Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett enkelt försök

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-05 08:05

Sitter och pular med en sida...
Enkelt och stilrent ska de vara...
Är jag på rätt väg?
http://dreamworld.se.nu

mycket mer stilrent går ju inte att få...jag skulle inte välja att ha information i menyn...känns störigt att läsa text som är högerjusterat.

KaRo

Hej !
Här får du lite lekmannaåsikter (dvs jag är inte någon IT-människa):

Första sidan kändes som stort "gääsp" först men sedan blev jag positivt provocerad av allt det vita och ville kolla vad som fanns bakom texten. Jag hade föredragit större text och lite space emellan. Saknar en "knorr", en ikon eller något som definierar din webbsida. Eller kanske HIGHLAND i en färg. Tycker det krävs om man ska vara minimalistisk.

Om: Lite spretig text. Undrar om det inte skulle vara bättre med jämna kanter. Regerade på att du inte har något mellanslag mellan dreamworld och HIGHLAND och att du inte använder stor bokstav. Tycker det ser bättre ut med t ex DreamworldHIGHland fast det är förstås en smaksak.

Portofolio: Flera roliga saker här men så gillar jag ju flash-tekniken. Tycker det behövs annan layout på sidan "rekyl.org med eld". Det känns som om det fattas något på högersidan. Och fotot är lite väl konstnärligt grumlig. Under info i "rekyl.org i html" skriver du; mmmmmm...vad ska jag skriva om här osv. Det är väl inte tänkt att det ska stå så sedan ? Får utslag när folk skriver så. Just do it !

Kontakt: Jokke tycker jag inte låter så affärsmässigt. Kan du inte ändra till något seriösare med anknytning till namnet dreamworldHIGHLAND ? Kanske highland@telia. com finns.
Ja, detta var lite tankar från en intresserad amatör. Take it or leave it. Lycka till med ditt hemsidebyggande !

Första intrycket - snyggt och kul med något annorlunda, dvs en sida som inte är överlastad med information.

Andra intrycket - efter att ha klickat på "om" och fått upp:
dreamworldHIGHLAND är en lite kommuniktionsbyrå
med sitt kontor i Vetlanda
Vi arbetar med stora som små projekt
inom web, design och grafik

är tyvärr negativt, jag får inget förtroende för en kommunikationsbyrå som
inte kan stava till kommunikation
använder lite istället för liten när de syftar på en byrå
tappar ordet såväl i uttrycket "stora som små" (alternativet är att byta "som" till "och"
Sedan kanske det är smaksak, men jag föredrar webb med två ”b” när man använder det i svensk text

När jag sedan klickar på "projekt" hamnar raden "Kom! Kommunikationsbyrå i Sthlm" så högt upp att den döljer nerstaplarna på "p" och "j" i "projekt" Det ger inte ett bra intryck för någon som vill sälja tjänster inom webbdesign.

Hur jag än klickar på "Kom! Kommunikationsbyrå i Sthlm" så händer ingenting och jag förstår heller inte vad det är. Missad länk?

Portfolion ser imponerande ut - kommenterar inte de olika sidorna där

Kontakt - ett mobilnummer och en e-postadress fö[email protected] - ger inget seriöst intryck på mig. Jag vill ha postadress! När det gäller e-postadressen ansluter jag mig till Karos synpunkter

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-10 05:56

Tack för all kritik!
Bugar och bockar

* En färg på "HIGHLAND" är nog inte helt fel, även något som markerar vilken sida du är på.

* Texten under "om" har ingen, förrän nu, korrektur läst. Åtgärdas.

* Länken till Kom! är ej aktiv än.

* Bättre e-postadress är på gång.

Tack än en gång.

Senast redigerat 2008-03-10 06:28
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-11 14:04

Har ändrat en del saker..

