Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockningsstation MacBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-12 21:57

Jag har köpt en BookEndz dockningsstationfrån USA till min MB.
Fungerar väl bra men känns lite plastig (men det är ju MB oxå).
Den innehåller en massa usb-portar och man skickar med en strömadapter som skall kopplas in. Nu är ju den med USA-kontakt och går alltså inte att ansluta, men allt verkar fungera ändå.
Min fråga är: varför skall man koppla in ström till usbportarna? Drivs inte dom av datorns ström?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 22:47
Ursprungligen av andersn:

Min fråga är: varför skall man koppla in ström till usbportarna? Drivs inte dom av datorns ström?

Om du får ut fler portar ur dockan än du har i datorn måste samma maxström som du kan få ur datorns portar delas upp på flera, dvs du får mindre ström ur varje port. Därför brukar det vara bäst att ha extern strömförsörjning till en USB-hubb, det är större chans att strömkrävande tillbehör funkar (t ex hårddiskar).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-13 09:35
Ursprungligen av steli:

Om du får ut fler portar ur dockan än du har i datorn måste samma maxström som du kan få ur datorns portar delas upp på flera, dvs du får mindre ström ur varje port. Därför brukar det vara bäst att ha extern strömförsörjning till en USB-hubb, det är större chans att strömkrävande tillbehör funkar (t ex hårddiskar).

Tack för klarläggandet.
Gäller detta även om t.ex hårddisken/ högtalarna har egen nätanslutning? //a

  • Oregistrerad
  • 2008-03-14 19:21
Ursprungligen av steli:

Om du får ut fler portar ur dockan än du har i datorn måste samma maxström som du kan få ur datorns portar delas upp på flera, dvs du får mindre ström ur varje port. Därför brukar det vara bäst att ha extern strömförsörjning till en USB-hubb, det är större chans att strömkrävande tillbehör funkar (t ex hårddiskar).

Naje, du får mindre ström ur varje port om antalet aktiva portar är fler än antalet interna portar, annars stämmer det precis

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-16 12:41
Ursprungligen av studiox:

Naje, du får mindre ström ur varje port om antalet aktiva portar är fler än antalet interna portar, annars stämmer det precis

Och exakt vad händer då? Hur inverkar det på en ansluten USB-grej? //a

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-13 08:26

Vit Bookendz för MacBook.

Det skulle kännas som en skam att koppla i en sådan när den är så ful

Saker kommer fungera dåligt om de får för lite ström. Jag märkte det när jag kopplade in mitt USB-minne i tangentbordets USB-kontakt. Den syntes ibland, men oftast ville den inte mounta. Tangentbordet kunde inte ge nog ström till det. När jag satte det direkt i baksidan datorn (hade en PowerMac då), gick det dock bra.

1
Bevaka tråden