Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator ser inte min externa hårddisk längre!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Idag bestämde sig min dator för att inte se min externa HD längre. Jag har en macbook pro och en extern LaCie HD. Hårddisken har alltid startat när man kopplar in den i datorn och därefter kommit upp som en enhet. Nu startar hårddisken precis som vanligt men jag kan inte se den från datorn.

Har någon något tips på vad som kan vara fel?
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp. Det är jobbit att vara utan sina filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 22:05

Sitter med exakt samma problem. Macbook Pro ser inte LaCie Hd men reagerar fortfarande när man kopplar in den. Syns inte i skivverktyg heller.

Jag ser den inte heller i skivverktyg. Mysko..

Kan ju vara ngt fel på hårddisken, det låter som så. Kanske dags att skaffa Diskwarrior eller annat diskprogram. Jag räddade nyligen hela min musiksamling på det viset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 16:59

Har samma problem med en iomega ultramax... när jag kört Diskwarrior så syns den i ett par dagar, sen försvinner den igen... känns lite sisådär stabilt att arkivera på den.
Någon som upplevt samma?
Det sjuka är att den andra som är köpt vid samma tillfälle funkar felfritt.

Jag räddade diskinnehållet med diskwarrior, ska tydligen vara det bästa. Sen har jag kört alla program som går på TechTool Pro, och tusan vet vad den gör med diskarna, men lång tid tar det, och mycket är det, för att optimera, defragmentisera etc. Men peppar, peppar efter det har det funkat. Alltid bra att ha disk program i alla fall, för rätt som det är.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 20:31

Ja men är det fortfarande inte så att datorn måste kunna se den externa hårddisken i programmen. I mitt fall är det Skivverktyg och Diskwarrior, och där existerar inte min LaCie HD. Men den går ändå igång när man pluggar den med datorn.

Jag provade att koppla Lacie HD'n till en PC och då dök den med hjälp av MacDrive.
Det är konstigt det här.

Ursprungligen av minded:

Ja men är det fortfarande inte så att datorn måste kunna se den externa hårddisken i programmen. I mitt fall är det Skivverktyg och Diskwarrior, och där existerar inte min LaCie HD. Men den går ändå igång när man pluggar den med datorn.

Jag provade att koppla Lacie HD'n till en PC och då dök den med hjälp av MacDrive.
Det är konstigt det här.

Konstigt att inte ens diskwarrior hittar den, men om du hittar den via pc'n så rädda innehållet, och radera och formatera om den sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 17:06

Sådärja

Nu gick jag och köpte en ny FW sladd och då rätt som det var fungerade allt. Tack för hjälpen!

Jag fick inte heller upp den i diskwarrior. Men nu har jag köpt en ny sladd och allting fungerar. Slutet gott allting gott.

1
Bevaka tråden