Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa mobilt med iBook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en Siemens S25 med IrDA (infraröd överföring). URL manual: http://www.siemens.com/index.jsp?sdc_rh=null&sdc_flags=null&sdc_sectionid=0&sdc_secnavid=0&sdc_3dnvlstid=&sdc_countryid=61&sdc_mpid=0&sdc_unitid=0&sdc_conttype=3&sdc_contentid=2094 48&sdc_langid=1&sdc_m4r=

Den har nåt slags inbyggt modem (vad menar de egentligen?)

Vill surfa mobilt med iBook. Behöver jag IrDA adapter till iBook? S25:an har bara mjukvara för PC. Kanske skulle funka med Virtual PC?

Vad är era erfarenheter av att surfa med iBook med bluetooth för de av er som har sådana telefoner?

mvh

tobbo166

Du kan surfa med din S25a om du köper en IR-adapter till din iBook. Att den har inbyggt modem betyder att iBooken använder telefonens modem vid uppkoppling. Det inbyggda modemet i datorn är endast kopplad till det analoga telefonanslutningen på baksidan av datorn.

Du kan också, som du nämner använda Bluetooth för uppkoppling. Detta alternativ är smidigare, eftersom telefonen och datorns IR-öga inte behöver ligga exakt intill varandra. Med bluetooth kan du ha telefonen i fickan eller väska och exempelvis iBooken i knät, och ändå kunna surfa. Vill du köra med bluetooth måste du dock köpa en bluetooth adapter till iBooken.

Jag tror inte du ska behöva köra Virtual PC. Jag surfar med PB och en Ericsson telefon, utan att behöva köra Virtual PC. Du måste dock få tag i drivrutiner till telefonens modem...Men det bore väl Siemens tillhandahålla även till Mac.

/martin

Siemens S25?
Vilken telefon är det?

Jag kan inte hitta den på Siemens hemsida? Har du någon länk? Länken till manualen fungerar inte, det är något konstigt mellanslag mitt i länken.

/martin

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Siemens S25?
Vilken telefon är det?

Jag kan inte hitta den på Siemens hemsida? Har du någon länk? Länken till manualen fungerar inte, det är något konstigt mellanslag mitt i länken.

/martin

Det är en lite äldre telefon som kom kanske för ca 1,5-2 år sedan tror jag. Här har du en tråd iaf: http://www.my-siemens.com/MySiemens/CDA/Index/0,2730,SK_en_0_product%253AMW%252FHD%252FHD%252FS25%252Fdesc,FF.html

/sebastian

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 14:25

Ett alternativ med sladd är SoftGSM som funkar med Siemens S25. BlueTooth-pluggen är ju inte så lätt att få tag på...

Själv kör jag med en Ericsson T68 ansluten till iBooken med en Keyspan SerialAdapter och Ericssons seriekabel. Funkar prima för att köra GPRS.

Men hade jag fått välja hade jag valt BlueTooth.

Ok, i zee!

tobbo166 ska du köra via bluetooth måste du köpa en ny telefon, S25 har inte bluetoothstöd.

/martin

Hej!

Jag ska kolla med Siemens om de har Mac mjukvara. Ett par frågor till: om man kör mjukvara till PC i Virtual PC som använder portar, tex USB och firewire, funkar det verkligen? Ex. nokias mp3 mjukvara till deras mp3-telefon etc. Risken finns ju att Siemens endast har PC mjukvara. Sen vore det ballt att synka S25:ans kalender med nya iCal, eller f.n. med Outlook eller Entourage på Mac OS X.

Letar IrDA adapter till iBook på:
Apple/made4mac/hardware/ sen söker jag på infrared

går dåligt

tacksam för hjälp

Mailade följ. till Siemens:
Dear Sirs, I have a Siemens S25. I want to connect it to a iBook, either with an IrDA adapter for the computer or with accessory you recommend (rendering IrDA adapter purchase unnecessary). Do you have any software for Mac OS X? Does the phone synchronize with upcoming iCal for Macintosh? Will it run with Virtual PC? Please recommend what I need to buy + any necessary software and configurations.

när jag förut mailat till corporations om sånt så har jag inte fått svar...

Här är rätt länk till S25:
http://www.my-siemens.com/MySiemens/CDA/Index/0,2730,SK_en_0_product%253AMW%252FHD%252FHD%252FS25%252Fdesc,FF.html

mvh

tobbo

[ 18 Juli 2002, 11:03: Meddelandet ändrat av: tobbo166 ]

Köpte precis en Siemens ME45. Siemens har bara pc programvara.

Visst finns SoftGSM enbart för OS9?

  • Medlem
  • 2002-07-23 13:56

Nokia 8310 här och jag börjar bli riktigt less...
försöker surfa via den med min pb titan 550 via ir porten / gprs....... grrrrrr

ngn som fått det att funka, ska jag måsta byta telefonfan ?

Det tror jag inte David. Jag har 8210 och det går utmärkt. Hämta modemscriptet för nokia infrared ur OS9 och kopiera över det till modemscriptmappen i OSX om du kör det så funkar det bättre.

Det behövdes iaf till 8210an. Kanske annorlunda med 8310. Detta har diskuterats många gånger här på 99mac. Gör en sökning så hittar ni säkert mer hjälp.

Annars erbjuder jag mig att byta lur rak av med dig...

[ 23 Juli 2002, 23:55: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-24 15:18
Citat:

quote: Letar IrDA adapter till iBook på:
Apple/made4mac/hardware/ sen söker jag på infrared
går dåligt
tacksam för hjälp

Letade själv efter IR-adapter till Mac för ett tag sedan, kom fram till att det inte finns någon (i alla fall inte som jag hittade). Så Tobbo, om du hittar någon kan du väl berätta.

1
Bevaka tråden