Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 9-13 juni 2008

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-03-14 09:05

Apple annonserade just stora utvecklarståhejet i sommar, med sedvanligt het lockelse: "A landmark event. In more ways than one."

Se den fina bilden!

Så, hur överpeppade kan vi bli tills dess?

Spännande - borde innebära mer än enbart iPhone SDK.

  • Medlem
  • 2008-04-16 22:07
Ursprungligen av draags:

Spännande - borde innebära mer än enbart iPhone SDK.

Vad sägs om en ny macbook? Så vitt jag vet är den den enda produkten som inte är aliminium? Uppdateringsdags? Eller önsketänkande?

En ny macbook kan eventuelt dra uppmärksamheten från iphone men jag vet inte. Vad säger ni?

EDIT: Förlåt, läste inte alla inlägg innan jag postade. (Syftar på inlägget innan detta)

Senast redigerat 2008-04-16 22:44

Nu börjar övertalningskampanjen av chefen för att jag ska kunna åka.
Undrar vilken som blir lättare - chefen eller frun.
Det mest illa är att sonen fyller 3 år den 12 juni...

  • Medlem
  • 2008-03-14 10:43

Apple presenterar "tre vägar till innovation" för den hugade utvecklaren - iPhoneplattformen, Macmiljön och server... hantering? Vad heter det? I alla fall framstår de tre spåren som fullständigt integrerade, allt funkar med allt och vi blir visade en datoriserad värld av godo. Ungefär som det gulliga slutet på Tron (1982).

Nu, om någon som är kunnig i Xcode kan förklara hur dåligt det är och att det kommer att gå åt helsike, så kan vi få de illa varslen överstökade...

Det är spår tre, IT, jag vill gräva ner mig i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 13:57

ajaj WWDC framför sonens födelsedag.
"You might not go to hell. But you´re going to run in to some pretty bad dudes."(Jerry)

heheh chefen blir den lätta diskussionen här hemmavid blir det tufft. Dumma Apple.
Får nog mejla Steve och säga han att flytta skiten.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

heheh chefen blir den lätta diskussionen här hemmavid blir det tufft. Dumma Apple.
Får nog mejla Steve och säga han att flytta skiten.

Annars kan du skicka mig så kan jag gladeligen sätta upp en videochat....
Inga probs what so ever...

Jag tror på liknande teknik läs multi-touch i något kommande skalbart OS.

iPhone SDK

OS X Multi touch

Dom har redan kittlat användarna med detta i iPhone och även liknande i deras bärbara så jag tror det kommer utökas, det känns som rätt väg att gå och låta MS att fortsätta satsa hårt på sin röststyrning.

Ny design på iMac vore väldigt trevligt

  • Medlem
  • 2008-03-14 15:21

Draags: Ja... a. Fast knappast som Jeff Han / The Microsoft Surface-Big-Ass-Table - alltså två kända försök att demonstrera multitouch som nästa generations gränssnitt, utgående från förra generationens plattform. (Var det där begripligt? Jag menar att vi knappast får multitouch på iMacen.)

Ursprungligen av lufra:

Draags: Ja... a. Fast knappast som Jeff Han / The Microsoft Surface-Big-Ass-Table - alltså två kända försök att demonstrera multitouch som nästa generations gränssnitt, utgående från förra generationens plattform. (Var det där begripligt? Jag menar att vi knappast får multitouch på iMacen.)

Nej kanske inte på iMacen men i något annat och man kan inte jämföra med Jeff Han´s variant.

Glöm inte att WWDC primärt inte är en mässa för hårdvara.

  • Medlem
  • 2008-03-14 16:17

Nej, WWDC riktar sig i första hand till utvecklarna, eftersom det är av avgörande betydelse för en plattform att det finns användbar mjukvara till den. Apple har i huvudsak varit ett hårdvaruföretag, men det är OS X som är Själva Grejen.

Flera hårdvarulanseringar har ägt rum på WWDC. G5:an presenterades 2003, trettiotumsskärmen 2004, övergången till Intelprocessorer 2005 och Mac Pro 2006. De har dock alltid anknutit till utveckling av mjukvara och operativsystem.

(Jag läste på lite och med ens är det ganska lätt att låta som om man vet vad man pratar om.)

  • Medlem
  • 2008-03-14 17:16

Vad är det som skiljer Jeff Hans teknologi från andra? Vill gärna veta mer.

iPhone/iPod touch beskrivs som den nya plattformen, något i stil med de första verkligt användbara handdatorerna, och de har redan multitouch. Det är där man har nytta av den tekniken. Vad skulle ett skalbart OS vara?

