Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt internet med ny MBP!?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 20:56

Jag fick min nya MacBook Pro idag, 2.4 Ghz-modellen med Penrynprocessor.

Har nu kopplat upp mig på det trådlösa nätet (24 mbit från Telia via Airport Express) här hemma och det går smärtsamt långsamt med nya datorn! Min PowerBook 1,5 Ghz flyger fram i Safari i jämförelse med MBP:n

Att ladda 99.se t.ex tar cirka 30 sekunder. Det är ju absurt!

Några tips?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 21:04

Enligt http://www.bredbandskollen.se/ så går det i under 1 Mbit/sek när jag testar med MBP:n. Med den gamla (!) PB:n får jag över 8 Mbit/sek....

Ursprungligen av Rasmus:

Enligt http://www.bredbandskollen.se/ så går det i under 1 Mbit/sek när jag testar med MBP:n. Med den gamla (!) PB:n får jag över 8 Mbit/sek....

Det samma hände min MacBook, det var innan Leo uppdaterats, min tjejs gamle Pismo åkte åttor om den på nätet, backade då till Tiger och vipps så vart farten där, efter ett tag körde jag in Leo igen och då funka det fin fint och har gjort länge.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 22:14
Ursprungligen av pjorgensen:

Det samma hände min MacBook, det var innan Leo uppdaterats, min tjejs gamle Pismo åkte åttor om den på nätet, backade då till Tiger och vipps så vart farten där, efter ett tag körde jag in Leo igen och då funka det fin fint och har gjort länge.

Alltså, det här är ju ett stort skämt! Det går så sjukt långsamt. En gammal modemuppkoppling är snabbare.

Är en ominstallation av Leopard enda lösningen?

Jag vill inte svära på att det är enda lösningen men det hjälpte mig, vill ej heller svära på att det hjälper i ditt fall, det kan låta drastiskt men det är inget skoj när det går så långsamt, när jag körde på kabel gick det som blixten.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 22:28
Ursprungligen av pjorgensen:

Jag vill inte svära på att det är enda lösningen men det hjälpte mig, vill ej heller svära på att det hjälper i ditt fall, det kan låta drastiskt men det är inget skoj när det går så långsamt, när jag körde på kabel gick det som blixten.

Körde du en helt ny installation eller gjorde du en uppgradering/uppdatering av OS X?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-12 23:07
Ursprungligen av Rasmus:

Körde du en helt ny installation eller gjorde du en uppgradering/uppdatering av OS X?

INTE uppgradera.. vad jag förståt ?! Arkivera / instalera är att rekomendera..
Men du kanske hade Leo från början?? då hade jag förmodligen blåst maskinen..! ->
eller haft ett bra snack med återförsäljaren !!

Man skall inte Förhasta sig i sin Ivrighet..

Lycka till..

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 23:33
Ursprungligen av Trisen:

INTE uppgradera.. vad jag förståt ?! Arkivera / instalera är att rekomendera..
Men du kanske hade Leo från början?? då hade jag förmodligen blåst maskinen..! ->
eller haft ett bra snack med återförsäljaren !!

Man skall inte Förhasta sig i sin Ivrighet..

Lycka till..

Jag fick datorn idag, den är helt fresh och har i stort sett inga grejor installerade. Så det gör mig inte så mkt att få sopa om Leopard, hoppas bara det funkar nu! Annars blir det ett samtal till AppleStore imorgon.

Jag raderade disken för att jag ville partionera disken, en med Leo och en Med Tiger utifall att, men har aldrig behövt tigern. Så ja helt ny från scratch. Hoppas det hjälper dig också.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 22:36

Jag klickade ur "störningskompensation" i basstationen och då gick det inte att surfa alls med MBP:n...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 22:50

Hur som helst verkar man ju inte vara ensam om problemet i alla fall. Finns så mkt på Google om problemet att det inte är överblickbart.

Nu testar jag i alla fall att installera om "sk*ten"! :/

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-12 23:52

Man skulle kunna säga att det gick åt fanders. Nu går det inte att surfa över huvudtaget på MBP:n!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 00:01

OK, kan inte koppla upp mig på min Airport överhuvudtaget. "Anslutningen nådde en maxgräns". Och OM jag lyckas koppla upp mig så kopplar den ner omedelbart.

Kul med nya prylar, va?!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 00:36

Datorn går inte att koppla in med Ethernet heller, den får ingen IP-adress.

Allt jag testar med MBP testar jag även med PB:n och på PB:n funkar allt.
Imorgon är det jag som ringer Apple och gud nåde dom om dom säger att jag ska lämna in datorn för felsökning.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 00:56

Jag Nollställde Airportstationen, tog bort all säkerhet i form av WPA-nycklar, basstationsnamn osv. och efter det snurrar datorn på utan problem! Hmmmm...

