Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-Spel till datorskärm

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-12 20:52

Jag har en liten fråga, behöver man någon extra sladd för att koppla in ett nintendo wii till en datormskärm. Eller räcker den som finns med? (hoppas:) )

Gärna snabba svar eftersom jag ska ha mässa i skolan imorn och ska då i vår monter ha detta.

Det är ju inte riktigt så lätt som du påstår.

Jag kan säkert fika reda på hur ett Wii ser ut i röven och vilka kontakter som används för bildsignal ut.

Vad gäller "datorskärm" så är det ju lite svårare. Ingen här har ju en aning om vad som sitter i baken på den.

Kan du hitta vad skärmen heter, tillverkare och modellnummer. Eller åtminstone vad kontakterna i häcken på skärmen heter.

Annars får jag säga att du är ett klassiskt offer för att påbörja jobbet för sent. Sånt här skule du sysslat med i måndags.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-12 21:34
Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju inte riktigt så lätt som du påstår.

Jag kan säkert fika reda på hur ett Wii ser ut i röven och vilka kontakter som används för bildsignal ut.

Vad gäller "datorskärm" så är det ju lite svårare. Ingen här har ju en aning om vad som sitter i baken på den.

Kan du hitta vad skärmen heter, tillverkare och modellnummer. Eller åtminstone vad kontakterna i häcken på skärmen heter.

Annars får jag säga att du är ett klassiskt offer för att påbörja jobbet för sent. Sånt här skule du sysslat med i måndags.

Jag vet att jag är ute sent, men IKEA (som är vårt fadderföretag) meddelade i igår att vi inte fick låna någon tv. Det bästa vi då kunde få tag i var en 24" datorskärm (av märket DiBoss, som gick i konkurs juni förra året). Vet inte vad det är för märke men skärmen har vanliga uttag så som scart 1 och 2, a/v-in och s-video.

Tack på förhand.

Kontakten i häcken på ett Wii verkar vara av Nintendos eget format. Det gör att ngt direkt från hyllan kan du nog glömma.

Har datormonitorn de tre runda RCA-pluggarna så kan du använda Nintendos AV-out-kabel och förhoppningsvis ställa monitorn till Composite Input eller ngt sånt.

Behöver du DVI eller ngt sånt så har Nintendo inget eget, men tredjepartstillverkare har kablar. Då blir det till att uppsök en bra ÅF. Finns säkert hos en bra Gamerbutik och lär nog kosta några sköna hundringar.

Du kan klara dig med en Composite-Scart-konverter.
En liten scartkontakt på ena sidan. Bakpå sitter de tre runda (Röd/vit/gul).
En sådan kan du säkert hitta på Claes Ohlson för 49:-

Skall söka lite efter bild etc...

Jepp!

69:- på Claes Ohlson

Har monitorn en Scart in kan du nu få in Det tre RCA med compositesignal.
Lite signalförlust får du räkna med, men det borde vara försumbart.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20186787

Inte illa pissat för att vara ett Mac forum!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-12 21:43

Haha du kan inte lite

Biltema har den med, för 99:-

84-636 är artikelnumret, den finns i en billigare variant utan guldpläterad e kontakter.

Lycka till nu.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-12 21:44

Ska se om jag kan visa några bilder på hur det ser ut, vänta 1 s.

Inte fel att som sagt kunna posta i ett forum för Mac, få svar snabbt, som förhoppningsvis löst ens problem.

Ibland skall man ha det bra

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-12 21:55

Det löste sig, tack för hjälpen de var till mycket hjälp

Hoppas du får se några "bättre" sidor från mig här på forumet :">

Tack!

Bara att ge igen gustavb, var här, hjälp folk, kom med tips, lösningar, diskutera, ställ frågor.

Man växer av att hjälpa andra.

Ha det gott

1
Bevaka tråden