Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport fungerar dåligt

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-03-13 19:39

Har noterat att den sista veckan är inte mitt trådlöa något roligt alls på macen. Den har milt sagt, hicka - man får refresha hela tiden tills man får kontakt, en ping ger en packet loss på 20-30% mest hela tiden.
Tyvärr har jag inga bra idéer till varför min lilla mini börjat med det här trista beteendet? Är det någon update som ställt till det eller varför har den gått ifrån 100% stabil uppkoppling till en på 60-70%?
Eftersom de slemma windowsmaskinerna som andra mindre upplysta i hushållet ännu frotterar sig med inte uppvisar samma irrationella beteende dristar jag mig till att misstänka att Macen är problemet..

Ursprungligen av elwiz:

Är det någon update som ställt till det...

Omöjligt att kommentera, eftersom vi inte vet vilka uppdateringar du har gjort...

Vilken version av OSX kör du?

Kan det vara någon granne som skaffat trådlöst, och som kör på samma kanal och stör? Prova att byta kanal, och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-03-14 07:36

Hej, det är klart att det blir svårt. Jag kör leopard och gör alla uppdateringar man ombeds att göra. Någon granne tvivlar jag på, det är minst 500m till närmsta kåk och det vete tusan om de där kör trådlöst, det dyker inte upp några andra nät.
Routern är en netgear, och som sagt, allt har fungera klockrent tills för ungefär en vecka sedan. Nu står det "Airport:Söker" 75% av tiden i min lilla widget om jag klickar på den, vilket förstås resulterar i en usel internet upplevelse..

Det verkar vara problem med Airport i 10.5.2 tyvärr. Apple är på väg med nya drivisar, det har visst släppts en preview till utvecklarna. En del har fixat problemen med att installera om 10.5.2-Combo-uppdateraren, men för andra hjälper det inte det heller. Det skrivs rätt mycket, och förargat, om detta på Apple Discussions.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-03-14 10:26

Okej, tack för svaret då är det ingen större idé att jag trasslar vidare med det. Får väl lägga beslag på XP maskinen tillsvidare i väntan på en update.
igen, stort tack!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 10:39

Starta från OS X 10.5 skivan och se om den trådlösa anslutningen är stabil där

Netgear tillverkar mer än en router såvitt jag vet...
Har du kontrollerat att du har senaste firmwared på den?

Jag hade INTE kollat firmware och hade massa strul med min Netgear-accesspunkt.
Laddade ner en firmware som säkert var 20 versioner down the road om man säger så.. uppgraderade, inget problem efter det.

Tappade data, tappade kontakten innan etc.

Antennen? Den skall peka rakt upp (Vertikal polaristation). Om den ligger ner (horisontell dito) kan du behöva bränna 20ggr mera energi för att sända/motta.
Det är alltså viktigt att båda antennerna har lika polarisation.

Du kan ha ärg i ngn kontakt. Lossa antennen, jucka lite på den, skruva fast den igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-14 20:39

har problem också men det går upp och ner. Men apple fixade det en gång i tiger sen uppdaterade man till leopard och då fick man problem igen

av någon anledning sen vi nån vecka när vi skaffat en sjukt jobbig router som har haft stora problem att hålla fyra datorer i trådar o två andra utan samtidigt så är det numer "stabilt".

för mig är det att den hoppar på och av trådlösa när jag öppnar min MBP sen slutligen måste jag gå in i listan och välja mitt nätverk fast det är där. och bland de valda nätverken finns det också, men det väljer att inte gå på det. uppdaterade igår, nån airport-grej. men det har inte löst problemet, det hjälper inte att starta om airport heller..

kör leopard, allt uppdaterat...någon som vet råd?

Om man har flera DHCP-källor inom samma nät så kan det bli jobbigt har jag hört. Men om det funkar bitvis eller är totalt stopp, det vete katten.

Kan vara värt o kolla?

jag undrar om det kan ha med någon profil att göra, för när det är stabilt så är det men min endast min mac som inte vill logga in automatiskt..

hm.. läser nu en gång till o Goflorp, jag tror inte jag förstod rätt..vad menar du med

"Om man har flera DHCP-källor inom samma nät så kan det bli jobbigt har jag hört."?

var sådär extra pedagogisk, för jag är lite trög när jag inte sovit ordentligt..

Klara, du har normalt EN pryl som delar ut IP-adresser inom ditt hemma-nät. T ex ditt bredbandsmodem.

Det är därför du kan klicka i "DHCP" på dina macar, även om du har flera och skrivare mm anslutna. Alla dessa prylar frågar bredbandsmodemet om att få ett IP-nummer.

Om man i denna perfekta värld har en ANDRA grej, kanske en basstation som sänder ut "Är det ngn som vell ha ett nytt IP-nummer" ibland. Så blir det problem....

Det KAN vara som så att du har en basstation OCH ett bredbandsmodem och kasnek ngn annan Router in ån garderob som delar ut IP-nummer....

Nu är jag inte nätverksexpert och kanske säger någon sådan att "då borde alla dina nätverkskablar brinna som stubintrådar och inget ens gå igång", vad vet jag. MEn det kan vara värt att kolla upp.

Nu skall jag återgå till filmen och rödvinet!

kram til dig ända nere i Holland!

jag har bara ett modem, tror det är ett kabelmodem och en router, en linksys från helvetet. vi bytte router för att den gamla inte fungerade men direkt till modemet gick det bra, den här fungerade kanske 6 timmar sen totalhavererade allt, hade en nerd från korridoren som satt i dos o fibblade. nu funkar det ganska bra men påloggningen sker inte automatiskt längre..vad är skillnaden på ett modem och en basstation? eller en router o en basstation?

hade det inte varit för omöjligheten att bara ha trådlöst hade jag gått på nån airport extreme eller nåt annat svindyrt.. bara det fungerade...vill åsså ha rödvin o film...

kram!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-16 04:27
Ursprungligen av klarabara:

hade det inte varit för omöjligheten att bara ha trådlöst hade jag gått på nån airport extreme eller nåt annat svindyrt.. bara det fungerade...vill åsså ha rödvin o film...

Du har tre lan portar på en extreme, så det funukar även för trådbundet.

vi behövde fyra...och huset rivs inom sisådär 5 månader så att köpa en svindyr router för att alla som delar på internet ska kunna använda det i 5 månader (innan alla flyttar på olika håll) var inte riktigt hållbart..vi äro alla fattiga studenter....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-16 11:54

ah, ok

1
Bevaka tråden