Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är köpet värt besväret?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag vill köpa en dator att använda stationärt som mediaspelare, typ. Jag vill kunna;
1) Spela in film från tv, via t.ex EyeTv
2) Spela upp film på min tv, via t.ex Front Row eller VLC
3) Ha mitt iTunes bibliotek på den stationära istället för min macbook
4) Kunna surfa med Safari

Jag vet att allt detta GÅR att göra med en ganska "dålig" PowerMac (singel G5 á 1.8ghz, 1.5gb ram). Det kommer säkert flyta på tillräckligt för att jag ska kunna ha den som mediaspelare och min flickvän ska kunna surfa. Men den jag tittar åt saknar AirPort-kort. Så frågorna lyder;

a) Är det bara att "trycka in" AirPort-kortet om man köper ett själv? Garantin är ju utgången så det behöver jag inte oroa mig för.
b) Är en PowerMac G5 från sent 2004 kompatibel med de AirPort-kort man kan köpa idag?
c) En PowerBook eller Mac Mini kanske är lika bra för mina ändamål? Jag vill inte åt något prestandamonster - min MacBook är bra nog för mig! Intel är inte nödvändigt. Vad rekommenderar ni?

Tack så hemskt mycket!

/HENKE

För det första är en enkel G5 garanterat för klen för att spela upp HD-video i högre bithastigheter än Apples trailers (för de klarar min dubbla G4 med).

Men är du inte ute efter HD funkar den bra till allt det där andra du skriver.

Annars är det bara att införskaffa ett Airport extreme-kort och trycka in. Kortplatsen sitter lite olika beroende på modell, men alltid under mittbalkongen. Precis över minnesplatserna i den första modellen, och över kylflänsen på modellen "late 2004".

Ursprungligen av marcushedenstrom:

För det första är en enkel G5 garanterat för klen för att spela upp HD-video i högre bithastigheter än Apples trailers (för de klarar min dubbla G4 med).

Men är du inte ute efter HD funkar den bra till allt det där andra du skriver.

Annars är det bara att införskaffa ett Airport extreme-kort och trycka in. Kortplatsen sitter lite olika beroende på modell, men alltid under mittbalkongen. Precis över minnesplatserna i den första modellen, och över kylflänsen på modellen "late 2004".

Njae, jag har ingen HD-tv så det känns överflödigt och jag har inga planer eller önskemål om att lägga pengar på en tv de närmaste åren, så HD struntar jag i.

Men man kan stundom komma över en Mac Mini Core Duo för cirka 4500:- och de borde väl vara snabbare i processorn allihop än en singel G5?

Japp vilken Mini som helst bör springa åttor runt en enkelprocessors G5.

Å andra sidan låter 4500 för en Core (1) Duo mini rätt dyrt. Bara tusenlappen billigare än en ny på apple store där du får leopard, garanti och allt.

1
Bevaka tråden