Ursprungligen av lufra:

Vad är det som skiljer Jeff Hans teknologi från andra? Vill gärna veta mer.

iPhone/iPod touch beskrivs som den nya plattformen, något i stil med de första verkligt användbara handdatorerna, och de har redan multitouch. Det är där man har nytta av den tekniken. Vad skulle ett skalbart OS vara?

Skillnaden mellan Jeff Hans teknik är att den i nuläget inte är flyttbar - alltså omöjligt att använda i mobila/ bärbara enheter.

Nu är detta rykten Lufra och därför slängde jag iväg en variant på min gissning, kanske en vild sådan, men va f*n - varför inte.

Ang. skalbart (kanske använder fel teknisk benämning) men jag menar ett multi-touch os som även fungerar på större bärbara/ mobila datorer.

Jag tror det finns de som gärna skulle se en iPhone i större version - alltså mer som en bärbar dator fast med större skärm.

Ursprungligen av draags:

Ang. skalbart (kanske använder fel teknisk benämning) men jag menar ett multi-touch os som även fungerar på större bärbara/ mobila datorer.

Jag tror det finns de som gärna skulle se en iPhone i större version - alltså mer som en bärbar dator fast med större skärm.

Det där är mest en samling "buzz words" som är populära på internet. Bara för att Bill Gates satsar på Origami behöver det inte betyda att det är särskilt klokt.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det där är mest en samling "buzz words" som är populära på internet. Bara för att Bill Gates satsar på Origami behöver det inte betyda att det är särskilt klokt.

Ok nu verkar du kika i en kristallkula där du vet mer än oss andra, eller?

Alltså jag tror inte på något likt Origami - jag pratar om något likt iPhone, och det Daniel Eran Dilgers pratar om, innebär inte att det behöver ta slut vid iPhone eller iPod touch.

Och jag tvivlar även på att Daniel har någon kristallkula att tillgå.

Kanske man borde göra en remake hmm "I huvudet på Steve Jobs" - vem vill ta första turen?

Ursprungligen av draags:

Ok nu verkar du kika i en kristallkula där du vet mer än oss andra, eller?

Alltså jag tror inte på något likt Origami - jag pratar om något likt iPhone, och det Daniel Eran Dilgers pratar om, innebär inte att det behöver ta slut vid iPhone eller iPod touch.

Och jag tvivlar även på att Daniel har någon kristallkula att tillgå.

Kanske man borde göra en remake hmm "I huvudet på Steve Jobs" - vem vill ta första turen?

Det intrycket jag har fått är att gränssnittet på iPhone/iPod Touch är optimerat för en särskild upplösning. Det är inte heller en platform som ska klara av lika mycket som Macen. Skulle Apple tillverka en större tablet baserad på iPhone OS X skulle det också finnas högre förväntingar på vad den skulle klara av. Då har man inte längre en tätt sammanhållen platform.

Kristallkulor? Jag tror det handlar om att förstå det förflutna för att förstå samtiden och se vart utvecklingen är på väg. Få erbjuder sådana gedigna historiska tillbakablickar och paralleller som Daniel E.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det intrycket jag har fått är att gränssnittet på iPhone/iPod Touch är optimerat för en särskild upplösning. Det är inte heller en platform som ska klara av lika mycket som Macen. Skulle Apple tillverka en större tablet baserad på iPhone OS X skulle det också finnas högre förväntingar på vad den skulle klara av. Då har man inte längre en tätt sammanhållen platform.

Den biten är helt sann men tittar man på multi-touch delen så är det lite av slöseri att inte använda denna teknik på något med större display där tekniken verkligen får fullt utrymme. Hur och när detta kommer vet jag inte men jag är rätt övertygad att det kommer användas mer än enbart i iPhone/ Touch och på pekplattan på bärbara.

  • Medlem
  • 2008-03-14 17:49

Ah, du menar så! Nej - i Jeffs fall är det väl fråga om en hel vägg. Och ja - en Tablet har vi ju drömt om några år.

Bl a Daniel Eran Dilger skriver (väldigt bra) om hur Apple bygger ett ekosystem kring OS X så att, som sagt, allt funkar med allt. Dessutom var förra (Applejubileums-)årets överskrift "De första 30 åren var bara början". Så det blir intressant att se vad Steve & His Boomboys ska ställa till med närmaste tiden.

