Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tråd för "software" ?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har ni missförstått mig.
Min fråga var; går det att skapa en stadig tråd där man alltid kan ta upp enklare datafrågor ? Jag definierade amatör och enkla datafrågor så det inte skulle vara oklart vad jag menade.

Jag skriver ju inte ett så långt inlägg för en så kort fråga. Då hade jag bara skrivit den rakt av. Rubriken ändrades och inlägget flyttades också eftersom moderatorn trodde det var en detaljfråga.

Behövs det en kvinnotråd (det var därför jag försökte skoja och skrev Mac-a-dam) ?
Eller finns här både män och kvinnor som vill börja lite "softare" och inte vill diskutera så mycket teknik utan även mediet som sådant och tex tipsa varandra om bra webbsidor/program. Har hört att det tidigare fanns lite "lugnare" diskussioner i Lounge. Ni som var med där; var det bra ?

Det går ju naturligtvis bra att kolla runt som det är nu, speciellt som vissa skriver både roligt och filosofiskt ! Men vissa meningar är faktiskt oläsliga eftersom de tekniska termerna/beteckningarna duggar tätt.
KaRo

  • Medlem
  • 2008-03-14 19:10
Ursprungligen av KaRo:

Nu har ni missförstått mig.
Min fråga var; går det att skapa en stadig tråd där man alltid kan ta upp enklare datafrågor ? Jag definierade amatör och enkla datafrågor så det inte skulle vara oklart vad jag menade.

Nej, meningen är att man ska ställa en fråga per tråd, och att man först ska söka efter svaret i något av den miljon befintliga inlägg vi redan har.
Man ska också posta tråden i det forum frågan hör hemma. Ovanstående fråga postas tex med fördel här. Frågan om @/™ postas lämpligen i Mac OS X.

Men hittar man inte vad man söker efter eller är för mycket av en amatör för att kunna utvärdera träffarna man får är man mer än välkommen att ställa frågan på eget manér eller be om ett förtydligande i en befintlig tråd.

Det finns inga "för dumma" frågor. Kör på, sök först ett par gånger med olika nyckelord. Fortfarande oklart. Fråga.

"Bra Indata" i frågan ger oftast mkt bra svar.

För ngn med rätt inställning/attityd har jag inget emot att formulera ett svar i 20 minuter innan jag trycker på "Svara"-knappen.

KaRo

Hej Goflorp !

Jag förstår vad du menar; som man ropar får man svar. Det gäller att fila lite på frågan så att den blir så tydlig som möjligt.
Fast svårigheten är att svaren ibland blir för tekniska. Har man inte förförståelsen eller grunden är det svårt att veta vilken av termerna man ska börja fråga om.

99.se är väl ett forum för personer som använder Mac professionellt och som är mer datorkunniga än medelsvensson. Min fråga är fortfarande om man inte behöver ett eget litet krypin för oss som gilla Mac och som kan lite men som vill börja lite soft.
Jag tycker frågan är relevant eftersom jag har märkt att det ibland görs småtetiga kommentarer till personer som hamnat i fel diskussioner.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-15 02:16
Ursprungligen av KaRo:

99.se är väl ett forum för personer som använder Mac professionellt och som är mer datorkunniga än medelsvensson.

Stundom tycker jag nog tvärtom. Det känns som ju fler vi blir desto mer sjunker nivån på frågorna.
Men, det beror ju som sagt på kunnigheten och många är nya på datorer eller har precis switchat.
Och nej, jag tycker inte ni som känner er träffade ska sluta ställa frågor, det är ju det forumet finns till för. Och ibland är det tillochmed riktigt kul att hjälpa folk med ovanliga problem.

Men ibland skulle jag vilja ha ett Pro forum...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 02:25
Ursprungligen av Creops:

Stundom tycker jag nog tvärtom. Det känns som ju fler vi blir desto mer sjunker nivån på frågorna.

