Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej bort Boot Camp Partition!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Tror jag lägger tråden i rätt forum annars kan någon flytta den!

Mitt problem är att jag skapade en Boot Camp Partition, skulle installera Windows men allt krånglade så skulle sedan ta bort partitionen men det funkar inte, har försökt på alla möjliga sett så nu har jag en partition som är på 30 gb som bara ligger på skrivbordet väldigt irreterande! Döpt om den till windows kanske är att den måste heta orginalnamnet från boot camP?

Parttionen är en MacOS Extended Journalförd!

Så här står det när jag går in på Boot Camp:

Startskivan kan inte partitioneras eller återskapas till en enda partition.

Startskivan måste vara formaterad som en enda volym i formatet Mac OS Extended (journalförd), eller redan partitionerad av Boot Camp-assistent för installation av Window

hjälp mig snälla, om de finns något prgram som kan göra dem till en hel partition o inte två...mvh

1

jag sokte men traden ger mig inget svar, har en tom partition o bootcamp ass tillater mig inte ta bort den o skivverktyg gar bara radera innehallet men partionen ar kvar

hej. kan någon försöka återberätta för mig på svenska hur ja skall göra för han verkade klaradet men jag fattar inte...? här är länken.....

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6684221&#6684221

även här verkar de vara nått man jag fattar inget är helt ny på mac typ...

http://www.macgeekery.com/tips/troubleshooting/when_the_boot_camp_assistant_fails

Du är säkert gubbe nummer fem som sitter med en sprillans ny Mac och då vränger du den ut-och-in för att installera Windows...?!

Har du ingen rutinerad macanvändare som kan sitta ner med dig och jobba tillsammans med dig?

Jag känner mig som en jävla översättarservice men i sista inlägget står det (ungefär)

"Aha, jag hade ingen aaaaning om att jag måste klicka på symbolen för DRIVEN först innan jag valde partitionsfliken" (verkar som om de pratar Bootcamp Assistenten)

Kan det va så enkelt?

Det kan ju vara bra att åtminstone lära sig grunderna hur en Mac funkar innan man ger sig på sådant som många rävar skulle få gräva i en hel helg för att få att funka bra.

ja kan översätta och förstod det och tackar för att du så vänligt ställer upp o svarar fast det tar emot, uppskattar det. Och ja, är en sådan nybliven mac ägare som trodde det var problemfritt med windows men nu är det inte så har ja förstått.

till ämnet.

är det på skivverktyg han är inne för min bootcamp kommer jag inte ens in på nu, den säger att "Boot Camp-assistent kan inte användas. Du måste uppdatera din systemprogramvara innan du använder denna inställningsassistent."

detta säger den då jag formaterat om allt o installerat om allt, uppdaterat allt så bootcamp uträknat, vill bara ha en hel hårdsisk o inte 2 partitioner!

Förlåt om jag tog i. JAg var nog lite allmänt trött på det mesta och du råkade nog komma i vägen för en trött och grining Goflorp

Ber om ursäkt

Skivverktyg har liknande funktioner och en Bootcamp-partition borde inte vara öronmärkt/skyddad på ngt speciellt sätt

Det borde gå att låta skivverktyg gå lös på disken och fullkomligt radera den.

Skall försöka mig på en enklare guide här som Totalraderar din hårddisk, INGET BLIR KVAR. Allt du vill spara får du ha kopierat ut innan!

1) Stoppa i OSX installationsskiva
2) Gå in i Applemenyn/Systeminställningar/Startskiva och markera DVD-skivan som startskiva
3) Välj Äpplemenyn/Starta om

Macen startar om, bootar en bit från skivan. Så snart du kan skall du välja avbryt och se till att i menyn (högst upp alltså) välja Skivverktyg

Varför ? Ja, för Skivverktyg är spärrat mot att kunna vara "elak" mot bootskivan, så därför bootar vi från OSX skivan istället.

Väl inne i skivvektyg ser man olika beroende på vems maskin/system man ser.
Jag har interna disken, En Seagate, som heter ST3250824....nånting

PÅ den disken har jag VOLYMEN Prutten, 250GB hårddisk.

Klickar jag på VOLYMEN så gäller mina kommandon just bara Volymen - notera om man klickar på ST... (Disken) så ser man t ex "Partitionera" som ett val
"partitionera" återfinns inte när vi jobbar med Volymen.

Kolla t ex på min bifogade bild, Jag har en Extern disk "WD 5000" med TVÅ Volymer
Den första heter "Extern", den andra "Time Machine". Vad de används till torde vara uppenbart. Klickar man lite på Volymerna ser man deras storlek osv.

Den som jobbat med FDISK känner nog igen sig lite.

Så, på vår dator med pajjad Bootcamp etc så klickar vi på "Disken" - högst upp och väljer "Partitionera", kolla på bild 2. Här skall vi välja EN stor fet partition som fyller hela disken.

Döp volymen till ngt roligt som du skall skapa, "Fetingen" kanske.
På Format väljer du "MAC OS Extended, Journalförd, ej skiftlägeskänslig"
(Disken Partitioneras och Formatteras i samma program alltså! Till skillnad mot FDISK)

Nu skall vi se upp med en sak.. disken skall vara startbar... På en IntelMac skall man gå in på "Alternativ" och välja "Apple GUID" som alternativ. Här är jag lite luddig...
(På min mac, där jag INTE bootat från en DVD just nu så kan jag inte välja Alternativ och SE exakt hur det ser ut... men men)

Klicka på "Använd"

Klart så skall din Mac vara fullständigt tom. Starta om den och den letar efter ett system, den hittar din installations DVD, bootar upp i installation av nytt OS.

Jag är osäker på om Installationen inte gör en del saker "gratis" för en, t ex ställer om disken man installerar på till GUID-typ automatiskt (låter ju korkat installera ett OS som datorn inte kan boota från sedan...)

