Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel panic med extern skärm

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far har stora problem med leaopard med extern skärma så fort han kopplar in skärm kan han få kernel panic alt flip på skärm och skärmen även kan låsa sig eller få konstig upplösning m.m.
Allt tips och trix har provats med nivå 2 och engineering med Apple support men ingen lösning.
Apple har gått ut med rapport ang någon bug som skapar problem för många med leopard och extern skärm.
Datorn min far har är ca 5-6 veckor gammal Macbook pro 2.4ghz med 4GB ram och han är redan trött på apple.
Han vill ha maskinen utbytt mot ny eller pengarna tillbaks för det hjälper inte med att reparera det ( har tekniker konstaterat ) någon del pga av att man inte vet vad som orsakar de här problemen.
Det som vi vet med 99% är att det inte är hårdvara utan snarare om en dålig drivrutin/kernel problem!
Min far vill bara ha en maskin som bara fungerar, vad kan han göra! Datorn har han köpt hos en lokal återförsäljare.
Min far har påpekat problemet från dag 2 men fick till svar att 10.5.2 kommer att fixa problemet och att det inte finns mycket att göra mer än vänta. Nu har 10.5.2 uppdaten funnit och testats på hans maskin men utan resultat.
Vad kan man göra idags läget pga att det inte går att reparera ( byta logikkort ) för det hjälper inte. Andra maskiner har samma problem som min far. Det är en mycket viktig funktion för min far att kunna koppla sin dator mot externa skärm/tv/projektor utan att kan får strul med datorn.

Finns det andra med samma problem? Vad kan han göra ? Pengar tillbaks eller ny maskin?

Senast redigerat 2008-03-05 22:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 22:04

Jag har haft lite problem med extern skärm, ska kolla om det är Leopard specifikt, eller om det kan vara nåt annat.

Återkommer under morgondagen.

Nån annan kanske har en tanke?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 08:04

kan han inte testa Tiger till det finns en bugfix?

Ursprungligen av Tangen:

kan han inte testa Tiger till det finns en bugfix?

Kan han säkert men han behöver vissa funktioner som tyvärr finns bara i leoparden!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-07 09:01

Tror nog inte att det är så generellt i leopard, vet rätt många (migsjälv inkluderat) som sitter med just sådana mbps och kör mot externa skärmar och projektorer dagligen utan några som helst problem.

Testa med en annan MBP, fungerar det då så är det hans exemplar det är fel på och inte driverrelaterat.

Vi & återförsäljaren har provat andra och felet finns även på andra !

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 13:07

Är den externa skärmen kopplad via VGA eller DVI? om den är kopplad via VGA är det 15 eller 14 pinnar på kontakten. 15 pinnarskontakter kan skapa problem med åtminstånde upplösning ibland. Är det 15 testa med en 14 eller en DVI-skärm.

Det är kopplat via DVI men problem finns även när jag kör med vga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 13:36

Då var det inte det som var problemet då. Har ni testat med olika kablar och adaptrar också?

Om problemet ligger i Leopard som operativsystem så är det nog uteslutet att Apple eller återförsäljaren kommer att ersätta dig/er med en ny produkt eller ta in den på service. Då är det bara att avvakta en uppgradering av mjukvaran som korrigerar problemet. Det är ju som sagt inget fel i hårdvaran i så fall.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om problemet ligger i Leopard som operativsystem så är det nog uteslutet att Apple eller återförsäljaren kommer att ersätta dig/er med en ny produkt eller ta in den på service. Då är det bara att avvakta en uppgradering av mjukvaran som korrigerar problemet. Det är ju som sagt inget fel i hårdvaran i så fall.

Problemet är att min far behöver dvi funktionen med att kunna köra mot extern skärm/projektor m.m. för det är en del i hans jobb ( eget företag ) och fungerar inte denna funktionen väl så måste Apple antingen ta tillbaks maskinen och reparera ( vilket har konstaterats av tekniker att det inte hjälper ) alternativt byta ut maskinen eller pengarna tillbaks. Ett annat alternativ kan vara en kompensation för nedsatt funktionalitet av produkt.

Problemet kan jämföras med en kombi volvo där bagageluckan inte fungerar alltid när du vill öppna den. Då hade du också begärt att problemet ska fixas om inte så vill du ha ny bil eller pengarna tillbaks eller hur?

