Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop pc, mac samt bredband

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-19 12:13

Vad ska jag ha för någon utrustning för att kunna surfa på internet med min iBook samtidigt som med mig PC? Jag har Telia ADSL. Dessutom vill jag kunna skicka filer mellan datorerna i ett lokalt nätverk eller liknande...

Något förslag? Är det bredbandsrouter som gäller? Vilken produkt i så fall? Det får ju inte vara dyrt.

[ 19 Juli 2002, 16:49: Meddelandet ändrat av: jakob. ]

Bredbandsrouter är smidigt, man kan dela uppkopplingen och får samtidigt ett visst skydd mot intrång. Jag använder en D-link 804 hemma, den har även 4-portars 10/100 switch. Kostade ca 1800 om jag inte minns fel.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-19 16:48

Tack. Någon som har förslag elle tips på guide där man kan läsa sig till vilken som fungerar bäst och dessutom är billig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 17:19

En vanlig fyrportsswitch 10/100 Mb med NAT brandvägg kostar runt tusenlappen. För drygt 1500 får du en som även har trådlöst stöd. Finns hur många märken som helst att välja mellan, D-LINK och NETGEAR hör till de populärare. Själv har jag provat ett gäng Netgear, har en själv samt några polare plus på jobbet och dom funkar alldeles utmärkt och ger ett hyfsat solitt intryck.

med Switschen delar du ju på ADSL:en lika lätt mellan ett par macar som mellan några macar och en PC. Har ibland två macar och en sur Smell transpiron igång hemma. Funkar hur bra som helst.

För att sedan fildela krävs nåt mer, antingen Dave för att få Macen att se ut som en PC eller PC Maclan för att få PC:n att snacka med Macen. Det går men är kräver viss handpåläggning. Blir väl lättare i 10.2, tror jag. Men man kan ju alltid dela via FTP eller motsvarande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jakob.:
Vad ska jag ha för någon utrustning för att kunna surfa på internet med min iBook samtidigt som med mig PC? Jag har Telia ADSL. Dessutom vill jag kunna skicka filer mellan datorerna i ett lokalt nätverk eller liknande...

Något förslag? Är det bredbandsrouter som gäller? Vilken produkt i så fall? Det får ju inte vara dyrt.

Kör samma uppsättning som du, PC och Mac delar på Telia ADSL. Jag köpte en "bredbandsdelare", en nätverks switch med fyra portar på Clas Ohlson. Den funkar jättebra, och var hur smidig som helst att installera. En fördel till är att den håller dig inloggad hos Telia, trots att datorerna är avstängda. Det gör att du slipper den krångliga inloggningsproceduren...

Priset på bredbandsdelaren var väl runt 1200 kr, skulle jag tro...

/martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 21:14

Hehe, är det sådant där Uppsalaeko?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-19 23:02

Har Du en gammal PC (och kan lite lite linux, detta är dock inte nödvändigt) liggande kan Du installera Freesco på den. Det är gateway som får plats på en diskett. Du behöver mao ingen hårddisk i datorn. Däremot behöver Du två nätverkskort.
Här finns en utmärkt guide för hur man installerar den för just ADSL.
Fildelning är lite knepigare, jag brukar sätta upp en ftp på macen (som man gör med ett klick under "fildelning" i system prefs i os x) och ha klienten på pcn. Det funkar bra så
länge man inte flyttar alltför mycket filer.

Med denna lösning, som jag medger är lite krångligare än att köpa en bredbandsrouter, kan man komma riktigt billigt undan. Minimi-kravet för freesco är en 486 med 8mb minne, och såna brukar folk kasta efter en. En hub kan Du hitta för 3-400kr. Ev. extra nätverkskort går på ca 150kr.

Lycka till vilken lösning Du än väljer!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-20 15:28

Om jag förstår det rätt räcker det med en switch? Alltså behöver jag inte router - eller? Någon nämnde något om interna och externa ip-adressen, fungerar det?

Tackar för all hjälp jag fått... (fan det är ju toppen!)

  • Medlem
  • 2002-07-21 01:23

Hej Jakob,

jag har precis köpt en iBook själv så jag funderar runt samma sak. Jag har i princip bestämt mig för att köpa ett Airport-kort till iBook´en och en wireless router från Netgear eller D-Link, som också har flera vanliga Ethernet-portar för att stödja både "wired" och "wireless". Du kan för övrigt läsa en test på MacWorld´s hemsida:
http://www.macworld.com/2002/07/reviews/routers.html

Lycka till, skicka gärna ett meddelande och berätta vad du fastnar för!

MVH//Kalle

  • Medlem
  • 2002-07-21 01:39

...förresten, om du någon av följande versioner av Windows så kolla in Microsoft´s nya Remote Desktop Client för MacOS X:
http://www.microsoft.com/mac/DOWNLOAD/MISC/RDC.asp

"Remote Desktop Connection Client for Mac OS X allows you to connect to a Windows-based computer and work with programs and files on that computer from your Macintosh computer. To use Remote Desktop Connection Client for Mac, you need network access and permissions to connect to a Windows-based computer running Terminal Services or Remote Desktop Services. These services are included with the following Windows products:

* Windows XP Professional
* Windows .NET Standard Server
* Windows .NET Enterprise Server
* Windows 2000 Server
* Windows 2000 Advanced Server
* Windows 2000 Datacenter Server
* Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition"

MVH//Kalle

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 13:11

Remote Desktop verkar ju spännande, absolut. Kollar även på begagnad Airport, men det verkar vara svårt att hitta. Kostar ju nämre 6000 om man ska köpa det nytt. Lär väl bli så att jag köper en router, för att hantera ip-adresser eller hur det var.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 23:55

Kan rekomendera D-link DI713P wireless gateway som jag kör med. Funkar utmärkt med ADSL och airport + 3fasta 100Mbit PC/Mac.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 23:57

Råd från Hedemora tar gärna emot, jag ska kolla in produkten så snart jag kommer tillbaka från min resa till Malmö.

  • Medlem
  • 2002-07-26 19:20

...köpte just en D-link DI713P wireless gateway jag med, funkar mycket bra (2495 kr inkl. moms på InetData)!

GAMMAl router

Hello !

Kan någon hjälpa mig ? Kopplade bort min router DI-713-P när internet krånglade (råd från Com hem ) och kan INTE komma ihåg hur jag hade den kopplad tidigare:'( !
Den har alltid fungerat vldigt bra, men nu kommer jag inte ut på Internet genom routern:mad: !
Känner mig väldigt old fashion med alla kablar...jo, jag förstår att wireless är inne, men, snälla, hjälp mig ändå...

Jag har en G4 stationär...

TAck på förhand om någon orkar ?

Crémolette

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-16 23:49

Hej cremolette

Du bör starta en ny tråd istf att svara i en fyra år gammal.
Detta gör du genom att trycka på "Ny diskussion"-knappen när du befinner dig i själva forumavdelningen.

Du ska koppla en kabel från routerns "WAN"-port till modemet. Sedan en kabel från routerns "LAN"-port nr 1 till dator nr 1. En från "LAN" nr 2 till dator nr 2, osv.

1
Bevaka tråden