Jo, det märks tydligt. Men jag har för mig att jag läst ett inlägg av Björnström eller nån annan av medarbetarna, där det påpekas att 99mac är tänkt som ett forum för insatta Mac-användare. Därmed inte sagt att nybörjare inte får ställa frågor, men visst är det lite jobbigt om jättemånga gör det så att det blir för mycket nybörjarforum-känsla över allt. Man kommer ju inte hit bara för att vara jättepedagogisk support åt folk som inte hittar programmappen, utan för att diskutera med jämbördiga och likasinnade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 01:30

Jag skulle hellre gå till MacWorld för frågor på låg nivå - de har en nybörjarsektion där.
Självklart är inga frågor för dumma på 99mac heller och alla är välkomna om de känner att de faktiskt behöver hjälp härifrån, men detta forum är ändå tänkt som en mötesplats för mer insatta Mac-användare. IT-utbildning är verkligen inget krav (jag tror inte så många här har det), men om man inte kan tillräckligt mycket för att kunna tolka svaren, är ett teknikforum på hög nivå kanske inte rätt ställe att komma till.

Dessutom hittar man nästan alltid svar på enkla frågor genom en snabb googling eller liknande.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-15 07:10

Forumet är vad medlemmarna gör det till och inget annat. Hade det varit låst endast för teckniknördar hade nog inte medlemmarna varit så många som de är idag.

  • Medlem
  • 2008-03-15 08:34

Bryter ut denna diskussion från den här tråden:

http://www.99.se/mac-os-x/238782-f-r-i-st-llet-f-r.html#post1483257

KaRo

Intressanta inlägg allihop.
Vi är ju alla proffs inom något och nybörjare inom mycket annat.
Jag är proffs inom mitt yrke och har ofta praktikanter som ställer mycket nybörjarfrågor. När jag blir tvungen att förklara vad jag gör/tänker lär jag mig nog lika mycket som praktikanten ibland. Amatörer är friare att ställa frågor tror jag och kan ha fräschare ögon /öron för okonventionella svar. Eller finns det bara ett rätt svar för frågorna här på 99.se ? Ja, det är en undran.

Jag tycker inte någon, proffs eller amatör ska vara här bara för att få svar utan även ge svar. Jag har försökt ge lite olika svar på sådant som jag kunnat lite om. Förstår att det är jobbigt med folk som kommer in med krav på snabba svar.

Ja, jag har upptäckt MacWorld också. Men för mig är dilemmat att går jag över till en (som jag upplever) proffsigare dator vill jag också ha proffssvar. Optimalt för mig vore nog att kunna ha utbyte med de som kan Mac men som inte är Pro.

Ursprungligen av KaRo:

När jag blir tvungen att förklara vad jag gör/tänker lär jag mig nog lika mycket som praktikanten ibland.

Exakt av den anledningen jag gillar att ha finniga 16-åringar med mig på jobbet

Man lär sig själv genom att lära andra.

Jag tycker vi har plats för ALLA. INte fan skall vi rekommendera användare att hellre gå till ett annat forum.

Jag tycker att man (om man vill) kan skriva i frågan hur man vill ha svaret.

"hur fungerar xxx? Jag är tekniskt obevandrad och behöver bara en guuide vilken knapp jag skall trycka på."

"Hur fungerar XXX? Jag är tekniskt väldigt påläst så hur mekanismerna bakom fungerar skulle vara kul få veta"

Sedan är det ju svårt att veta vilken teknisk nivå man skall hålla sig till om det kommer nybörjarfrågor på en mening...

Men ofta så uppstår en dialog. "Hur menar du då?" eller "Du menar att <kontroll>" och så blir det en större bas att stå på vad gäller vilken nivå man skall välja.

Jag har just nu svårigheter med att hjälpa en kille som bommat hela sin dator på att försöka ta bort Bootcamp. Jag tror han har väldigt små förkunskaper och så sitter han och skall köra Skivverktyg. Snacka om att få en hagelbössa som gossedjur...
Problemet får flera dimensioner. Men det är just det som gör det intressant.

Diskussionerna här inne svänger ju mellan "görlätt" till obeskrivligt svårt.
Från "hur får jag skrivit @" till långa utläggningar om EXIF (digitalfoto).
Det är ju det som är tjusningen!

Däremot så finns det ju avdelningar inom 99 (Nyheter, Allmänna forum etc)

Skulle man kunna skapa ett nytt forum under "Allmänna Forum" som heter "Nybörjare - starta här"

Är det en bra idé

Jag tänker nu lite ur nybörjarens vinkel. De kommer hit och ser inget "Rookie/newbie"-möte/forum direkt.