Vad vi har kommit fram till ärförljande:
Problemet är att 128MB ( nvidia) och ATi grafikkort har inte detta problem alls problemet ser ut att finnas bara med 256MB grafikkort hos både Nvidia och ATi. Vad vi vet så funkar det ypperligt med 512 MB versionen och 128MB.

Ursprungligen av Hunter78:

Problemet är att min far behöver dvi funktionen med att kunna köra mot extern skärm/projektor m.m. för det är en del i hans jobb ( eget företag ) och fungerar inte denna funktionen väl så måste Apple antingen ta tillbaks maskinen och reparera ( vilket har konstaterats av tekniker att det inte hjälper ) alternativt byta ut maskinen eller pengarna tillbaks. Ett annat alternativ kan vara en kompensation för nedsatt funktionalitet av produkt.

Problemet kan jämföras med en kombi volvo där bagageluckan inte fungerar alltid när du vill öppna den. Då hade du också begärt att problemet ska fixas om inte så vill du ha ny bil eller pengarna tillbaks eller hur?

Vad vi har kommit fram till ärförljande:
Problemet är att 128MB ( nvidia) och ATi grafikkort har inte detta problem alls problemet ser ut att finnas bara med 256MB grafikkort hos både Nvidia och ATi. Vad vi vet så funkar det ypperligt med 512 MB versionen och 128MB.

Bagageluckan på din Volvo är i så fall ett konstruktionsfel. Likväl är det ett fabrikationsfel om en del av hårdvaran är felande. I de fallen är företagen (Volvo och Apple) skyldiga att ta tillbaka produkten för reparation, nyleverans eller återbetalning av erlagd köpesumma. I ditt fall är problemet med största sannolikhet en bugg i mjukvaran som Apple garanterat kommer att ordna inom en snar framtid. Jag tror inte att Apple låter det vara om det är en känd bugg och när man har fått en lösning på problemet som är möjlig att lansera i en skarp version.

I ditt fall så tror jag därför att du kommer att tvingas att invänta en mjukvarulösning. Jag ser inte hur du kan ta stöd för din linje i Konsumentköplagen eller Reklamationsrätten. Tyvärr.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Bagageluckan på din Volvo är i så fall ett konstruktionsfel. Likväl är det ett fabrikationsfel om en del av hårdvaran är felande. I de fallen är företagen (Volvo och Apple) skyldiga att ta tillbaka produkten för reparation, nyleverans eller återbetalning av erlagd köpesumma. I ditt fall är problemet med största sannolikhet en bugg i mjukvaran som Apple garanterat kommer att ordna inom en snar framtid. Jag tror inte att Apple låter det vara om det är en känd bugg och när man har fått en lösning på problemet som är möjlig att lansera i en skarp version.

I ditt fall så tror jag därför att du kommer att tvingas att invänta en mjukvarulösning. Jag ser inte hur du kan ta stöd för din linje i Konsumentköplagen eller Reklamationsrätten. Tyvärr.

Sant men om du har en volvo bagagelucka med låsmekanism som strular pga att det finns en mjukvarobugg i volvo kontrollmjukvaran och det ingen finns lösning, hur hade du då ställt dig till detta? Du vet inte när och om du får upp bagageluckan pga att de kan fungera ibland. Det är inte acceptabelt att en så pass viktig funktion inte fungerar. Jag anser att Apple ska ha testat hårdvara så att hårdvaran åtminstone fungerar väl ihop med deras egen mjukvara, allt annat är skandal! Att Apple har DVi på sina maskiner och tanken är att man ska kunna koppla ihop DVi med TV/projektor m.m. utan att det ska skapas massor med fel och kernel panic.
Det är ingen ursäkt att under några som helst omständigheter säga till kunder att de får finna sig i att vänta till Apple fixar problemet om inte Apple kan uppge en rimlig tid på hur länge man får vänta, kompensation ska då ges till kunder per automatik utan fråga.
Nu är min far problem löst tack vara den lokala återförsäljarens förståelse och viljan att lösa problemet på ett smidigt sätt vilket i det här fallet är att DOA maskinen pga att det inte finns en lösning till 256 mb graikkortet. Den enklaste lösningen var att byta ut maskinen till en som har 512 MB grafikkort som inte lider av problemet.

