Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jumper på 2.5"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett lite fånigt problem med en 2.5" disk som jag plockade ur min Powerbook - disken är hel men när jag sätter den i en 2.5"-låda för USB2 så hör jag bara ett hackande och den mountar aldrig. Så min fråga är enkel - ska disken ha en jumper. Jag hade bara en för 3.5" som var lite för lång och att klippa av den upptill förefaller lite galet för då går byglingen förlorad. Har ni som bytt disk satt över den gamla i en usb2-låda och hur gjorde ni för att det ska fungera. Lådorna har jag ropat in ( billigt ) på Tradera... kan iof vara Kinesiskt skräp...

Olle

Hmm jag brukar inte behöva sätta dit nån jumper. Kan det vara så att du behöver lite extra kräm? Det finns ju usb-sladdar med en extra kontakt så den plockar ström från två usb-portar. En av mina diskar beter sig precis som du beskriver, tickar men mountar inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-13 20:52

Modell på disken ger dig specen på densamma vilket i sin tur visar om du har chans att köra den på 1 USB-port (max 500mA) eller på 2 dito (500+500=1A). Hackningen tror jag också beror på att den försöker att varva upp men lyckas aldrig då 500mA inte räcker. Dock har jag bara flyttat ut en SATA-disk från en maj-06:a MBP som jag vet drog mindre än max.

Stort tack för svaren... dom var intresanta att ta del av. Jag plockade fram en USB-hubb som fick extra ström, pluggade in den dubbla usb-kontakten i hubben och vidare till Powerbooken och väntade, och väntade... inget hände... ja om man nu inte räknar den rökpelare som stilla sipprade upp från först den ena disken och sedan även den andra. Så systrar och bröder - jag ger upp detta och skaffar istället en färdig disk från Western Digital... en på 160GB får duga.

1
Bevaka tråden