Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link DI713P

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-10 22:38

Har köpt en D-link 713P router som funkar kanon med AirPort, Ethernet och ADSL. Den har en inbyggd brandvägg som jag inte har konfigurerat alls. Den rullar alltså på fabriksinställningen. Är det OK, eller bör jag ändra på något för att vara skyddad?
Är helt novis på portar, MAC adresser, filter mm

Någon?

/Jonas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-10 22:55

Din D-Link har en NAT-brandvägg som står för network adress translation). Egentligen tillkom NAT för att världens IP-adresser höll på att ta slut, varenda dator skulle ha sin egen IP. Då tog man fram NAT som skapar en egen IP-nummerserie på det lokala nätet. Därigenom kan alla klienter på det lokala nätet dela på internetanslutningen (dvs på en IP9. Sen visade det sig att NAT är ett ganska bra skydd i och med att man inte direkt kan se klienterna bakom NAT-brandväggen vilket försvårar för en hackare en hel del. NAT-brandväggen är på från början så det behöver du inte oroa dig för, med andra ord kräver ingen ändring. Men se gärna till att byta lösenordet gentemot routern....1234 kanske inte är så svårt att gissa sig till.

Vill du däremot göra nåt mer avancerat som tex att bygga en DMZ för en webserver krävs lite handpåläggning.

Vad du bör ha utöver din NAT-brandvägg är en brandvägg i din klient, tex Norton, Netbarrier eller en GUI-brandvägg (tex BrickHouse) som nyttjar den inyggda brandväggen i OS X.

Sen ska du ha ett antivirusprogram. Sen skulle jag vara lugn.



[ 10 Juli 2002, 22:57: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

1
Bevaka tråden