Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljarkompetens alt Knivigare än man tror...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-03 12:12

Bakgrund:
1. Gick glad i hågen ut på nätet med en mission: koppla upp min gamla Bondi-imac på mitt trådlösa nätverk genom en USB-wLan-adapter - kan väl inte vara omöjligt?! Hittade strax på en återförsäljares webshop en DLink-120 som till det yttre verkade vara just vad jag behövde.

2. Knallade ner på City till återförsäljaren för att försäkra mig om att det var görbart och shoppa lite. Berättade om min mission, sa att jag hittat denna produkt på deras webb varpå han erbjöd sig att beställa hem en om jag betalade direkt. En veckas leveranstid i västa fall. Sagt och gjort, jag pröjsade och gick hem för att vänta vid telefonen. Dock, blev lite nyfiken och surfade till dlinks webb för att kika lite till, varefter jag besviket konstaterade att det verkade saknads mac-drivers till min nya leksak. Tusan! Åf´en ringder redan nästa dag och sa att nu var den hemma - jag kilade ner och ställde frågan om drivrutiner till honom - skulle den inte funka till min iMac? Och här börjar det...

3. Han skruvar på sig obekvämt och säger att han skall kolla upp saken, surfar länge och väl, konstaterar att det gör den nog inte, men eftersom det var en beställningsvara tar han inte emot den i återköp! Jaha, säger jag, vad gör jag då? Mmm, jag kan kolla om det finns någon motsvarande produkt så kanske vi kan byta ut den... (Konsekvent?! Inget återköp, men utbyte mot någon annan produkt kan ordnas... vilket ju innebär att han ändå kommer att stå där med den beställda vara i slutändan.) Nåväl, som den gode konsument man är accepterar jag att han letar reda på någon motsvarande pryl och går hem till telefonen igen med löfte om att skall ringa inom kort.

4. Nu har det gått tre veckor sedan jag pröjsade för den oanvändbara produkten och min Åf har inte löst frågan. I går hänvisde han till att han mailat netgear utan att få svar, men att det var det enda leadet han hade på alternativ produkt.

Min fråga till dig: Känner du till alternativa produkter/lösningar för att jacka på min gamla iMac?
(Jag har en idé om att jag köpter en basstation till som jag kopplar in på ethernetjacket på iMacen - sen får basstationerna snacka med varandra... borde väl funka smidigt?)

Min andra fråga till dig: Gissa vilken den kompetente ÅF är! Rätt svar så utnämner vi dig till konkurrentbevakningsansvarig i vår nya 99MacStore...

[ 03 Oktober 2002, 12:22: Meddelandet ändrat av: Wiberg ]

Citat:

quote:(Jag har en idé om att jag köpter en basstation till som jag kopplar in på ethernetjacket på iMacen - sen får basstationerna snacka med varandra... borde väl funka smidigt?)

Korrekt, det är så du får göra.
Du kan ju dock köpa en basstation av annat märke än Apple (typ Netgear MR314GE eller Dlink DI-713P) som är billigare och som den ÅF du pratat/handlat hos (kanske) har i sitt sortiement.

Nu får du berätta vem din ÅF är!

Hej!

En "Proxim skyline" löser problemet! Svensk distributör www.about.se

Jag gissar att "återförsöljaren" i City var Siba?

MVH Mattias

"Proxim skyline" är för dyr.
+
Allt som har med nätverk via USB är no no enligt mina erfarenheter,

Jag gissar på inWarehouse

  • Avstängd
  • 2002-10-06 21:42

There can be only one, Sekvencia

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-08 11:30

OK - tack för er input. Konstaterar sålunda att det finns åtminstone en alternativ produkt - från Proxim, och att min idé om basstation som alternativ kan fungera.

Notera att ÅFen i fråga varken lyckats hitta den alternativa produkten (på tre veckor) eller begrep mitt resonemang om basstationsalternativet.

(Förresten, de nekar mig också att lämna tillbaka Dlink-adaptern eftersom det inte var en produkt de hade inne utan fick beställa. Ingen returrätt alltså på beställningsvaror - framgick tydligen av en liten lapp på disken vid kassan som jag av någon anledning missade när jag var där första gången. Nu kan jag eventuellt få ett tillgodokvitto men givet deras kompetens och bemötande är man ju inte riktigt nöjd med att förbli kund där...)

Och rätt svar är: Redagruppen!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 12:04

Lite skrämmande att en ÅF har produkter som inte funkar som de skall på deras web. Som säljare BÖR man ju veta vad som funkar och INTE funkar innan man beställer hem något...

Om du ser det från andra sidan så betyder ju ditt resonemang att en ÅF måste sätta sig in i hur alla de produkter som en köpare kan tänkas vilja ha fungerar. Om vi talar om kanske 1000 produkter så förstår du att det blir mycket pluggande och lite försäljning. Så få kunder får betala för den kompetensen vilket ger att priserna blir dyra.

Samma resonemang gäller i många andra brancher, förr var man villig att betala för en kunnig person när man köpte böcker, idag köper folk böcker på stormarknaden och personalen klarar av att läsa prislappen. Samma utveckling av samma skäl.

Men i det här specifika fallet så var det dåligt av säljaren, säger man tydligt vad man skall ha produkten till och vad den skall passa ihop med är det inte orimligt att kräva av honom att läsa på och kolla om den fungerar.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 16:06

Ola, min poäng är att har företaget en vara i sin webshop så bör de veta vad den kan /inte kan. Då är det bättre att ha mindre på webben. Jag ser allt för måga som har en massa på webben men har noll koll på produkterna. Antingen är man säljare eller kassabiträde... Säljaren skall ha kunskap. Ett kassabiträde skall ta betalt och inget mer.

Är du villig att betala för den kunskapen då den butiken sannolikt måste ha högre priser så är väl det OK. Men de flesta människor är ju inte det! Har inte alla någon gång gått till en ÅF och kollat vad de skall ha och sedan köpt varan billigare på postorder?

Jag tror att det skulle vara svårt att driva en butik med din modell, dvs få varor, visserligen kunniga säljare men något högre priser än konkurrenterna.

I det här fallet var det klantigt, men ingen säljare har koll på alla de produkter som tex Scribona har för Mac eller alla som Ingram har (det är två distributionsföretag där Reda-gruppen och de flesta andra ÅF köper sina saker ifrån).

Vi som konsumenter får sannolikt vara noggrannare i framtiden och tala om exakt vilken utrustning man har idag och vad den nya saken skall passa ihop med och göra klart att det åligger försäljaren att kolla att det fungerar, annars får han inte betalt. Sedan skall vi kräva återköp när de slarvar med hemläxan.

Sedan bör man väl som regel undvika de mer exotiska produkterna som tex nätverk via USB eller jaga billiga alternativ till väl fungerande produkter som tex Airport. Exakt hur länge kommer företaget bakom dessa produkter att tillverka nya drivrutiner för att hänga med nya OS-versioner?

Förresten, du säger att en butik med en webbshop bör inte ha produkter de inte känner till? Men är inte e-handel på något sätt ändå ett uttryck för att man vill slippa säljare och vet tillräckligt mycket för att kunna beställa en vara på egen hand. Vill man prata med en säljare, gå till en butik eller ring. Vill man slippa säljare och vet vad man behöver, använd en webshop. Webshop=massa produkter och du har ansvaret för att ta reda på om det fungerar, Butiksf/Telefon-försäljning=säljare som hjälper dig finna en produkt som fungerar.

/Ola

[ 09 Oktober 2002, 02:09: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

1
Bevaka tråden