Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.5.2 hänger sig alltid vid "nedladdningar"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-07 11:01

Hej!

Jag har ett litet (men ändå inte), men ganska irriterande problem. Varje gång jag laddar ner något via torrent så hänger sig detta program, låser åtkomst till internet och fortsätter sedan att låsa hela OS X om man försöker stänga av programmet.

Första gången (och många gånger därefter) använde jag Transmission när detta hände.
- Det måste vara Transmission som är problemet, tänkte jag.
Så jag bytte till (krävande) Azureus. Nej, samma problem där. Tomato hade samma problem. Detta måste väl ändå betyda att det inte är programmen som är anledningen till att allt blir fel?

Jag har en iMac 20" 2GHz, 2GB. Använder AirPort Extreme för delning av internet. Rätt portar är självfallet öppna. Det är inte möjligt att avsluta programmet på något sätt. Docken hänger sig så snart man startar/högerklickar/drar något till den. Finder låser sig så fort man försöker välja "Tvångsavsluta" eller något annat alternativ. Det går inte att starta några som helst program (vill få igång Aktivitetskontroll, men icke). Jag har inga andra "konstiga program" installerade.

Tack på förhand!
nu1mlock

Det verkar inte bättre än att detta är ett problem med OS X (10.5.2?) i sig.

Har just skickat en ganska utförlig "bug report" till Apple om detta problem.
https://bugreport.apple.com

Här är det viktigaste:

"Summary:
What happens is that the frontmost app starts beach balling for some reason and it can't be force quit. If I go to another running application I can scroll around fine and also move the window/windows belonging to this app, but as soon as I "do" something (i.e. try to quit it or save an open document) that app also starts beach balling. If I try to open another application it won't "come up" properly (pulsate/bounce in the Dock) and then it also stalls with the beach ball. This happened when I tried to launch Application Monitor. Eventually the Dock also stalled and the Finder and everything.

Screen shot of Force Quit window: http://home.mac.se/star-affinity/beachballing.png

The interesting thing is that I can log in to the machine (from another computer of course) using SSH and everything seems fine when I run the "top" command! No application is using a lot of processing power or anything. I wish I had more Unix command knowledge as I maybe then could do some core dumps of the system or something, because this really feels like some kind of bug in OS X. It's quite rare, but still anoying as it requires a forced restart.

I've red about other Mac OS X Leopard users on the web that experienced the sam problem.
(I've also had it happen a few times in Tiger)."

Får se vad det blir för feedback på problemet. Föhoppningsvis löser det sig i någon uppdatering (10.5.3 vore såklart fint...).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 03:10
Ursprungligen av star-affinity:

Det verkar inte bättre än att detta är ett problem med OS X (10.5.2?) i sig.

Har just skickat en ganska utförlig "bug report" till Apple om detta problem.
https://bugreport.apple.com

Här är det viktigaste:

"Summary:
What happens is that the frontmost app starts beach balling for some reason and it can't be force quit. If I go to another running application I can scroll around fine and also move the window/windows belonging to this app, but as soon as I "do" something (i.e. try to quit it or save an open document) that app also starts beach balling. If I try to open another application it won't "come up" properly (pulsate/bounce in the Dock) and then it also stalls with the beach ball. This happened when I tried to launch Application Monitor. Eventually the Dock also stalled and the Finder and everything.

Screen shot of Force Quit window: http://home.mac.se/star-affinity/beachballing.png

The interesting thing is that I can log in to the machine (from another computer of course) using SSH and everything seems fine when I run the "top" command! No application is using a lot of processing power or anything. I wish I had more Unix command knowledge as I maybe then could do some core dumps of the system or something, because this really feels like some kind of bug in OS X. It's quite rare, but still anoying as it requires a forced restart.

I've red about other Mac OS X Leopard users on the web that experienced the sam problem.
(I've also had it happen a few times in Tiger)."

Får se vad det blir för feedback på problemet. Föhoppningsvis löser det sig i någon uppdatering (10.5.3 vore såklart fint...).

Om du kan SSHa in så testa att skriva 'sudo shutdown -r' för at starta om datorn. Som ett extra plus berättar OS X precis vad det håller på med så fastnar det någonstans under avstängningen borde det vara en hint om vad som är fel.

shadar,
Aha! Bra tips.
Ska testa nästa gång det sker (vilket kanske dröjer med tanke på hur inkonsekvent felet verkar vara).

Förresten, tror du inte bara att det kommer stanna när den försöker stänga ned första bästa program då alla program är låsta och inte går att köra Force Quit på? Men såklart värt att testa.

Senast redigerat 2008-03-14 18:56

Detta verkar drabba en hel del oavsett hårdvara.
Och det ser inte bättre ut än att det kom med 10.5.2. Vilket program man kör spelar absolut ingen roll.
Jag har vissa gånger kunnat logga in via ssh, ta ner vissa processer men det hjälper aldrig - andra gånger har burken helt och hållet gått ner och inte ens svarat på ssh.

1
Bevaka tråden