Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD i OS X på blåvit G3:a

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat OS X på min blåvita G3:a och en LG DVD-CD-RW (4320). Men jag får inte DVD-spelaren att funka. Både X-originalet och nu den uppdaterade spelaren, v 3.1.1, börjar starta upp men slutar utan felmeddelande. Har också försökt köra äldre spelare i Classic-miljön, men då kommer ett felmeddelande om att jag inte har "required hardware".

Till saken hör att datorn inte gick att starta från hårddisken när jag bara hade 9.2.2 och precis installerat DVD-hårdvaran.

Fick tipset att installera en Apple DVD Player 2.7 patch. När jag kör den startar Classic-miljön, sedan får jag felmeddelandet att Classic inte stöder detta program.

Alla tips mottages tacksamt.

Problemlösningen passar bättre under Tillbehör.

Här kan du några bra artiklar som behandlar 4320B

http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-05 15:16

Har datorn nånsin kunnat spela DVD-skivor...

Om jag inte minns fel är det vissa modeller av blå/vit G3:a som man måste byta bildskärmskort i.

Kanske därför du får meddelande om hårdvara...

Well, pröva att ladda hem VLC och testa..

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14738&db=mac

Tack för tipsen!

xlr8yourmac gav en del. VLan kan spela upp min DVD-skiva, men bilden blir ofta lite suddig i rörelserna så att säga.

Betyder detta att jag borde kunna använda Apples DVD-spelare också, men att något fattas?

Betyder suddigheten att grafikkortet är för dåligt eller är det någon inställning man kan göra?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cube:
Har datorn nånsin kunnat spela DVD-skivor...

Om jag inte minns fel är det vissa modeller av blå/vit G3:a som man måste byta bildskärmskort i.

Kanske därför du får meddelande om hårdvara...

Det sitter väl en hårdvaruaccelerator i de blå/vita G3-orna? Kanske på bildskärmskortet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cube:
Har datorn nånsin kunnat spela DVD-skivor...

Om jag inte minns fel är det vissa modeller av blå/vit G3:a som man måste byta bildskärmskort i.

Kanske därför du får meddelande om hårdvara...

Det satt tidigare endast en CD-spelare i, så jag har aldrig spelat DVD i den tidigare. Men det gick nu med vlc, Video Lan Client, om än ibland med viss eftersläpning i uppdateringen av bilden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: J Fredrik Eklöf:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cube:
hårdvara...

Det satt tidigare endast en CD-spelare i, så jag har aldrig spelat DVD i den tidigare. Men det gick nu med vlc, Video Lan Client, om än ibland med viss eftersläpning i uppdateringen av bilden.

Det beror på att VLC är en mjukvaruuppspelare. Och för att dekoda MPEG2 måste man helst ha en G4 om det inte ska släppa efter..

Apples DVD spelare kräver hårdvaruacceleration.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 12:14

"Apples DVD spelare kräver hårdvaruacceleration"

Det var lite att ta i… Första generationen Mac med DVD-videouppspelning hade ett dedikerat MPEG2 kort. Då krävdes hårdvaruacceleration. Så är det då inte idag.

Apple:s DVD-spelare använder processorn OCH grafikkortet för uppspelning men kräver inte att MPEG2-decoding är hårdvaruaccelerarat. Processorn fixar vissa saker, grafikkortet andra… 

vlc tror jag är det bästa du kan få som det ser ut idag… Ev. skulle ett RADEON-kort ge dig möjlighet att spela upp i Apple:s DVD-spelare då det kortet avlastar processorn mer (Radeon 8500 har även realtids deinterlacing).

Fredrik!
Om du har en första generationens blå-vit G3-a, så sitter antagligen originalgrafikkortet kvar? (ATI Rage 128) Det kortet har ingen egen kompetens för DVD-uppspelning, men det fanns ett litet mpeg-tilläggskort som man kunde köpa, och klämma fast på sidan av 128-kortet. Jag har gjort det på två av våra burkar, men aldrig varit nöjd med kvaliteten, delvis kanske för att inte ens den snabbaste G3-an, 400 MHz-aren, klarade av att skotta data tillräckligt smabbt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-07 08:29

Köp ett Playstation 2 istället...

1
Bevaka tråden