Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte nollställa NVRAM efter fippel med little-endian

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varit inne och meckat med NVRAM på min Powermac G4. Med hjälp av "nvram -p" i terminalen fick jag fram en rad "little-endian? false", och efter att ha ändrat genom att skriva "sudo nvram little-endian=true" startar inte datorn längre.

Alltså, eftersom jag antagligen sabbade NVRAM-inställningarna (endian-inställningarna) har allting kört sig.

Har prövat att nollställa PMU, NVRAM och PRAM. Men ingen hjälper. Datorn ger startljud, och står sedan och gör ingenting. Skärmen är svart.

Vanligtvis ska man ju hålla ner command-alt-p-r (har även prövat -n-v) efter att startljudet hörs, men i mitt fall startar inte datorn om som den ska när jag håller ner knapparna.

Har någon någon bra ide?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 22:54

Med tanke på att du just har ändrat hur din dator skall lagra allt i minnet så är det mycket möjligt att det inte går att fixa.

Det som du gjort är att ändrat ordningen på data i minnet, enkelt exempel: talet 123 betyder etthundra-tjugo-tre och är big-endian, du har just nu ändrat så att etthundra-tjugo-tre nu mer skrivs 321 av datorn.. så ingen kod som finns på maskinen funkar..

Om du inte kommer in i openfirmware eller man på något sätt kan ändra utan att boota OS X alls (kan inte komma på ngt) så är det mycket möjligt att du har gjort maskinen obrukbar då den längre inte förstår verktygen för att ändra inställningen.. ett klassiskt moment 22..

Ursprungligen av ntity:

Med tanke på att du just har ändrat hur din dator skall lagra allt i minnet så är det mycket möjligt att det inte går att fixa.

Det som du gjort är att ändrat ordningen på data i minnet, enkelt exempel: talet 123 betyder etthundra-tjugo-tre och är big-endian, du har just nu ändrat så att etthundra-tjugo-tre nu mer skrivs 321 av datorn.. så ingen kod som finns på maskinen funkar..

Om du inte kommer in i openfirmware eller man på något sätt kan ändra utan att boota OS X alls (kan inte komma på ngt) så är det mycket möjligt att du har gjort maskinen obrukbar då den längre inte förstår verktygen för att ändra inställningen.. ett klassiskt moment 22..

Jepp det är det jag är rädd för.

Den verkar inte alls förstå att jag håller ner knappar vid starten, så jag kommer inte in i Open firmware. Och skärmen är svart.

Testat "kommando-alternativ-O-F" för att starta i Open Firmware ?

Därefter "reset-nvram" vid OF-promten

Hmm... har kikat i servicemanualen. Om man nollställer PMU genom att dra ur strömsladden, vänta, tryck på "Reset PMU" på moderkortet, väntar och sedan startar så ska det resultera i att PRAM nollställs.

Nu misstänker jag att mitt PRAM-batteri är för klent för att driva kretsen dock. Jag har tidigare haft problem med att den glömmer vad klockan är om den varit urkopplad för länge.

Så nästa steg är att köpa ett nytt batteri och pröva med det. Annars blir det dyrt med nytt moderkort.

Koppla ur sladden och montera loss PRAM-batteriet, då borde den årerställa NVRAM förr eller senare. Det kan ta ganska lång tid. Det finns exempel på allt mellan en halvtimme och ett dygn.

Senast redigerat 2008-03-13 20:38
Ursprungligen av Marcus K:

Koppla ur sladden och montera loss PRAM-batteriet, då borde den nollställa NVRAM-batteriet förr eller senare. Det kan ta ganska lång tid. Det finns exempel på allt mellan en halvtimme och ett dygn.

NVRAM-batteriet? Du menar väl PRAM-batteriet? Såvitt jag vet finns det bara ett batteri i datorn. Det är ett 1/2 AA 3,6 Volt.

Tyvärr nollas ju inte PRAM (som är av typen NVRAM - non-volatile RAM) när man rycker spänningen eftersom det inte är dynamiskt som vanligt minne och alltså behåller informationen även utan ström.

Sen har vi knappen märkt "PMU Reset". Den ska ju ladda PRAM med fabriksinställningar när man trycker på den, men som jag skrev kan den givetvis inte göra det om det inte finns spänning nog i batteriet.

Hursomhelst; nu har jag gjort bägge som du föreslog. Batteriet och strömsladden är ur. Jag låter datorn stå för sig själv tills jag skaffat ett nytt batteri. Kan ju pröva om några dagar med om det nu tar så lång tid som du säger.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

NVRAM-batteriet? Du menar väl PRAM-batteriet? Såvitt jag vet finns det bara ett batteri i datorn. Det är ett 1/2 AA 3,6 Volt.

Mitt misstag, skulle vara NVRAM och inget batteri.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hursomhelst; nu har jag gjort bägge som du föreslog. Batteriet och strömsladden är ur. Jag låter datorn stå för sig själv tills jag skaffat ett nytt batteri. Kan ju pröva om några dagar med om det nu tar så lång tid som du säger.

Det få gånger jag hört att någon gjort samma grej har det fungerat att låta datorn stå utan någon spänning eller något batteri under en längre tid.

Ursprungligen av Marcus K:

Det få gånger jag hört att någon gjort samma grej har det fungerat att låta datorn stå utan någon spänning eller något batteri under en längre tid.

Oki jag prövar.

Jag har skaffat ett nytt batteri nu, men tyvärr hjälpte det inte. Trots PMU-reset på moderkortet (vilket _ska_ återställa PRAM) startar datorn fortfarande inte.

Får jag fråga varför du var in i nvram och meckade?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Får jag fråga varför du var in i nvram och meckade?

Har ett universal-program (inget som är mainstream dock) utan något några jag känner har pillat ihop, som inte funkar på powerpc. Tänkte att det kanske skulle hjälpa att ändra endianness.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 20:12
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har ett universal-program (inget som är mainstream dock) utan något några jag känner har pillat ihop, som inte funkar på powerpc. Tänkte att det kanske skulle hjälpa att ändra endianness.

Det har verkligen inte något med saken att göra, PPC är en helt annat arkitetkur av CPUn, det är en RISC arch dessutom till skillnad från x86 som är CISC.. Det som du ändrade var vad Openfirmware vet om CPUn det ändrar inget i arkitekturen.

Effektivt sätt att göra maskinen obrukarbar dock

1
Bevaka tråden