Bra - nu är språket rätt och texten under "projekt" hamnar rätt

Men rött?
1. 10 % av den manliga befolkningen ser inte rött
2. Känns vanligt. Lite synd på en sida som annars sticker ut. Jag skulle testat med någon annan färg. Trendig? Svart och brunt tycks vara lite retrolook

Det röda ser billigt ut, annars så gillar jag sidan.

KaRo

RÖTT är RÄTT.
Brunt ? Ursäkta, men jag måste gå iväg och spy lite...
Rött mot svart är sobert när det används så sparsmakat som det görs här.
Trust me.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-12 06:30

Ska testa med brunt och se hur det ter sig, men tror att det är en smaksak som sagt.

Tror säkert att det kan se bra ut med rött, men jag tycker att den nyans som du har nu ser billig ut.

Fruktansvärt ful sida i mina ögon..
Använder PC så vet ej om ditt font blir rätt...
ser inte bra ut.

Försök fixa ett bättre font till PC visningen!
Då blir det mkt bättre!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-12 15:18
Ursprungligen av olofdahlbom:

Fruktansvärt ful sida i mina ögon..
Använder PC så vet ej om ditt font blir rätt...
ser inte bra ut.

Försök fixa ett bättre font till PC visningen!
Då blir det mkt bättre!

Har kollat sidan med IE på PC på jobbet - inga problem där...

Testar nu brunt...

Ursprungligen av olofdahlbom:

Fruktansvärt ful sida i mina ögon..
Använder PC så vet ej om ditt font blir rätt...
ser inte bra ut.

Försök fixa ett bättre font till PC visningen!
Då blir det mkt bättre!

För mig så ser sidan likadan ut, både i Windows och OS X.

Menar du att sidan skall se ut som den bifogade filen.
ISF är det inte snyggt.

Om du skall ha så lite text hade jag gjort en flashanimation av det istället.
gjort det snyggare med antialias på texten.

Sedan bifogat samma text i html-taggarna fast glömt så att google kan snappa upp det.

//Olof

Sådär ser det inte ut för mig, iallafall. Vad använder du för Windows/webbläsare?

IE 6
Firefox 3

XP

Märkligt, såhär ser det ut för mig i Firefox 2 under Windows och Firefox 3 under OS X.

Nej, brunt syns inte så det är bortkastad

Svart och rött är inte fel - men så vanligt att det går 13 på dussinet ute i cyberrymden. En sida som sticker ut i sin enkelhet tycker jag inte borde hemfalla till så billiga val.

Har du själv någon guru eller sidor som du tycker har ett bra färgsättning? Se om du kan hitta någon kontrastfärg som du känner att du kan stå för

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-13 19:44

Ok.
Har hittat en röd jag "känner för"
Varsågoda... http://dreamworld.se.nu

Gillar du denna röda färgen så ta den - mycket bättre än tidigare

Men vad har hänt med radavståndet? Nu får jag fler rader som klipper av "under-staplarna på bokstäver, se skärmdumpar

Missade tidigare men fortfarande är ni "en lite kommunikationsbyrå"
Tror du menar "en liten"

Tråkigt att den kommer upp annorlunda på vissa Windowsdatorer
Hur har du definierat fonterna i stylesheet (orkar inte leta själv!)
Kan det finnas något där som trasslar till det?

KaRo

Jag gillar det röda på HIGHLAND och att det blir rött på första bokstaven i rubrikerna när man trycker där. Ja, rött är väl lite traditionellt i kombination med svart text men samtidigt tycker jag själv det är svårt att se en gul, grön eller blå nyans som kan tävla med styrkan hos en röd färg. Tycker rött krävs eftersom det är så mycket vit space på sidan.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-26 21:04

Mina känslor, ha en border runt menyn eller något, det känns som om den fräts ut med resten av sidan.
Ta bort ramarna! Det är gammeldags och inte alls nödvändigt för att få det exakt likadant.
Annars, skitcoolt idé!

1
Bevaka tråden