Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta en stöld/äkta-databas för alla apples datorer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste här på forumet för några månadersedan (kan vara ett eller två år) att man ville köra igång någon öppen version av Apples egna databas för Apples datorer. En register där man enkelt kan kontrollera att personen man köper datorn av är den han är och att datorn inte är stulen.

Nu när alla mina skolprojekt ligger lågt så kanske man ska ta tag i att utveckla en sådan site (om den inte redan existerar). Finns någon här som skulle vara intresserad av att hjälpa till, eller låter ideén bara korkad? Jag skulle kunna göra sidan själv, men de skulle bli bättre om vi var ett par stycken.

Skriv gärna en rad.

Är det inte enklare att ringa till Apple och fråga hur det står till med serienumret på det man är intresserad av?

Dom får inte ge ut några uppgifter, pga PUL.
Sedan så hade jag tänkte mig något mer sofistikerat system med SMS/mail varningar och liknande.

Senast redigerat 2008-03-12 14:59

Om jag ringer Apple och frågar om datorn rapporterats stulen så är jag mer än nöjd om svaret blir "Ja" eller "Nej". Jag behöver väl inte veta vem som äger produkten?

Personen som äger produkten vill nog veta om den är stulen.

De tidigare projekten har väl alla stupat på någon av nedanstående anledningar?

* Apple (vill inte kan inte får inte)

* Skall registret vara till någon nytta måste det vara välkänt. Det tar tid och pengar och kan vara helt beroende av en kritisk massa innan det tar fart.

* Det är inte helt lätt att försäkra sig om korrekta uppgifter i registret och hur man skall rätta till dem (dvs en administrationskostnad). Säg att registret blir stort och det utsätts för ett sabotage där tjuvar börjar mata in massa felaktig information för att anseendet hos registret skall skadas, hur hanterar man det?

* Det omvända problemet finns också, säg att man kollar serienumret på siten och stöldanmälan saknas vad betyder då det? Att den verkligen inte är snodd? Köper man den och får sedan lämna tillbaka den till brottsoffret (ny lag finns på det), vad tycker man om siten då? Hur många berättar man det för?

* Hur skall köparen agera egentligen, be om serienummer för att kolla? Om man som säljare på så sätt "anklagas" för att sälja stöldgods kommer man då inte meddela den personen att datorn redan är såld och satsa på att hitta en köpare som inte ställer "dumma frågor"?

* Eller skall man ange serienumret i annonsen vilket gör att det flyter omkring en massa serienummer på internet som vemsomhelst kan regga i siten för att förstöra dess anseende (se ovan och nedan). Vad sägs om att ange ett annat serienummer i annonsen och så har datorn faktiskt ett annat när man köpt den, vilket man inte ser förräns man öppnat paketet, vad gör man då?

* Säg att man är en omoralisk person då? Man svarar på hundra annonser och ber om serienummer på allihopa och anmäler alla dessa till siten, och sedan hör man av sig till alla säljarna och pekar på siten där det står att hans dator är snodd, men man kan köpa den i alla fall om han går ner i pris rejält. Sedan när man köpt den anmäler man till siten att det är fel det som står och så tas det bort och så kan man sälja datorn vidare med förtjänst? Jag gissar bara nu, men finns det en fördel att fås på något sätt så kommer personer att försöka få den fördelen.

* Marknadsföring och administration kostar pengar, förutom utvecklingen av siten och driften av dem, vem skall betala för det? Den som blivit bestulen på något och vill rapportera det? Eller skall den bli så besökt att den får in pengar på att länka till Applestore där man kan beställa nya datorer istället för de som snotts?

* Är vi svenskar inte tillräckligt registerade redan? (I all välmening).

Jag menar inte att vara något annat än uppmuntrande om du vill göra detta, det finns faktiskt lösningar på varenda punkt ovan som bara kräver lite tid och energi. Så här kommer lite pratiska tips istället.

Du kan bygga detta i tex Joomla bara du lägger till ett formulärsverktyg (sök på "forms") eller kanske ett radannonssystem (sök på "classifieds"), tex Marketplace Classifieds Ads. Det är på den senare siten dvs extensions.joomla.org som du kan använda sökorden jag nämnde. Det finns över 2000 tillägg till Joomla. Till tillägg i kategorin classified ads finns det oftast betalsystem också så att man när man lägger upp sin annons även betalar för den på en gång med tex Paypal, den jag länkar till har just det. Sedan skaffar man en template eller gör en själv, tex någon av de som finns hos Rockettheme.com Template Club Demo site brukar jag köra med, avsluta med att skaffa en gratis logo och så är det klart att öppna siten. Det hela kan vara klart på en halv dag eller så. Lycka till!

1
Bevaka tråden