Japp via har kört allt inkl allt som support nivå 2 och engineering har kommit på.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 14:06

Har du testat datorer som är gjorda vid olika tidpunkter? Kan ju vara så illa att alla datorer ni testade hos återförsäljaren är gjorda vid samma tidpunkt och lider utav samma fel (något fel på DVI-kontakten?). Eftersom andras datorer tydligen fungerar med externa skärmar så kan det ju vara värt ett försök att testa hos en annan återförsäljare alternativt hos samma fast med en dator dem fått in i lager vid ett annat tillfälle. Trasig hårdvara kommer sällan ensam. Bara en tanke.

Sen kan det ju hända att problemet ligger i Leopard och att det kommer åtgärdas senare men då kan man inte göra annat än att vänta.

EDIT:
såg precis ditt senaste inlägg. Kan vara grafikkortet men jag tror inte det gäller alla på 256mb, då skulle problemet finnas hos alla. Även om det inte är DVI-kontakten som jag skrev så kan det ju vara en bunt med dåliga grafikkretsar som hamnat i datorer...Som sagt skadar inte att testa andra datorer på andra platser.

Problemet är 99% drivrutin/kernel se länkarna jag gav tidigare. Apple har erkänt att det finns problem.
Återförsäljaren har klassat den som DOA och nu får vi väntar på att det ska gå genom systemet och en ny maskin kommer inom en snar framtid.

Tank på att datorn har haft problemet från dag 1 och den bara är 6 veckor gammal!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 14:46

Ok men om den har klassats som DOA så är det ju inga problem. då är det ju bara vänta på den nya. Sen är det bättre att få problem dag ett än att få efter några månader, det är drygare. Men att återförsäljaren tog 6 veckor på sig är lite kasst.

Ursprungligen av nr3:

Ok men om den har klassats som DOA så är det ju inga problem. då är det ju bara vänta på den nya. Sen är det bättre att få problem dag ett än att få efter några månader, det är drygare. Men att återförsäljaren tog 6 veckor på sig är lite kasst.

Problemet ligger i att teknikern trodde att problemet skulle lösa sig med hjälp av att 10.5.2 skulle komma vilket tog 3.5 vecka innan det kom. Tyvärr så hjälpte det inte samt att vi har under ca 8-9 dagar varit i kontakt med support nivå 2 och engineering. Engineering kom fram att de inte riktigt vet vad som orsakar felet. Där av väntade min återförsäljare med att DOA maksinen för att se vad engineering kom fram till. Men nu har de kört igång programmet för DOA maskinen där av den här långa tid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 15:04

ah ok. Hoppas den nya fungerar felfritt när den dyker upp.

Det hoppas han också på för det är viktig funktion för honom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 18:18

nu grafik uppdatering i installern - kan det vara något?

Ursprungligen av Tangen:

nu grafik uppdatering i installern - kan det vara något?

Testat ingen lycka!:(

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-11 21:28

Om det funkar på 512-versionen så är det väl bara att säga till Apple att du vill ha den istället och inte betala emellan? Vill de inte det så är det väl bara att lägga ut, det är väl inte många hundralappar som det handlar om om nu funktionen är så viktig i ett företag?

Ursprungligen av bollman:

Om det funkar på 512-versionen så är det väl bara att säga till Apple att du vill ha den istället och inte betala emellan? Vill de inte det så är det väl bara att lägga ut, det är väl inte många hundralappar som det handlar om om nu funktionen är så viktig i ett företag?

Jag väntar på svar från återförsäljaren när de har lyckats få genom DOA hos Apple, och så fort det är löst så ska min far få en 512 MB versionen av återförsäljaren från deras egna lager men inte innan Apple har godkänt DOA.
Problemet är att det tar en himla tid för återförsäljaren att få genom DOA hos Apple vilket är ganska frustrerande både för min far och återförsäljaren. När det är klart då går det fort att få en ny maskin.
Nu återstår det bara att vänta till återförsäljaren fått genom DOA hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 23:16

ring och bråka på Apple med ärendenumret från återförsäljaren i högsta hugg

Ursprungligen av Tangen:

ring och bråka på Apple med ärendenumret från återförsäljaren i högsta hugg

Lättare sagt än gjort, återförsäljaren har intygat att problemet finns från dag 2 och att det inte hjälper att byta hårdvara, men apple vägrar än då att DOA maskinen och menar att man får leva med det till Apple fixar det. Apple vägrar att riktigt att erkänna felet offentligt men ändå har gjort det skriftligt.
Apple säger att de inte kan göra något pga att den är köpt hos återförsäljaren.

1
Bevaka tråden