Väl inne i nybörjare får vi väl lägga ett par "klibbiga" med

"Så här funkar det på 99" (om presentationer, Sökning-fråga-svar, cross-posting, överskrift etc)
"Tangentbordet"

etc

?

KaRo

Tycker att det är en bra idé, Goflorp !

Annars blir det mycket av "learning by doing" och att överleva de små mentala örfilar man får av de som är trötta på nykomlingar som irrar runt bland trådarna.

Och nää, det är väl i längden inte bra att rekommendera folk att gå över till konkurrerande webbsidor. Får man en elitstämpel på sig försvinner nybörjare men även de kunniga men lite osäkra.

Jag tror att vad som behövs är bra FAQ:er och guider för de vanligaste frågorna/problemen, nybörjarfrågor såväl som sådant som de flesta macanvändare stöter på men inte alla känner till. Det är det enda sättet att undvika att få samma frågor ställda om och om igen. Så den som ogillar "nybörjarfrågor" får gärna sätta sig ner och plita ner en faq eller två, istället för att gnälla.

Forumet är väl ändå för ALLA som äger/använder mac såväl rookie som pro för att vi ska kunna lära oss av varandra och inte en klubb för inbördes beundran. Ibland kan en rookies respektlösa nyfikenhet på sin dator ge honom/henne kunskap och insikter som även pros kan ha nytta av.

Att säga att nybörjarna får hålla sig borta tills de lärt sig är ett idiotsäkert sätt att ta död på ett forum som detta.

Med det sagt är det inget fel med pro-forum, de fyller sitt syfte och jag deltar själv på ett par sådana i min "nisch", men 99.se är i alla fall i mina ögon inte ett sådant.

  • Medlem
  • 2008-03-15 12:31

Även nybörjare borde kunna skriva ett relevant sökord i sökfältet och gissa vilka svar som kan vara intressanta. En del problem är lätta att söka svar på, tex "Jag får konstiga tecken i stället för åäö i mina mail": sök på "åäö mail".

Frågor som återkommer ofta "klibbas".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-15 12:41
Ursprungligen av Baron:

Även nybörjare borde kunna skriva ett relevant sökord i sökfältet och gissa vilka svar som kan vara intressanta. En del problem är lätta att söka svar på, tex "Jag får konstiga tecken i stället för åäö i mina mail": sök på "åäö mail".

Frågor som återkommer ofta "klibbas".

Det borde vara så, men enligt min uppfattning är sökfunktionen på 99.se tyvärr totalt oanvändbar. Det är mycket bättre att söka via Google med "site:99.se" i sökfältet.
Jag sökte på 99.se efter "åäö mail", fick upp två sidor med trådar. Jag vet inte hur många trådar det är per sida, men ca 50 st? Och många trådar har äver 10 sidor med inlägg....
För oss som håller på mycket och är inne mer eller mindre varje dag går det skapligt lätt att hålla reda på. Men jag minns när jag började här, läste igenom i princip alla trådar om iPhone.... det tog rätt många dagar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-15 13:16
Ursprungligen av KaRo:

Behövs det en kvinnotråd (det var därför jag försökte skoja och skrev Mac-a-dam) ?
Eller finns här både män och kvinnor som vill börja lite "softare" och inte vill diskutera så mycket teknik utan även mediet som sådant och tex tipsa varandra om bra webbsidor/program. Har hört att det tidigare fanns lite "lugnare" diskussioner i Lounge. Ni som var med där; var det bra ?

KaRo

Loungen finns NU och fungerar för betalande "supporters"

Vet att jag skrivit om detta tidigare till dig KaRo men jag var nog otydlig. Jag berättade då också om ett "typ fikarum" som fanns förut och där man kunde snacka om "lite av varje". Det stängdes dock för att där blev ett himla liv.

