Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbee fråga om Ruby på Mac OS X 10.5.2

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 06:38

Jag håller på att kika lite på ruby för att lära mig hur det fungerar. Jag har läst några tutorials på nätet och är sugen på att testa lite själv. Hittils har jag bara lyckats genom irb i terminalen. Jag har testat att spara unicode dokument från textredigeraren med filändelsen .rb och sedan försökt att köra dem i terminalen genom att skriva "ruby namn.rb" men detta har jag aldrig fått att fungera. Har även testat att dra kod eller dokument in i terminalen men får då permission denied eller compile error (om jag använder irb).

Har även kollat in att köra i Xcode men är helt färsk på det så det känns lite avancerat för mina programerings försök. Är det en dum ide att använda sig av Xcode? Om inte hur går man bäst tillväga? Det finns ju en del alternativ för ruby i början när man startar upp Xcode.

  • Medlem
  • 2008-03-10 14:04

Det ska funka. Prova detta.

#! /usr/bin/env ruby

puts "Hello"

Läs in den via terminalen med: ruby filnam.rb

En bra site: http://www.ruby-lang.org/en/

Jag kan rekommendera Textmate http://macromates.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 16:52

Hmm, det fungerar fortfarande inte. Kan det bero på att jag bara använder Apples version av ruby som kom med macen? Läste på Apples developer sidor att det skall fungera med 10.5 rakt ur lådan så att säga.

Hur som helst så funkar det utmärkt i Textmate. Så fort jag vill testa vad jag har skrivit kan jag bara köra cmd R, inga problem. Jag kör på 30 dagars trial här nu än så länge

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 17:27
Ursprungligen av Fred!:

Jag har testat att spara unicode dokument från textredigeraren med filändelsen .rb och sedan försökt att köra dem i terminalen genom att skriva "ruby namn.rb" men detta har jag aldrig fått att fungera.

Du får gärna utveckla vad du menar med att det "inte fungerar". Blir skärmen svart, får du ett felmeddelande eller vad?

Ursprungligen av Fred!:

Är det en dum ide att använda sig av Xcode? Om inte hur går man bäst tillväga? Det finns ju en del alternativ för ruby i början när man startar upp Xcode.

Det är rätt onödigt i ditt fall. Använd en textredigerare bara, vilken som helst. TextMate är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 17:54
Ursprungligen av Jogin:

Du får gärna utveckla vad du menar med att det "inte fungerar". Blir skärmen svart, får du ett felmeddelande eller vad?

Ok, läget är oförändrat.

Ursprungligen av Jogin:

Det är rätt onödigt i ditt fall. Använd en textredigerare bara, vilken som helst. TextMate är bra.

Jag skulle gärna lära mig Xcode

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 18:10

Jogin, om jag skriver "ruby filnamn.rb" så får jag felmedelandet "ruby: No such file or directory -- filnamn.rb (LoadError)"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 20:53
Ursprungligen av Fred!:

Jogin, om jag skriver "ruby filnamn.rb" så får jag felmedelandet "ruby: No such file or directory -- filnamn.rb (LoadError)"

Felet är att filen du angivit inte existerar i den mapp du befinner dig i i terminalen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-03-10 22:19

Det är den allmänna oanvändbara förklaringen.
Den lite mer relevanta är att programmet "ruby" som du försöker starta inte finns i terminalens PATH-variabel. Har dock aldrig använt det själv, så jag har ingen aning om var det ligger.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 23:37
Ursprungligen av memark:

Det är den allmänna oanvändbara förklaringen.
Den lite mer relevanta är att programmet "ruby" som du försöker starta inte finns i terminalens PATH-variabel. Har dock aldrig använt det själv, så jag har ingen aning om var det ligger.

Tvärtom. Det är filnamn.rb som inte är i katalogen han jobbar i. Han har startat terminalen utan att navigera till katalogen som filen ligger i.

  • Medlem
  • 2008-03-10 22:47

Vad får du om du skriver

which ruby

i terminalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 23:00

palb, om jag skriver så får jag: /usr/bin/ruby

  • Medlem
  • 2008-03-11 09:32
Ursprungligen av Fred!:

palb, om jag skriver så får jag: /usr/bin/ruby

Borde vara ok då. Precis som Jogin skriver står du i fel mapp i Terminalen.

När du startar Terminalen står du i din hemmamapp. Med "ls" får du en lista på innehållet där du står. Du ser då att Skrivbordet heter Desktop. Med "cd" navigerar du. Så om du skriver "cd desktop" kommer du till Skrivbordet. Om nu filen ligger där ska det funka.

Med "cd .." går du tillbaka en nivå. Med "cd" går du till din hemmamapp.

Lycka till!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-03-11 09:21

Pinsamt. My bad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 09:33

Ok, så nu funkar det.:) Kommer nog fortsätta att använda Textmate oberoende av detta i.o.f.s. och använda terminalen till irb främst. Tack skall ni ha i alla fall.

Senast redigerat 2008-03-11 11:58

cmd + shift + R är en väldigt vettig sak med Textmate; oavsett om du kör PHP, Ruby eller vad det må tänkas vara så genererar den resultatet på ett snyggt sätt precis som om du hade kört i Terminal.

1
Bevaka tråden