanes-mappen till admin från system och satte Ingen Åtkomst för övriga användare och lät gälla för inkluderade objekt. Nu kan ingen annan än jag ändra docken, byta skrivbordsbild eller något annat i systeminställningarna.

  • Medlem
  • 2008-03-17 13:20

Bra. Annars hade jag författat ett svar soim jag tydligen har glömt att posta...:

Ursprungligen av The Lone Ranger:

T ex com.apple.dock.plist står som Ägare: Admin Du kan Läsa och Skriva, övriga: Ingen åtkomst så det verkar inte hjälpa heller.

Men det där programmet du pratar om verkar ju intressant. Vad heter det? Jag skulle ju vilja ställa in datorn så som jag vill ha den och så ska den se ut efter omstart utan att radera tillagda filer eller ta bort programuppdateringar.

Det räcker nog med ett vanligt applescript du lägger in som startup item. Skapa de plistfiler du vill ha, lägg dem på nåt bra ställe och låt applescript kopiera in dem där de ska vara när datorn startas.

Ursprungligen av Baron:

Bra. Annars hade jag författat ett svar soim jag tydligen har glömt att posta...:

Det räcker nog med ett vanligt applescript du lägger in som startup item. Skapa de plistfiler du vill ha, lägg dem på nåt bra ställe och låt applescript kopiera in dem där de ska vara när datorn startas.

Hmm det låter ju ännu bättre, men AppleScript har jag aldrig använt. Är det knepigt att förstå? Har du något tips? (nu känner jag mig som en nybörjare trots all mac-vana... :">

  • Medlem
  • 2008-03-17 17:04

Jag är själv nybörjare men man kommer långt på att googla fram nåt som gör ungefär det man vill.
Nedanstående fungerar när jag testar. Klistra in detta i Manusredigeraren, ändra vad som behöver ändras och kör:

try -- ger utrymme för lite enkel felhantering
	set mySourceFolder to "Macintosh HD:Min källmapp:" -- pekar ut var du har dina originalfiler
	set myStandardPrefs to contents of mySourceFolder -- pekar ut själva filerna
	set myHomeFolderPath to path to home folder as Unicode text -- pekar ut hemkatalogen, gör att det fungerar oavsett vem som är inloggad
	set myTargetFolder to myHomeFolderPath & "Library:preferences:" -- pekar ut prefsmappen, dvs målet för kopieringen
	
	tell application "Finder"
		duplicate every file of folder mySourceFolder to myTargetFolder replacing yes -- Kopierar filerna och skriver över de gamla med de nya
	end tell
	
	-- Avslutar Dock och Finder ifall de redan skulle ha hunnit läsa in de gamla prefsfilerna. Startas om igen automatiskt
	tell application "Dock" to quit
	tell application "Finder" to quit
	
on error
	display alert "Nåt sket sig. Kontakta The Lone Ranger för hjälp." -- felhantering
end try

Otroligt att jag nu kan hjälpa nån anna med ett applescript... Fast snart kommer det kanske nån som verkligen kan och visar hur man egentligen gör...

Okej det här ska bli intressant att testa. Ska försöka komma ihåg att återkomma med ett referat! Tack för alla tips!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-18 08:59

Det finns visa problem med att köra ett applescript som gör det. Därför att man mååste, som du gör, starta om Finder & Dock. Om man vill göra det smidigare och mer "osynligt" så gör man ett shellscript som körs i Loginwindow. Då ser inte användaren vad det är som händer och det går snabbare.
Men det är lite mer avancerat, om du vill kan jag lägga ut en del av det scriptet jag gör på mina studentburkar.

Ursprungligen av Creops:

Det finns visa problem med att köra ett applescript som gör det. Därför att man mååste, som du gör, starta om Finder & Dock. Om man vill göra det smidigare och mer "osynligt" så gör man ett shellscript som körs i Loginwindow. Då ser inte användaren vad det är som händer och det går snabbare.
Men det är lite mer avancerat, om du vill kan jag lägga ut en del av det scriptet jag gör på mina studentburkar.

Det vore ju toppen! Hoppas jag förstår bara

En annan relaterad fråga är om man kan schemalägga tvångsavslutning av alla aktiva program? Vissa program stoppar nämligen utloggning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-18 10:18
Ursprungligen av The Lone Ranger:

En annan relaterad fråga är om man kan schemalägga tvångsavslutning av alla aktiva program? Vissa program stoppar nämligen utloggning.

Du skulle kunna göra ett cronjobb som kör ett shellscript som tvärdödar alla processer och loggar ut. Men då kommer inte användarna att hinna spara heller.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-18 10:31

Detta script tar ut användarnamnet på den som loggar in och genom den lilla fil som anropas tar den ut sökvägen till hemkatalogen.
Den skriver en loggfil på vem som loggar in och när.
Om det INTE är en användare som heter "Adminkonto" så byter den ut hela hemkatalogen mot den som ligger i Template-mappen.

För att enklast köra scriptet vid inloggning använd: LoginWindow Manager

#!/bin/sh
. /etc/rc.common

username=$1
homedir=`/scriptmapp/gethomedir $1`
RIGHT_NOW=$(date "+%Y-%m-%d %H:%M:%S")

#Skriver in datum i Logfilen.
echo "---" >> /scriptmapp/Logtex.txt
echo "User $1 and UserHomeDir $homedir at time $RIGHT_NOW" >> /scriptmapp/Logtex.txt

#Kollar om det är Admin eller inte
if [ ! "$username" = "Adminkonto" ] ; then

	echo "Inte Admin" >> /scriptmapp/Logtex.txt
	
#Fixar Librarymappen.
cp -R /scriptmapp/Template/* $homedir/
chown -R $username $homedir/*

#End If Admin
fi

Spara ovanstående som "loginhook.sh" och gör den körbar med chmod a+x
Lägg den och filen i mappen "scriptmapp" i rooten av systemHD.

Okej tack! men det här vet jag inte om jag riktigt vågar mig på ännu. Måste nog försöka bekanta mig med Applescript först. Cronjobb, shellscript mm är okända begrepp för mig.

Måste också tillägga att jag är grymt imponerad av alla svar och av hur snabbt svaren kommer! Tack alla!

Ifall ni kör många macar borde ni kanske titta på hanterade användare med Open Directory Login. Då kan du ställa in väldigt mycke saker, bestämma startsida i safari, mm.

1
Bevaka tråden