Men Loungen finns alltså nu och där är lite lugnare
(har aldrig mött några testosteronstinna teknikynglingar som vill ställa till bråk i Loungen)
och där har vi också lov att ta upp lite lättare ämnen. Där kan vi lägga in en "Mac-a-dam-diskussion" (fast jag tycker nog att även alla trevliga killarna här på 99mac också ska få vara välkomna dit) Där kan vi ha lite "softare" känsla och strunta i alltför avancerat tekniksnack.

Kom in till loungen KaRo, jag lägger upp din Mac-a-dam-diskussion nu direkt så att du "hittar hem" direkt du kommer dit.

Även om det även där är en tråd per fråga som är norm så har HMC en avdelning speciellt för nybörjarfrågor:

http://www.hardmaccafe.com/viewforum.php?f=10&sid=9cb4b4ad4e6297e1648ed112972240be

Aktiviteten på HMC mycket lägre än här (om detta är som Sergels Torg så är HMC mer som en bit ut i Sarek och sedan åt vänster), men frågorna lämnas ändå sällan helt obesvarade. (Jag hoppas det inte gör något att jag pekar på andra fora, för det finns ju faktiskt ingen avdelning specifikt för nybörjare här som jag kan hitta, mer än Switcher och det är inte riktigt samma sak.)

KaRo

Baron: Ja, jag tycker också att det är rimligt att man som nybörjare kan skriva in bra sökord men jag får hålla med Kenjon att det inte är så lätt som det låter. Jag sökte på Lounge idag och då poppade det upp 169 inlägg på 3 sidor. Var ska man börja att leta ?

Mattias H: Ett FAQ vore inte fel. Alternativt någon Nybörjarinfo på första sidan tycker jag.

Eva: Nej då, du var tydlig. Fast jag har faktiskt inte hittat Lounge ! Du får skicka karta och kompass till mig. Jag har skaffat en Mac.se-adress och trodde man kunde komma in i Lounge då men så fungerar det visst inte. Jag får betala Support-avgiften.

Ingemar Ragnemalm: Tillbringa min tid till vänster om Sarek ? Skulle inte tro det. Men tack för idén. Jag har sett att MacWorld under Forum har "Hjälp ! Jag är nybörjare på Mac !"(http://forum.macworld.se/). Hittade bl a 166 tips för nybörjaren
som jag ska kolla (http://www.macworld.idg.se/2.1038/1.122490).

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-15 20:56
Ursprungligen av KaRo:

Eva: Nej då, du var tydlig. Fast jag har faktiskt inte hittat Lounge ! Du får skicka karta och kompass till mig. Jag har skaffat en Mac.se-adress och trodde man kunde komma in i Lounge då men så fungerar det visst inte. Jag får betala Support-avgiften.

[

Jo, det ska räcka med en Mac.se adress, skriv ett inlägg i denna diskussion, så löser sig det nog.

KaRo

Tack Marco för förslaget. Men nu har jag precis betalat in 30 kr med mobilen.

Vet inte om jag vågar kontakta Support mer. Det tog mig många mail och 2 månader att få min Mac.se-adress noterad. Har varit med om snabbare Support om man säger så...men jag är inte långsint, det finns säkert någon bra (hm...bort-)förklaring.

Nu gäller det bara att hitta Lounge. Förväntar mig mysiga soffor, soft belysning och trådlöst bredband.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-15 22:25
Ursprungligen av KaRo:

Men nu har jag precis betalat in 30 kr med mobilen.

Nu gäller det bara att hitta Lounge. Förväntar mig mysiga soffor, soft belysning och trådlöst bredband.

Du hittar Supporter Lounge via startsidan för 99mac-forumdelen. Eller via länken nedan.

http://www.99.se/supporter-lounge/

  • Medlem
  • 2008-03-16 02:40
Ursprungligen av KaRo:

Baron: Ja, jag tycker också att det är rimligt att man som nybörjare kan skriva in bra sökord men jag får hålla med Kenjon att det inte är så lätt som det låter. Jag sökte på Lounge idag och då poppade det upp 169 inlägg på 3 sidor. Var ska man börja att leta ?

Vd var det du letade efter då? Inlägg om Lounge eller själva loungen? Den hittar man i alla fall snabbt genom att göra din sökning.

KaRo

Baron: Du undrar om jag sökte "efter Lounge eller själva loungen".
Saken är väl att som ny vet man inte skillnaden.