Då har du ju löst problemet, dock vart det underligt att det gick att surfa med PB'n om det vart AP som strulade. Det här med att inte få IP-adress har hänt mig ock, det brukar lösa sig efter några timmar. Det är skönt när det funkar, men trist när det strular.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 08:54

Problemet är inte löst. Nu när jag drog igång datorn igen går den lika dåligt på nätet som igår, när jag började söka i detta problem.

Detta är inte roligt, har du möjlighet att testa datorn på någon annans trådlösa nät?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 09:24
Ursprungligen av pjorgensen:

Detta är inte roligt, har du möjlighet att testa datorn på någon annans trådlösa nät?

Jag har två Apple basstationer här hemma, har testat koppla in datorn på båda oberoende av varandra.

Ska prova på kontoret också men oavsett vad så är det inte ett alternativ att datorn bara ska fungera på vissa trådlösa nätverk.

Ursprungligen av Rasmus:

Jag har två Apple basstationer här hemma, har testat koppla in datorn på båda oberoende av varandra.

Ska prova på kontoret också men oavsett vad så är det inte ett alternativ att datorn bara ska fungera på vissa trådlösa nätverk.

Nej det är sant, dock hade det varit till stor hjälp vid felsökning om det funkat på alla andra basstationer utom din Express.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 12:10

Efter 2 timmar med Applesupport i telefonen...

Den glada norrmannen blev inte klok på vad som var felet. Ibland funkar airport, ibland inte, ibland går det långsamt men just nu går det snabbt efter total reboot av basstationen. Precis som igår alltså, men när jag anslöt idag gick det långsamt igen.

Ethernet fungerar inte på datorn, MBP:n får bara en egentilldelad adress när ethernetsladden sitter direktkopplad till datorn. Ansluter man istället sladden till airportstationen så plockar basstationen upp IP via DHCP och fungerar.

Hur som helst, Apple skickar en ny dator till mig.

Ursprungligen av Rasmus:

Efter 2 timmar med Applesupport i telefonen...

Den glada norrmannen blev inte klok på vad som var felet. Ibland funkar airport, ibland inte, ibland går det långsamt men just nu går det snabbt efter total reboot av basstationen. Precis som igår alltså, men när jag anslöt idag gick det långsamt igen.

Ethernet fungerar inte på datorn, MBP:n får bara en egentilldelad adress när ethernetsladden sitter direktkopplad till datorn. Ansluter man istället sladden till airportstationen så plockar basstationen upp IP via DHCP och fungerar.

Hur som helst, Apple skickar en ny dator till mig.

Då får vi hoppas att det fungerar klockrent på den nya. Lycka till.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 13:55
Ursprungligen av pjorgensen:

Då får vi hoppas att det fungerar klockrent på den nya. Lycka till.

Tack för din hjälp i alla fall. Det var skönt med lite stöd

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-13 12:28

Gud vad tråkigt att höra Rasmus! Får verkligen hoppas att datorn jag får kommer att fungera bättre. Och att den du får nu kommer att fungera bra den med. Jag kommer inte köra trådlöst så ofta, men det är ju bra att se att om det är något problem som fler haft problem med..

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-13 14:00
Ursprungligen av dayweed:

Gud vad tråkigt att höra Rasmus! Får verkligen hoppas att datorn jag får kommer att fungera bättre. Och att den du får nu kommer att fungera bra den med. Jag kommer inte köra trådlöst så ofta, men det är ju bra att se att om det är något problem som fler haft problem med..

Mmm, det är lite surt. Just nu springer den på fint via Airport, precis som den gjorde igår kväll efter en total reset av basstationen och alla lösenord. Men jag vet ju inte hur det är om 5 timmar. När jag satte igång den imorse så gick airport via MBP på 10% fart trots att det var 100% när jag gick och la mig och stängde ner datorn. Andra datorer i nätverket fungerar felfritt.

Angående Ethernet så funkar det inte alls på min dator!
Det var nog framförallt det som gjorde att Apple gick med på att ge mig en ny.

I övrigt så har jag fått reboota datorn 4 ggr på 15 minuter pga att den har hängt sig i Finder, i Mail och när jag använder "stacks"...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-13 16:15

Dåligt, verkligen! Sällan man vet ändå vad det är som orsakar det där, men det är bra att Apple låter dig få en ny dator. Men detta ska väl egentligen klassas som DOA? Dead On Arrival, i och med att saker redan från början inte fungerade som det ska.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-22 20:22

Hur löste det sig för dig?
Jag har haft samma nätverkslösning i år och även just den här datorn i över ett år (en MBP15 2,0). Helt plötsligt har jag tappat en pinne i airport-statusen. Har försökt rensa å börja om å får även som du "anslutningen nådde en maxtidsgärns". Var hos päronen i helgen och där rullade min airport på som vanligt.

Jag har bootat om min 3com-rauter ett antal gånger... Finner ingen lösning.

1
Bevaka tråden