Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne kan en iBook ha?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo jag funderar på det här med minnet i en ny Ibook G4 14". Det står max 1,5 GB typ...går det att klämma in mer när sedan om ett tag när 2 GB stickorna börjar komma på allvar? Eller rent utav köra med två 1 GB?
Jag undrar eftersom jag i min gamla Imac från 1900-talet har tryckt i mer än vad som uppgavs att man kunde ha när den kom...och det funkar fin fint! Och ja den tillgodogör sig det nya minnet, mycket snabbare blev det....

Är det bara så att de skriver så för att det inte finns så stora minnes moduler än? Dvs om det kommer en stadig minnesmodul på 5 GB så skulle man kunna köra med den?

Du kan bara ha i en sticka åtgången då det enbart finns en slot, och dagens firmware i Bioset tillåter enbart en 1GB sticka extra men ingen har sagt att det i framtiden inte kommer uppdateringar till bioset vid ankomsten utav 2gb stickor.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-06 11:10

Kommer det så borde det väl inte vara alltför svårt att skriva en firmware som stödjer detta eller?
Har alla iBook 512 on board, tror att min har det och jag vill köpa en sticka till

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-06 13:02

Jag tror att enbart den senaste revisionen har 512 MB onboard... Jag har en 14", 1.2 GHz och den har 256 direkt på moderkortet, men vet att alla 1.33 GHz (och 1.2GHz 12") har 512.

Ursprungligen av Timber:

Jag tror att enbart den senaste revisionen har 512 MB onboard... Jag har en 14", 1.2 GHz och den har 256 direkt på moderkortet, men vet att alla 1.33 GHz (och 1.2GHz 12") har 512.

Jag har en iBook G4 1,2 GHz 12" och den har 256 MB arbetsminne på logikkortet. Det är bara iBook G4 1,33 GHz 12" och iBook G4 1,42 GHz 14" som har 512 MB arbetsminne på logikkortet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-06 13:30

Sweet, har en 1.33 12". Blir till att investera en stick i helgen nu då, Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • 2006-11-06 19:43

För att inte öka på antalet minnes-trådar så frågar jag här. Har en iBook G4 800 mhz 12". Enligt Apple history så är maxram 640 mb. Dvs 128+512. Går det inte att sätta in ett Gb minne?
Och har jag fattat data rätt: Pc 2100/2700. DDR 266/333mhz, SO-DIMM 200 pinnar?

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-03-13 13:42

Vet inte om denna gamla tråd är helt död, men jag provar.
Eftersom jag läst att man kan lägga in 1 gig ram i iBook G4 800 mHz, trots att det står att max är 640, köpte jag ett större ramminne. Märke ONE.
När jag satte in det märkte jag ingen synbar skillnad i prestanda och när jag la datorn i vila vaknade den inte, jag fick starta om. Sen började den vakna efter vila (reparerade permissions?) men så igår låste den sig - "datorn måste startas om" - när jag vek upp skärmen. Har kört med skivverktyg och Applejack och den rullar på. Men då jag kör en enkel benchmark blir skillnaden Average speed 209 istället för 205 med det mindre ramminnet. Borde inte skillnaden bli större? Är det något fabrikationsfel på ramminnet som gör störningarna?

HUr mycket minne tycker sig datorn ha? Gå till äpple-menyn -> Om den här datorn -> Mer info -> Minne. Kanske att den inte känner igen något nytt minne alls - du har ju trots allt inte följt specarna...

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-03-13 15:21

Jo, i "om den här datorn" står det faktiskt 1,1 gig ram!

Skillnaden i prestanda märks nog mest när du använder fler program samtidigt än i benchmarks.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-03-13 16:41

Ja, det är förhoppningsvis så. Men med den instabilitet som jag upplever med det större ramminnet kommer jag nog att sätta in det när jag t ex tänker använda iMovie eller andra krävande program. Ni tror alltså inte att det är något direkt fel på ramminnet?

Om den är märkbart mycket sämre så skulle jag nog byta minnet, det kan vara defekt på något sätt. En kernel panic (eller låsning, frysning) är ett klassiskt tecken på dåligt minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 17:21

Benchmarks testar väl processorn - inte minnet?

Ursprungligen av Rajje:

Benchmarks testar väl processorn - inte minnet?

Jodå visst testar till exempel Xbench och Geekbench minnet!

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-03-13 18:21

Jag har ett litet benchmark-program som heter Haxial. Den gör CPU & Ram test.
Ramminnet jag har har än så länge bara orsakat en kernel panic och ska ha 5 year warranty så jag behåller det väl ett tag även om det inte känns riktigt pålitligt.

  • Oregistrerad
  • 2008-03-16 14:37

Jag uppgraderade min iBook G4 1.2Ghz 12" från 768Mb till 1.25Gb. Jag tycker inte att det blivit ett dugg snabbare nånstans. Ska den inte bli det? Får fortfarande badbollar i FireFox och Safari och surfningen laggar liga mycket på Aftonbladets hemsida.

Ska man inte märka skillnad i prestanda med 1.25Gb mot 786Mb? Har OSX 10.5.2.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag uppgraderade min iBook G4 1.2Ghz 12" från 768Mb till 1.25Gb. Jag tycker inte att det blivit ett dugg snabbare nånstans. Ska den inte bli det? Får fortfarande badbollar i FireFox och Safari och surfningen laggar liga mycket på Aftonbladets hemsida.

Ska man inte märka skillnad i prestanda med 1.25Gb mot 786Mb? Har OSX 10.5.2.

Det är nog Aftonbladets hemsida det är fel på

Flashtunga grejer lastar framförallt processorn.

Jag uppgraderade från 1 GB till 4 GB i min MacBook. Saker blev inte direkt snabbare men jag behöver aldrig stänga program för att datorn börjar gå långsamt. Genom att OS X inte behöver swappa lika mycket får man en dator som inte blir långsam helt enkelt. På det viset får man ut mer av sin processor som slipper stå och vänta på den söliga hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2008-03-16 21:40

Har visserligen inte provat att spela nåt spel på datorn efter uppgraderingen men jag ahr ju bytt följande:

* Optik: Orginal Combo-drive mot Macbook Superdrive
* Hd: Orginal 30Gb 4200rpm mot 80Gb 5400rpm
* Ram: Orginal 786Mb mot 1.25Gb

Så jag ska få tummarna loss någon dag och se vad den presterar i:

* RTCW
* Halo
* BattleField 1942
* World Of Warcraft

  • Oregistrerad
  • 2008-03-29 15:39

ingen som vet?

Datorn blir inte snabbare med mer minne, på så sätt att den maximala prestandan inte höjs. Att datorn sägs "bli snabbare" beror på att den blir mindre långsam då minnet inte tar slut lika fort.

Kontentan; har du en dator med 1GB ledigt minne blir den inte snabbare bara för att du får 3GB ledigt minne.

Har du däremot en dator som har slut på minne och swappar 1GB till hårrdisken blir det supermycket snabbare om du installerar ytterligare en gigabyte minne.

1
Bevaka tråden