Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsskydda fil för trpt Mac-->PC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska skicka en "känslig fil" till några mottagare som kör PC och som inte är särskilt datalitterata. Det är en .pdf-fil. Jag har tillgång till Acrobat och StuffIt DeLuxe, men kan för mitt liv inte hitta hur kjag ska kunna göra ett lösenordsskyddat arkiv av filen. En gång i tiden gick det att skapa .sea-arkiv i SIT, men det verkar inte gå nu.

Jo, jag vet - tunn säkerhet, men jag är mest ute efter att hålla nyfikna ögon borta, minste en av mottagarna har delat mailkonto.

Jag hittade rätt till slut. SIT är omstuvat så till den milda grad att jag inte kände igen mig och den medskickade hjälpfilen är precis lika bra som Steve Ballmer på att att hålla rätt på saker och ting.

Nej - det sk-t sig. Problemet kvarstår - hur skapar jag lösenordsskyddade arkiv på en Mac som jag sedan kan posta till en PC?

Öppna dropstuff och välj Zip och klicka i "Encrypt Archives". sen väljer du bara PW.

Precis så trodde jag att det skulle vara, men det fungerar bara på Mac. Jag kan inte öppna arkivet i Windows, vare sig på min MP eller PC.

Varför ska du skapa ett arkiv, varför inte bara lösenordsskydda PDF-filen direkt?

Jag har inga åsikter om det, bara den "skyddas". Hur gör jag?

Välj "Skriv ut" på Macen. Dialogruta kommer upp. Kolla nere i vänstra hörnet, knapp med "PDF", klicka här, menyval ramlar ut : Spara som PDF.
Ny ruta kommer upp, fyll i lämpligt namn.pdf, lämplig plats. Skrivbord?
Klicka på knapp "Säkerhetsalternativ"
Kryssa i vad du tycker är lämpligt, tex "Kräv lösenord för att öppna fil"
Rutan försvinner, du är tillbaka och kan trycka Spara.

Nu har du en krypterad PDF som ligger på skrivbordet.

Vassego

Så smidigt - jag är importerad - bockar och tackar för hjälpen.

Om du använder Acrobat bör du dock i första hand välja att kryptera den befintliga PDF-filen, genom att från menyn Avancerat välja Dokumentskydd->Kryptera med lösenord, och i den dialogruta som då visas kryssa i att dokumentet kräver lösenord för att öppnas.

OBS! Glöm inte vilket lösenord du använt...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 19:08

Enkelt sätt att kryptera PDF filen med lösenord online: www.pdfprotect.net

1
Bevaka tråden