Det står MusikLounge bland svaren när man söker på Lounge. Men jag är inte intresserad av just MusikLoungen. När jag däremot söker på Loungen så står det SupporterLoungen (med TM-symbolen som jag just nu inte hittar)en bit ner bland svaren. Då har jag hittat rätt.

Jag tror det skulle underlätta om det fanns info och en länk på första sidan med texten SupporterLoungen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 15:44
Ursprungligen av KaRo:

Baron: Du undrar om jag sökte "efter Lounge eller själva loungen".
Saken är väl att som ny vet man inte skillnaden.

Det står MusikLounge bland svaren när man söker på Lounge. Men jag är inte intresserad av just MusikLoungen. När jag däremot söker på Loungen så står det SupporterLoungen (med TM-symbolen som jag just nu inte hittar)en bit ner bland svaren. Då har jag hittat rätt.

Jag tror det skulle underlätta om det fanns info och en länk på första sidan med texten SupporterLoungen.

Som jag har nämnt i ett tidigare inlägg finner du Supporter Lounge om du klickar på 99mac längst upp på sidan. Denna forumdel finns en bit ner på sidan.

  • Medlem
  • 2008-03-16 16:30
Ursprungligen av KaRo:

Baron: Du undrar om jag sökte "efter Lounge eller själva loungen".
Saken är väl att som ny vet man inte skillnaden.

Det står MusikLounge bland svaren när man söker på Lounge. Men jag är inte intresserad av just MusikLoungen. När jag däremot söker på Loungen så står det SupporterLoungen (med TM-symbolen som jag just nu inte hittar)en bit ner bland svaren. Då har jag hittat rätt.

Jag tror det skulle underlätta om det fanns info och en länk på första sidan med texten SupporterLoungen.

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att vi ska ha en förstasida där vi beskriver alla underforum? Är inte det enklaste att gå till 99.se, klicka på den del av forumet man känner sig intresserad av (/mac, /musik etc) och sedan själv upptäcka vad som står till buds? Lite kan man man väl kräva av medlemmen...

Ursprungligen av Baron:

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att vi ska ha en förstasida där vi beskriver alla underforum? Är inte det enklaste att gå till 99.se, klicka på den del av forumet man känner sig intresserad av (/mac, /musik etc) och sedan själv upptäcka vad som står till buds? Lite kan man man väl kräva av medlemmen...

Fast nog kunde man varit tydligare på ingångssidan - www.99.se om "Supporter",
En avdelning med information om vad man får (inkl tillgången till Loungen), vad det kostar etc. tycker jag skulle passat mellan "Nyheter" och "Diggade diskussioner just nu"

En nybörjartråd finns på ett forum men problemet är att när den kommer upp i 40-60 sidor så orkar ingen gå igenom den när de står inför ett problem utan postar bara sin fråga. Att folk, som då redan har svarat på frågan flera gånger, till slut tröttnar och skriver "SÖK!" är kanske inte så konstigt. En enda nybörjartråd tror jag bara ger den frågande svar men blir inte använd av andra.

Vem är nybörjare? Själv har jag klarat att byta hårddisk, är hyfsat bra på att använda många av Officepaketets "mer ovanliga funktioner", jobbar dagligen med CS-paketet, etc. Men att sätta upp ett PHP-forum där var jag som Bambi på hal is. Efter att ha läs trådarna i de 3 sidor som kom upp när jag sökte så kunde jag mer men var fortfarande rådvill. Uppenbarligen lyckades jag förmedla min kunskapsnivå för svaren var fullt begripliga (tack, irrelogical!)

Nu hade jag nog hjälp av att ha använt div forum under ett antal år och hade kläm på hur man ställer frågor för att de ska vara möjliga att svara. Alla har inte det men istället för en nybörjartråd eller speciell avdelning skulle man kanske kunna markera sina inlägg med en "nybörjarikon". Med den markerar man att man vill ha svaren på en grundläggande och detaljerad steg-för-steg-nivå.

En sådan ikon skulle jag med glädje använt på de områden jag tidigare inte utforskat

  • Medlem
  • 2008-03-16 17:36

Jo, det kan jag hålla med om.

Bevaka tråden