Det som verkligen visar Apples styrka är att redan den dagen då iPhone SDK blir skarp kommer de redan har massor av 3-partsmjukvara att visa upp.

Lufra: En av Daniel Eran Dilgers viktigaste poänger är att Apple genom iPhone/iPod Touch erbjuder den första konsekventa och sammanhållna utvecklingsplatformen i ett mobilt format, precis som de gjorde med Macintoshen för snart 25 år sedan.

  • Medlem
  • 2008-03-14 18:22

Redglitter: Ja! Jag lyckades bara inte formulera mig. Lite minerad mark, när man ska uttala sig tvärsäkert om data. Men det var det jag menade, att det är den första mobila plattformen som är verkligt användbar, och, ja.

Kanske är det som någon skrev på ett annat forum att det kommer Xcode och Cocoa för Windows.

Kan vara logiskt.

Man önskar alltid mer men det är troligtvis inte dags på ett tag för det jag tidigare önskade eller förutspådde.

Ursprungligen av draags:

Kanske är det som någon skrev på ett annat forum att det kommer Xcode och Cocoa för Windows.

Kan vara logiskt.

Intressant.

Cocoa är i viss utsträckning portat till i och med att Safari är portat. Så det kanske finnas en möjlighet rent tekniskt. Själv tror jag inte att det vore likt dagens Apple ur ett strategiskt perspektiv.

Mycket talar för att de försöker knyta viktig skaparkraft till Macen (bland annat genom pro-apps som Logic, Aperture, FInal Cut Pro m.fl.) men också genom att knyta viktig utveckling av mjukvara till macen, något som kan sägas vara macens stora svaghet under lång tid.

Många kommer att köpa macar för att få tillgång till iPhone SDK som aldrig har funderat på OS X tidigare. Jag tror att Apple räknar kallt med att många utvecklare kommer att fastna för Xcode och Mac OS X, den fördelen skulle försvinna om Xcode portades till Windows.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Intressant.

Cocoa är i viss utsträckning portat till i och med att Safari är portat. Så det kanske finnas en möjlighet rent tekniskt. Själv tror jag inte att det vore likt dagens Apple ur ett strategiskt perspektiv.

Nej, mycket är portat men inte Cocoa. Safari för Windows innehåller inget Cocoa.

Som kuriosa kan man nämna att Apple en gång i tiden har haft en Windows-version av dåtidens motsvarighet till Cocoa. NeXT tog fram en implementation av OpenStep (dåtidens "Cocoa") som hette OpenStep Enterprise och gick att installera på Windows. Där ingick Project Builder (dåtidens Xcode), Interface Builder och allt annat som krävdes för att utveckla och köra program. Sedan tog Apple över NeXT och släppte en Apple-märkt version av OpenStep Enterprise som hette Yellow Box for Windows.

Men därefter lades utvecklingen av Yellow Box ner. Att Safari, iTunes och QuickTime finns i Windows-versioner betyder inte att de är samma program som OS X-versionerna eller att Yellow Box fortfarande lever. Det påstås att Apple använder Visual Studio för sina Windows-program och ingen intern Xcode för Windows.

Ursprungligen av Marcus K:

Nej, mycket är portat men inte Cocoa. Safari för Windows innehåller inget Cocoa.

Som kuriosa kan man nämna att Apple en gång i tiden har haft en Windows-version av dåtidens motsvarighet till Cocoa. NeXT tog fram en implementation av OpenStep (dåtidens "Cocoa") som hette OpenStep Enterprise och gick att installera på Windows. Där ingick Project Builder (dåtidens Xcode), Interface Builder och allt annat som krävdes för att utveckla och köra program. Sedan tog Apple över NeXT och släppte en Apple-märkt version av OpenStep Enterprise som hette Yellow Box for Windows.

Men därefter lades utvecklingen av Yellow Box ner. Att Safari, iTunes och QuickTime finns i Windows-versioner betyder inte att de är samma program som OS X-versionerna eller att Yellow Box fortfarande lever. Det påstås att Apple använder Visual Studio för sina Windows-program och ingen intern Xcode för Windows.

Ah. Ok. Men iTunes och Quicktime har jag aldrig trott vara Cocoa å andra sidan. Historien om OpenStep och Yellow Box känner jag till någorlunda, det är väl en smula önsketänkande från min sida kanske att det skulle återuppstå med Safari på Windows.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-15 20:08

Jag har gjort en nördig nedräkningswidget

Kan laddas ned här http://www.apple.com/downloads/dashboard/developer/wwdc08.html

Bevaka tråden