Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företag i Sverige bo i Danmark

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-03-12 18:15

Hej!

Jag tänkte höra ifall det finns någon kunnig inom ämnet att driva företag i Sverige och bo utomlands, i detta fall Danmark. Jag har drivit mitt företag i Sverige ett par år och nu jobbar jag tillfälligt utomlands. För tillfället tar jag inte ut någon lön utan går enbart på traktamenten. Men jag har tänkt att flytta hit ett år från och med juni. Då måste jag skriva mig i Danmark. Och då vad jag har förstått ska man inte kunna gå på traktamenten. Stämmer detta?

Hur ska jag gå till väga för att lägga upp detta på bästa sätt, som sagt jag är inte så kunnig inom ämnet och vet inte riktigt vad jag ska söka på. Så alla tips är varmt välkommnade. Förstår att det hela kanske är väldigt luddigt, men jag hoppas ni förstår.

Tack på förhand.

Jag menar inget snorkigt med detta, utan vill bara ge ett gott råd som skyddar dig från att göra fel:

Ring din revisor!

Beskriv situationen och be att han eller hon förklarar för dig så att det blir rätt. Att göra fel kan bli dyrt och ta massor av tid att rätta till.

Det måste finnas en bunt revisorer i Öresundsregionen som har den här typen av frågor snart sagt varje dag.

Och så har revisorerna ansvarsförsäkring om de svara fel, det har inte vi användare på 99.se.

/Magnus

Ursprungligen av Husaby:

Ring din revisor!

Jag menar heller inget snorkigt med detta men du är inte medveten om att revisorer inte får ge råd om saker och ting, överhuvudtaget! Det är en vitt spridd missuppfattning att revisorer är experter på saker och ting och att de gärna berättar om dessa saker för alla som frågar men det är inte alls så. Det råd du ger "fråga din revisor" kommer oftast från personer som aldrig provat eller inte läst vad god redovisningssed faktiskt är numera och hur avtalen ser ut som revisorerna erbjuder sina kunder (de säger tex uttryckligen att de inte lämnar råd, att de inte hittar fel i din bokföring och de hittar inte heller bokförings- eller skattebrott åt dig, det ligger utanför deras ansvar. De granskar endast rutinerna för hur bokföringen är upprättad och värderingsprinciper. Detta gör de dock utan att fråga dig om dina rutiner, eller hur du värderat något vilket är lite konstigt... Om du har en revisor är det meingen att du skall anlita en annan revisor för att fråga om råd, sedan när du gör som den andra revisorn säger så är det din revisor som granska om du gjort rätt, alltså kan du inte fråga in egen revisor för enligt god redovisningssed kan samma revisor inte lämna råd och sedan granska om dessa råd är rätt.)

Så du kan alltså få bättre råd genom att fråga en avdelning dagisbarn som du bjuder på snickers om de kan rita företag utomlands.

Du kan också googla tex på företag utomlands, det finns massor med resurer och hela böcker om saken, det finns även massa info hos skatteverket, som i stort sett går ut på att alla i hela världens skall betala skatt i Sverige, så lycka till!

http://skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatperson/ovrigt/privatovrigtfaq/20050415jagfunderarpaattarbetautomlandsvilkaskattereglergaller.5.18e1b10334ebe8bc8000118684.html

http://skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/701.4.39f16f103821c58f680007969.html

http://skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/339.4.39f16f103821c58f680007473.html

http://skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/442.4.39f16f103821c58f680007837.html

http://skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/291.4.39f16f103821c58f680007345.html

Det är olika regler för enskild firma och aktiebolag, i det senare är du ju anställd och AB't är en egen juridisk person, det är inte en enskild firma. Om du har enskild firma och flyttar utomlands så flyttar ju "företaget" med dig. Jag har tex haft kunder som varit skrivna i Sverige och bott i Danmark, allt sker då från det svenska AB't och det har Skatteverket inget emot, då betalar man ju skatt här.

Men om du inte vill betala skatt här måste du flytta både dig och ditt eventuella bolag utomlands och under första året är du skattskyldig i två länder. Danmark och Sverige.

Det står mera i broshyrerna.

Jag menar inte heller att vara snorkig, men jag "tror" du väljer att tolka god redovisningsed som fan läser bibeln. Det jobbar skattekonsulter på rev. byråer och de gör väl inget annat än ger råd och tar saftigt betalt. Möte med skattekonsulter sker oftast i samråd med egen revisor. Vad vissa val får för skattekonsekvenser kan en revisor hjälpa till med, men man är ju självklart alltid själv ansvarig för skattemyndigheten kan vara av annan åsikt. Som sagt om man inte kan fråga sin revisor om vad som gäller, då bör man byta revisor!

Att ens försöka fatta hur lagar och regler fungerar när det gäller skatter är dömt att misslyckas för oss vanliga dödliga, tror att vi företagare har bättre saker för oss en att läsa en massa med böcker om skatter. Mycket är så komplext att inte ens handläggarna själva på skatteverket har full koll, t.e.x om man ber att få ett förhandsbesked gällande något och får ett svar ifrån skatteverket så är det inte ens säkert att detta svar är korrekt och om någon annan granskar så kan man åka dit.

Ljuset i mörkret när det gäller skatteverket är Jesper!
http://jespersvensson.blogspot.com/

Man kan göra på olika sätt, helt klart.

Jag hade frågat någon som är ordentligt insatt, och inte försökt förstå från broschyrer och hemsidor. Det blir så dyrt om det blir fel.

Min revisor ger goda råd, och förklarar hur saker hänger ihop för mig. Sedan har de också jurister om det kniper.

/Magnus

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-03-14 12:47

Här är ett ord från en garanterad icke-revisor: Att bara gå på traktamente och inte ta ut lön lär väcka intresse från skattmasen och att skattmasen kommer att klassa traktamentet som lön – och kräva skatt plus straffavgift.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 12:36

Varför inte söka på nätet efter sammanslutningar i ämnet. Rent spontant tycker jag att det vore smartare att bo i Sverige och ha företag i Danmark. Det är väldigt dyrt att bo i Danmark, i synnerhet i Köpenhamnsregionen. Det finns starta-eget föreningar i Malmö som är duktiga.

Dessutom....

har danmark just svischat förbi sverige när det gäller högt skattetryck! så nu har dom en sak mindre att se ner på oss för!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 15:12

Jag bor i DK idag, och jag ligger på 38% i skatt... =(
Då har jag ändå fått firmans revisorer till att optimera min skatt rätt rejält.

Huruvida det fungerar med att bedriva ett företag i SE och bo i DK vill jag låta vara osagt.
Men jag vet att traktamenten kan man ta ut om man arbetar mer än 5 mil ifrån sin bostad eller firmans kontor.

Så skriver du dig eller företaget i Danmark, så ska du inte kunna ta ut traktamenten, eftersom att du i praktiken utgår från ditt hem (där du antagligen är skriven).

1
Bevaka tråden