Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta låda till en äldre Mac...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-28 00:24

Hej

Det här är kanske en helt galen och vild idé.. men jag har tänkt på det ett litet tag...

Jag har en gammal 8600 som är uppgraderad till en G3/400..

Jag har funderingar på om det är möjligt att flytta över min mac till en ATX låda.. jag är ganska kräsen på vilken slags låda det ska vara.. men nu har jag kikat omkring och hittat denna låda...

http://www.coolermaster.co.uk/atc-101.htm

Jag skriver det här inlägget mest för att kolla om det är någon annan som har gett sig in på ett sådant här ombygge.. eller liknande och vad det gett för resultat.. eller om det varit möjligt..

Vore kul att höra isåfall..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-28 00:45

Ett tips är att surfa in på http://www.xlr8yourmac.com/ och söka på t.ex. atx. När jag testade fick jag nästan 700 träffar. Det verkar finnas en hel del folk som klämt in sina macar i atx-lådor.

Lycka till!

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-05-28 09:33

Det här kanske är en bra start (istället för att surfa igenom alla 700 träffarna): <a href="http://www.xlr8yourmac.com/systems/MacinPC_AT..." target="_blank">Mac -> ATX</a>

Varför skulle man vilja göra nåt sånt? Inte för skönhetsupplevelsen i alla fall. Mindre låda? Fler expansionsplatser? (Fast rent utrymme finns det gott om i en 8600.)

En anledning som skulle göra mej frestad är om man kunde byta till nåt chassi som dämpade bullret rejält.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-19 17:16

Det skulle ju kunna vara intressant att flytta in en desktop-modell i en tower-låda. Min 4400 skulle göra sig bättre i en tower-låda på golvet. Ja, jag vet att det går att ställa den på högkant, men det är inte jättesmidigt när man ska stoppa i en CD.

Men att flytta en tower-Mac till en tower-ATX? Nja, det låter ju inte helt friskt. Möjligtvis om man vill måla, snickra trixa och bygga om lådan. Då är det nog bättre att ge sig på ett ATX-chassi.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-05 13:33

Det jag hade i tankarna var främst bullret från fläktarna samt de fyra hårddiskarna som jag har i den.

Fast bullret är egentligen det sus som uppstår på sidan av lådan. (Samt en del HD-sus) Tankarna som jag hade då jag skrev inlägget var att dels köpa mig en snyggare låda... i stil med Coolermasters Aluminiumlådor.. eller liknande.. (blev bara fäst vid dem .. helt enkelt)..

tycker personligen inte att 8600:ans.. låda är särskilt snygg...

men.. det är inte enbart de estetiska sakerna som snurrat runt i mitt huvud..

jag behöver mer utrymme i lådan.. och ett bättre kylsystem också..

Men jag är bra nyfiken på om det skulle fungera.. att överföra hela innehållet till en ATX-låda.. och om det går att flytta över nätagregatet också..

Har haft funderingar på att köpa ett G4/450 processorkort till den.. samt ett ATA133-kort..

så hur mår datorn med.. dessa 4 hårddiskar.. samt ett processorkort som alstrar FET värme?

Nåja.. alla dessa tankar är ju i teorin..

Kanske skulle vara lättare att köpa sig en G4 istället..

Vad säger ni?

Å andra sidan... finns det verkligen inga Mac-casar.. som... är någorlunda nytillverkade.. och.. speciellt för maccar?

En G4 400 kan du få för 5-6000 idag. Snabbare (snabbare systembus etc.), snyggare, och förmodligen inte mycket dyrare än ny låda, nytt ata-kort, etc. etc.

  • Avstängd
  • 2002-07-06 11:32

Med en dremel i sin hand klarar man allt

Okey, det lär ju krävas lite tokmoddning av ett ATX-chassi för att få en Mac o passa i det, men går gör det nog Kanske bara tar lite tid...

nu finns det ju massor av snygga chassin både i plåt o aluminium, och dom är inte så fasligt dyra längre

  • Oregistrerad
  • 2002-07-08 14:40

jag såg i något forum (här).. om mac-casar som jag inte sett någonstans annars.. typ.. specifika för mac..

men jag minns inte vart..

vet ju inte ens om dom var bra..

men.. ni kanske vet?

1
Bevaka tråden