Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes i nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först, som vanligt, förlåt om frågan redan ställt innan, men jag hittar inte riktigt det i så fall.

Nu till problemet - Jag har precis fått igång min Ubuntu-burk i garderoben och där har jag mitt gamla mp3-bibliotek. På min mac har jag mitt nya bibliotek. Vad jag har förstått så är det enkelt att flytta över mitt nya från min mac till extern hårddisk (och därmed borde det ju fungera att flytta över det hela till min ubuntu och sedan dela ut och komma åt det i nätverket). Men...

Sen jag fick min mac så har jag helt kapitulerat inför iTunes och vill fortsätta använda det, men går det att ha (flytta över mitt nya och sen importera det gamla biblioteket till iTunes) biblioteket på min linux-burk, men använda iTunes på min MacBook och styra därifrån, MEN skicka ljudsignalen från min linux-burk till stereon?

Innan (i ett tidigare liv, när jag levde i mörker och inte såg (mac-)ljuset i tunneln, så var datorn i garederoben en xpinstallation som jag fjärrstyrde och på så sätt spelade upp med Windows media player (se där, två "svordomar" i en mening).

Jag vill alltså slippa använda mig av chicken of the VNC för att spela upp musiklagret på linuxen och istället använda iTunes.

Hoppas någon förstår vad jag försöker säga...

går detta?

allt gott

/Filip

Ah... tack för snabbt svar!

ser ju bra ut - om man är något bättre på det här med linux än vad jag är:-)
Jag har så smått gett mig i kast med det hela, får väl se om jag reder ut det. Men finns det andra sätt? (läs: enklare )

Har du en stationär maskin hemma (macen) skapa en utdelning på Ubuntu-maskinen, peka sedan om iTunes bibliotek till den utdelningen.
Så har jag gjort hemma (visserligen en OS X maskin som delar ut musiken) och det fungerar klockrent.
Det är skönt att ha hårdvaruraid i garderoben nu när jag börjat med att tanka in alla mina CD-skivor. Skulle vara jobbigt att göra om allt igen...

Nja. Jag vill ju att Ubuntun ska skicka ut ljudet till stereon, och på så sätt slippa fippla med ljudsladden till MacBooken, bara styra det därifrån.

Har installerat firefly, men gjort fel någonstans på vägen för iTunes hittar "servern" men den är tom. Letar runt lite efter svar, men firefly verkar ju vara det jag är ute efter, dock kommer det nog att ställa till det när jag ska fortsätta synka med min iPod, men den dagen den sorgen - just nu har jag ju uppenbarligen andra problem

Hm...
suttit och svurit över att inget funkar som jag vill... sen plötsligt fungerar det... utan att jag riktigt fattar vad jag gjort.

Men, och här kommer förmodligen en noob-fråga. När jag klickar på fireflyserverns låtar så spelas musiken upp på min iTunes på MacBooken - jag vill ju att den ska spela på ubuntun. Är jag helt ute och seglar då - är det inte firefly jag ska använda?
För som det är nu så kunde jag ju gjort som Mattias skrev ovan - resultatet blir ju detsamma.

1
Bevaka tråden