Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bränna snabbt?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-12 23:13

Jag har en IBook 500 med CD och 320 Mb RAM som jag kör osX på. Och så har jag skaffat en firewire-CDRW (QPS-525, klarar 8x) samt Toast titanium.
Men när jag bränner från CD till CD får jag alltid buffer underrun om jag försöker bränna snabbare än 4x. Bufferten är inställd på "Generös".
Är det något jag inte fattat och gjort fel? Eller blir det inte bättre än så här?

Jadu det kan bero på flera saker...Diskarna i dom bärbara är inte kända för att vara speciellt snabba och du skriver inte om du bara har en partition...Det du kan göra är att du skapar en partition som är lika stor eller något större än en motsvarande cd-rom på den partitionen lägger du sedan det du vill bränna. Och efter bränning så kastar du det du har på den delen då kommer allt det du lägger dit sedan att inte bli så defragmenterat som är fallet när du bara har en partition på din hd.

Vidare så bör du tilldela så pass mycket minne till toasts buffert som du har råd till...Har för mig att du kan välja det manuellt. Tidigare versioner av toast så minns jag att generöst var ca 16 Mb ram och jag tilldelade aldrig mindre än 64 Mb ram.

Cd romarna i bärbara är inte så snabba dom heller,visst en sak är ju att ange hastigheten på papperet men det är ju sällan dom värdena som man uppnår i det verkliga livet...Jag kör ju pc...Jo jag vet jag har gått över till den mörka sidan...*L*

Jag har bara en intern brännare på 12x men det går utmärkt att rippa skiva till skiva, sourcen är en pioneer dvd som läser i 32x brännaren är en plextor som stöder burnproof dvs den stoppar bränningen och återupptar där den sist slutade om det inträffar bufferunderrun...

Vet dock ej om den tekniken finns på mac eller om den stöds utav toast.

Burnproof stöds av Toast. Om brännaren har den tekniken dvs.

Tyvär är allt externt kopplat till en bärbar
långsamt.
Kör en bärbar IBM på jobbet (900 Mhz) och kopplar en LaCie (12*8*32)till den för att köra backupp på maskiner via USB 2, men får ungefär samma problem.
Blir något bättre när jag dockar IBM-burken.
Samma resultat blir det inte när man kör LaCie mot en stationär burk,fast den på pappret ska sämre.

Kan tänka mig att det hänger ihop med konstruktionen av bärbara, lägre strömförbrukning m.m

1
Bevaka tråden