Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport disk: För höga tekniska krav på disken?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-09 13:13

Till slut har jag kommit fram till att alla mina problem med att ha en USB-disk ansluten till Airport Extreme (AE) troligen beror på USB-diskens chassi!

Min Iomega 500 GB Value-hårddisk med USB 2.0-gränssnitt fungerade under flera månader utan problem med AE. I samband med övergång till Leopard började krånglet. Disken monterades bara efter omstart av AE och försvann inom kort igen. Dessa problem har det rapporterats om i flera trådar. Till slut monterades disken över huvud taget inte av AE. Jag tror alltså inte längre att detta har med Leopard att göra.

Nu har jag funnit att den Seagate disk som finns i Iomega-chassit fungerar utmärkt med ett annat chassi! (NB! Iomega-disken fungerar utmärkt med mina Mac'ar. Det är bara anslutning till AE som krånglar) Frågor jag ställer mig nu är:

1) Är Iomegas chassi av för dålig kvalitet? Dålig livslängd?
2) Ställer Airport Extreme för höga tekniska krav på anslutna diskar? För höga timing-krav?

Min AE är av första generationen (100Mbit).

  • Medlem
  • 2008-03-15 11:04

Nu har jag stabil anslutning till Airport Disk

Jag bytte ut min USb-disk på garantin. Den nya disken godkändes omedelbart av Airport Extreme (AE).

Fortfarande var emellertid anslutningen till disken instabil. Efter omstart av AE hade jag kontakt men när jag väckt Mac'en ur vila så var kontakten bruten.

Lösningen hittade jag hos macosxhints.com, se länken
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050215082247458
där det står:

1) Mount the AFP volume with the finder
(Välj kommando "Anslut till server..." i Finder och anslut till din AE som i mitt fall har Serveradress smb://192.168.0.4)

2) goto ~/Library/Recent Servers
(Gå till, i mitt fall, Peter/Bibliotek/Recent Servers)
You should see a file with the same name as the server you just mounted.
(Där finns en fil som i mitt fall heter 192.168.0.4.afploc)

3) Drag this file into the login items in the Accounts system pref.
(Drag den filen och släpp i Systeminställningar>Konton>Startobjekt. Där blir Typen AFP-Internetplats)

När du loggar in får du en dialogruta för anslutning till Servern. Kryssa i för automatanslutning om du vill ha det så.

Vad beror det på att anslutning på detta sätt är stabil men om jag ansluter direkt i Finder så misslyckas jag eller får en instabil anslutning?

Senast redigerat 2008-03-15 11:16

[QUOTE="petah;1483517"]Jag bytte ut min USb-disk på garantin. Den nya disken godkändes omedelbart av Airport Extreme (AE).

och vilken HD köpte du?

  • Medlem
  • 2008-04-13 20:01

Det enda som erbjöds var en likadan. Förhoppningsvis har kanske något förbättrats i hårdvaran. Apple Store säljer ju den disken också.

Eftersom disken fungerade med alla datorer utom min AE var det kanske inte så lätt att motivera ett utbyte på garantin. Att komma med en OS X formaterad disk till en PC-butik gjorde emellertid utbytet lättare. Det var ingen i butiken som klarade av att formatera en extern disk i Vista och sedan testa den.

Lånar tråden lite i förhoppning av hjälp.

Köpte AE för 6 månader sen och har aldrig fått det att fungera tillsammans med min externa MyBook hårddisk. Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så är det väldigt många som har detta problem med just MyBook.

Så nu har jag gett upp och pallar inte vänta längre på en fix från Apple utan jag tänker istället köpa en ny extern som funkar med AE.
Vilken extern hårddisk ska man satsa på? Någon som kan rekomendera någon?

Det finns olika chipset för externa hårddiskar. Det kan vara samma problem med vissa program och FW-diskar. ProTools har t.ex. bara officiellt stöd för två specifika chipset från Oxford.

1
Bevaka tråden