Att ha LITE vana av Skivverktyg är väldigt bra. T ex om man köper en extern disk (oftast förformatterade i FAT 32), nu vet du hur man gör för att göra den Mac -native

Grymt.................................................Tack Tack Tack..............Funkade Fint

Har nu en stooooor hårddisk ........På mina 265 GB Ytterst Tacksam......

"skuttar av tacksamhet"

Gött!

Nu blir det paybacktime! Maoahahahaha!

Nä, skämt åsido. Men jag vill att du tillbringar tid här, skriver en presentation och "betalar igen" genom att hjälpa ngn annan här när du kan.

Kör nu hårt med burken!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 13:27

Det där va fan grym service Goflorp :-)!
Hittade denna tråd och ska själv försöka radera min bootcamp partition. Roligt att se denna hjälpsamhet.

Ursprungligen av Ticko:

Det där va fan grym service Goflorp :-)!
Hittade denna tråd och ska själv försöka radera min bootcamp partition. Roligt att se denna hjälpsamhet.

Tack

*bugar och rodnar*

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2009-03-11 11:52

Jag använder den här tråden lite då jag har liknande om inte samma problem.

Jag har en Windows XP partition som har funkat felfritt ett par månader nu, men då jag behöver aningens mera utrymme på den tänkte jag göra som jag gjort innan. Vilket har varit:

Göra en kopia, gå in i Boot Camp partionera om hårddisken till en enda stor (utan att tappa information i OS X) för att sedan installera om med lite större partition enligt konstens alla regler.

Det är här jag får samma felmeddelande:
"Start skivan kan inte partitioneras eller återskapas till en enda partition.
Säkerhetskopiera hårddisken och formatera den som en enva volum i formatet Mac OS Extended (journalförd) med Skivverktyg. Återskapa informationen på hårddisken och försök använda Boot Camp-assistent igen."

Det jag inte förstår är varför detta meddelande har kommit precis nu? Varken på den partition som OS X ligger på, eller för XP, har jag gjort några ändringar, installerat något nytt program/drivare/etc utan bara konstaterat att jag behöver några extra Gb.

Jag har hyffsad koll på Skivverktyg men som jag har förstått kan jag inte partionera om hårddisken som BootCamp (dvs ta bort Xp partitionen, behålla all OS X information och få full HD tillbaka).

Tackar för svar och hjälp.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2009-03-11 12:04

Okej jag har lyckats med någonting nu.

Även om jag inte har rört partitionerna någonting då jag väntar på svar trodde jag att det var ganska failsafe att åtminstone radera innehållet på XP-partitionen. Så jag gjorde det.

Nu får jag följande meddelande när jag startar min iMac:
"Error loading operating system_"

Och när jag håller in alt under uppstart får jag bara upp ett val, en hårddisk som heter "Windows" vilket ingen av mina partitioner gör.

Hur ska jag göra? Då jag inte har tagit bort någonting på min OS X partition borde all information finnas kvar där, dessutom har jag en extern hårddisk som jag kör time machine på som jag körde innan jag började pula i Skivverktyg.

Blir överdrivet tacksam för svar och hjälp just nu...

Oops! Det låter inte bra vid första anblicken.
Kan du starta datorn från DVD och kolla med skivverktyg att du har kvar mac-partitionen. Är så fallet ska vi nog få ordning på det!

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2009-03-11 22:42

Satt tidigare idag med supporten och visar sig att HDDn behöver åka in på lagning. Ingen stor deal då jag har time machine backup precis innan den krasha och lagningsstället är 20min här ifrån.

Krångligt av Goflorp

Jäkligt krångligt där.

För mig var det bara att se till att BootCamp partionen till Windows var formatterad i FAT32 sen startade jag BootCamp assistant som guidade mig till att ta bort partionen. Hur enkelt som helt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-04-22 09:42

Jag har åxå lite problem med bootcamp...
Just köpt mig min första mac en mini... och så klart så ville jag ju pröva lägga in xp...
Ah tänker jag har ingen skrivare så jag skiter i installationsguiden
Startar assistenten, shop shop, fixat partitionen, in med xp skivan, instalera xp, bupp
Vill inte starta, kollar manualen skulle ha formaterat om bootcamp partitionen under installationen...
Damn får inte osx att starta, hoppar till skivan, damn hur i h-vete får man ut skivan med en macmini... hmm hittar inget gemhål...
F12 aha... tar några försök, har ett trådlöst logitech så den tangentbordet hinner typ inte starta innan jag ska trycka in knappen...
anyways tar bort bootcamp, gör en ny lite större, in me xp igen, denna gång när jag ska formatera finns inte det valet att göra (en bantad version av xp), hmm startar om skivan och formaterar bootcamppartitionen innan jag väljer att installera på den, gick väl bra men nu har det säkert hamnat massa xp skit i botten av hdd om ni förstår vad jag menar... damn lyckas starta osx (alt knappen), tar bort bootcamp med assistenten...
iaf så startar inte macen i osx utan försöker hitta xp som inte finns, och tack vare tangentbordet så kan jag inte komma åt osx, ska fixa ett usb tangentbort och köra en riktig ominstallation som Goflorp talar om i inlägg #7, kommer nog skita i bootcamp... jo

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-04-22 13:37

Så, äntligen efter många om och men...
hade ett tangentbord med ps2 anslutning, köpte ett ps2 till usb grej, funkade inte så bra..
damn, jaja köpte ett usb tangentbord, och så äntligen kunde jag trycka på alt knappen och få igång osx igen...
in med osx skivan och formatera allt och börja på en ny kula, så nu ska inte windows komma i närheten av min fina mini...

1
Bevaka tråden